Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kantakaupungin raitiotien ajojännite yhdenmukaistetaan pikaratikan kanssa

Jaa

Kaupunkiliikenne Oy tulee nostamaan kantakaupungin raitiotien ajojännitteen 600 voltin tasavirrasta (VDC) 750 VDC:hen tänä vuonna. Muutos yhdenmukaistaa koko raitiotien sähkönjakeluverkon.

Artic-raitiovaunu kantakaupungissa.
Kaupunkiliikenne Oy / Aarni Salomaa

Uudet raitiotiet, kuten Kruunusiltojen raitiotie, rakennetaan korkeampaan 750 VDC-jännitetasoon. Myös pikaratikkalinja 15 on käyttänyt alusta lähtien korkeampaa jännitettä. Kantakaupungin raitiotien ajojännite nostetaan vastaamaan pikaraitioteiden jännitettä, jotta sähkönjakeluverkosta saadaan yhtenäinen.

Jännitteen nosto vaatii muutostöitä

Kaupunkiliikenne on testannut etukäteen korotetun jännitteen vaikutuksia koeajoilla. Talven ja kevään aikana tehdään valmistelevia töitä, jotka eivät vaikuta raitioliikenteeseen eivätkä näy matkustajille.

Nivelraitiovaunujen komponentteihin on jo tehty muutoksia. Uudempiin Artic-raitiovaunuihin muutokset tehdään myöhemmin ohjelmistopäivityksellä. Pikaratikkalinjan 15 käyttämiin raitiovaunuihin ei tarvitse tehdä muutoksia, koska niitä liikennöidään jo korkeammalla jännitteellä.

Raitiotien sähkönsyöttöjärjestelmiin tehtävät muutokset vaativat kuitenkin raitiolinjojen lyhyen liikennöintikatkon elokuussa. Tarkemmasta ajankohdasta ja poikkeuksista tiedotetaan lisää, kun katkon ajankohta ja suunnitelma ovat vahvistuneet.

Ravintolaratikka SpåraKoff jatkaa liikenteessä

Säännöllisen matkustajaliikenteen lisäksi kantakaupungin raitiotieverkolla on kulkenut vanhanmallisia raitiovaunuja, joiden liikennöinti korkeammalla jännitteellä edellyttää isompia muutostöitä, kuten vaunun sähköjärjestelmän osittaista uusimista. SpåraKoffin punaiseen raitiovaunuun tullaan tekemään tarvittavat muutostyöt syksyllä 2025. Juomatalo Sinebrychoff maksaa vuonna 1959 valmistuneen raitiovaunun muutostöistä aiheutuvat kustannukset.

Helsingin katukuvassa vuodesta 1995 liikennöinyttä SpåraKoffia operoivat yhdessä Kaupunkiliikenne Oy, Sinebrychoff ja HOK-Elanto.

SpåraKoff liikennöi normaalisti elokuun 2025 liikennöintikatkoon asti ja palaa takaisin liikenteeseen sen jälkeen, kun muutostyöt vaunuun on tehty. Tällä hetkellä raitiovaunu on tilauskäytössä, ja kesällä se alkaa kulkea jälleen tuttuun tapaan reittiajoa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye