Tutkimus: 67 % puhuu peilikuvalleen julmasti ja arvostellen – vaatekauppa Kekäle ja MIELI ry haluavat herättää suomalaisnaiset miettimään, kuinka itsestään ja itselleen puhuu

Jaa

Vaatekauppa Kekäleen teettämän valtakunnallisen tutkimuksen mukaan 67 % suomalaisista naisista puhuu itsestään halveksuvasti tai vihamielisesti. Valtaosa vastaajista haluaisi lopettaa itsensä ja muiden arvostelut ulkonäöstä.

Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että usein itsekriittinen puhe on perua väheksyvistä kommenteista, joita lapsena on kuultu. Avoimista vastauksista käy ilmi, että valitettavan usein oman äidin väheksyvä puhe kuuluu korvissa vielä aikuisenakin.  

Yhteistyössä MIELI ry:n kanssa Kekäle kannustaakin kaikkia suomalaisia puuttumaan itsekriittiseen puheeseen.

”Tämä kampanja sai alkunsa myymälöistämme ja sovituskoppien luona käydyistä kohtaamisista. On hätkähdyttävää kuulla, kuinka rumaa kieltä käytämme itsestämme. Väistämättäkin se vaikuttaa käyttäytymiseemme ja aikaamme, jota leimaavat vihapuhe ja mielenterveysongelmat. Kuluttamalla emme voi muuksi muuttua, mutta itsemyötätunnon avulla voimme. Haluamme herättää mahdollisimman monen naisen miettimään, kuinka itsestään ja itselleen puhuu,” Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle kertoo.

Kekäle on tänä vuonna kumppanina MIELI ry:n Mielinauha-kampanjassa. Sen avulla halutaan lisätä myönteistä puhetta mielenterveydestä ja kerätä varoja mielenterveystyölle ja kriisiauttamiselle Suomessa. Mielinauhoja voi ostaa Kekäleen 13 myymälästä ja verkkokaupasta, myös kaikki myyjät kantavat nauhoja kevään ajan tärkeän asian puolesta.

”Terve itserakkaus on taito, jota voi ja kannattaa harjoitella ja opetella. Itsemyötätuntoinen ajattelu ja puhe vaikuttavat positiivisesti hyvinvointiin ja empatiakykyyn. Itselleen armollinen haluaa muillekin hyvää,” muistuttaa MIELI ry:n asiantuntijapsykologi Mari Huhtiniemi.

-

Tutkimus toteutettiin Innolink Research Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissajoulukuussa 2023. Tutkimusvastauksia saatiin yhteensä 750 naiselta. Otos kiintiöitiin iän ja maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilasi Kekäle.

Kyselytutkimus:
https://www.kekale.fi/itsetuntotutkimus

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy

Vaateliike Kekäleen työnhakijamäärät hurjassa kasvussa – “yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin varrella vastuullisuudesta ja tekee arvovalintoja”27.2.2025 09:15:00 EET | Tiedote

Hakijamäärät Kekäleen vaatemyymälöiden myyjäksi ovat kasvaneet tänä vuonna. Yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin aikana yrityksen vastuullisuudesta ja arvioi arvojen kohtaamista. Kekäle erottuu tavallisista vaatekaupoista edukseen B Corp -vastuullisuussertifioituna toimijana ja asiakaskohtaamisiin panostamisella.

Kekäle vetää pois kohua aiheuttaneet mainokset - jatkaa kampanjaa tärkeän asian puolesta29.4.2024 14:02:00 EEST | Tiedote

Vaateliike Kekäleen Rakkauspuhe-kampanja on herättänyt voimakkaita tunteita sosiaalisessa mediassa. Kampanjan viesti koettiin osittain kehorauhaa rikkovaksi. Mainokseen oli kirjailtu kullalla kehoa arvosteleva lause. Kyseessä oli suora itsekriittinen lainaus kyselyn vastauksista, jossa 750 suomalaista naista kertoi, miten rumasti he itselleen ja itsestään puhuvat. Kampanjan mainokset on nyt vedetty pois.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye