Undersökning: Östra Nylands skärgårdsturism har outnyttjad potential och starkt stöd från invånarna
De nuvarande tjänsterna i östra Nylands skärgård är otillräckliga och skärgården saknar en tydlig identitet, visar en enkät som genomförts av projektet Saariston syke – Skärgårdens puls bland invånarna i Sibbo, Borgå och Lovisa. Intresset för lättföretagande är stort och det finns en strak vilja att beakta hållbarhetsfrågor och naturen.

Största delen av de som svarade på enkäten, både fastbosatta och sommarboende i Sibbo, Borgå och Lovisa, anser att utvecklingen av skärgårdsturismen är viktig. Man tror att evenemang, kryssningsrutter, programtjänster och inkvartering kan öka skärgårdens attraktionskraft. De största utmaningarna för skärgårdsturism anses vara tillgängligheten (82 % av de svarande), avsaknaden av en tydlig ortsidentitet (77 %) och otillräckliga tjänster (70 %). Utvecklingsidéerna fokuserade på att förbättra tillgänglighet, turisttjänster och marknadsföring.
Östra Nylands skärgård behöver ett tydligt varumärke – hälften av invånarna är intresserade av lättföretagande
Invånare och sommarboende upplever att östra Nylands skärgård inte har en tydlig identitet eller ett varumärke som kan användas i turistmarknadsföringen. Kommungränserna i skärgården är inte tydliga eller särskilt viktiga för de svarande.
– Kommunerna bör samarbeta för att skapa ett enhetligt varumärke och involvera regionens företagare i processen. Ett bra exempel är marknadsföringen av Åbo och Ålands skärgård och det varumärke som skapats där för skärgårdens ringled. Närheten till huvudstadsregionen och Helsingfors-Vanda flygplats är en konkurrensfördel för östra Nylands skärgårdsturism, säger Antti Petteri Kurhinen, projektledare för Skärgårdens puls på Haaga-Helia.
Undersökningen visar att mer än hälften av de svarande, särskilt de som bor permanent i Sibbo, Borgå och Lovisa, har intresse för företagsamhet inom turismnäringen.
– Uppmuntran till entreprenörskap är en annan sak som kommunerna i området bör ta tag i. Det är viktigt att komma ihåg att turism inte bara handlar om besöksmål och naturupplevelser, utan om näringsverksamhet där företagare skapar upplevelser, vilket leder till turism inkomster på orten, säger Kurhinen.
Det finns potential, men investeringar i nya skärgårdstjänster och synligheten för resmålen behövs
I utvecklingen av turismen var de populäraste resmålen lättillgängliga och välkända skärgårdsmål, så som Pellinge, Emsalö, Svartholm och Norrkullalandet. Baserat på svaren framgår det dock att det är svårt att hitta dessa resmål och tjänster som erbjuds.
– Enligt de svarande vore det viktigt att utveckla olika rutter för båtliv, kryssningar och förbindelsebåtar som går både från fastlandet till öarna och längs kusten. I samarbetet mellan kommunerna och företagarna skulle det vara lönt att satsa på utveckling av kommunikationen, säger Kurhinen.
Nästan hälften av invånarna och sommarboende ansåg att skärgårdens turisttjänster var tillfredsställande (47 %), men mer än en tredjedel (37 %) ansåg att tjänsterna var dåliga eller mycket dåliga.
Stor outnyttjad potential sågs i att utnyttja lokal tradition. Genom olika aktiviteter, exempelvis fisketjänster, och evenemang kan turistföretagare i östra Nylands skärgård få inkomster.
– Utvecklingen av turismen kräver ekonomiska investeringar i nya och befintliga skärgårdstjänster, påpekar Kurhinen.
Skärgårdsturismen bör utvecklas på ett ansvarsfullt sätt och med respekt för naturen
De svarande har överlag en positiv inställning till skärgårdsturister (79 %), de som bor i skärgården är något mer tveksamma än de som bor på fastlandet. Majoriteten av de svarande förhåller sig neutralt, eller är inte bekymrade för, skärgårdsturismens miljöpåverkan. Dock är 42 % av de svarande mycket eller något oroade för miljöpåverkan från skärgårdsturismen.
– De som bor i skärgården kan vara oroliga för att skärgården ska bli överbelastad och att de egna tjänsterna försämras. Skärgårdsturismen måste utvecklas med hänsyn till hållbarhet och respekt för naturen, påminner projektledare Kurhinen.
Den klart positivaste effekten som framgick ur enkäten var att skärgårdsturism möjliggör tillkomsten av naturupplevelser.
Vilken undersökning?
Haaga-Helia yrkeshögskola genomförde en invånarundersökning som en del av projektet Skärgårdens puls, som syftar till att utveckla skärgårdsturismen i östra Nylands skärgård. Målgruppen var fastbosatta och sommarboende i tre kommuner (Sibbo, Borgå, Lovisa). Studien undersökte hur invånarna uppfattar den nuvarande situationen för skärgårdsturism i området, vilka effekter skärgårdsturismen har på miljön och människorna i området, samt hur de vill utveckla skärgårdsturismen.
Enkäten var öppen 4.–30.11.2024 och fick 251 svar. Enligt bakgrundsinformationen representerar de svarande en bred samling av både helårs- och deltidsboende i kommunerna.
Resultaten från invånarundersökningen kommer att användas i Skärgårdens puls -projektet för att utveckla nya produkt- och tjänsteidéer i östra Nylands skärgård tillsammans med företagarna. Projektet syftar även till att förbättra kännedomen om regionens skärgårdsturism, uppmuntra invånarna att till lättföretagande samt producera information för att utveckla skärgårdsturismen i Borgå, Sibbo och Lovisa.
För mer information: Projektledare för Saariston syke - Skärgårdens puls och lektor Antti Petteri Kurhinen, Haaga-Helia YH, tel. 044 290 0030, antti.kurhinen@haaga-helia.fi
Kontakter
Antti Petteri Kurhinen
Tel:044 290 0030antti.kurhinen@haaga-helia.fiBilder
Länkar
Andra språk
Följ Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia rakentaa tulevaisuuttaan – vuoden 2024 tärkeimmät luvut ja avaukset24.4.2025 09:51:08 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun vuoden 2024 vuosikertomus on julkaistu. Korkeakoulu panosti erityisesti laadukkaaseen koulutukseen ja tutkimukseen, kansainvälisyyteen sekä jatkuvaan oppimiseen.
Nyt rakennetaan luksusmatkailun osaamisverkostoa Uudellemaalle14.4.2025 12:59:13 EEST | Tiedote
Suomessa vierailee yhä enemmän vaativia matkailijoita, jotka odottavat laadukkaita asiakaskohtaamisia. Saumaton ja tasalaatuinen luksusmatkailun asiakaspolku syntyy yritysten yhteisestä ymmärryksestä ja laadun määrittämisestä.
Haaga-Helia käynnistää matkustamohenkilökunnan koulutuksen – tavoitteena vastata ilmailualan kasvavaan rekrytointitarpeeseen10.4.2025 11:30:12 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu laajentaa ilmailualan koulutustarjontaansa käynnistämällä Cabin Crew Initial Training Course -koulutuksen.
Suomen parasta B2B-myyjää etsitään jälleen – Best Seller Competition -finaali 10.4. Haaga-Heliassa9.4.2025 15:09:07 EEST | Tiedote
Suomen suurin korkeakouluopiskelijoiden myyntikilpailu haastaa opiskelijat näyttämään taitonsa. Mukana on tänä vuonna lukuisa joukko yrityksiä, ja kilpailijoita on ennätyksellisesti seitsemästä eri ammattikorkeakoulusta.
Is the future led by an algorithm? – Haaga-Helia studies the role of AI in working life4.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Haaga-Helia has received funding for two projects focusing on human-driven artificial intelligence. The projects will develop the AI skills of experts and explore the role of AI in leadership. It is a topic that will raise debate and shape the future of working life.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum