Kekäle vetää pois kohua aiheuttaneet mainokset - jatkaa kampanjaa tärkeän asian puolesta
Vaateliike Kekäleen Rakkauspuhe-kampanja on herättänyt voimakkaita tunteita sosiaalisessa mediassa. Kampanjan viesti koettiin osittain kehorauhaa rikkovaksi. Mainokseen oli kirjailtu kullalla kehoa arvosteleva lause. Kyseessä oli suora itsekriittinen lainaus kyselyn vastauksista, jossa 750 suomalaista naista kertoi, miten rumasti he itselleen ja itsestään puhuvat. Kampanjan mainokset on nyt vedetty pois.
“Luimme surullisina vuodenvaihteessa tehdyn kyselyn tuloksia. Itsestä käytetyt sanat olivat hätkähdyttävän julmia”, kertoo Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle. “Kysely vahvisti henkilökuntamme mutu-tuntuman: 67 % naisista puhuu itsestään halveksuvasti. Valtaosa kuitenkin halusi ulkonäkö-kommentoinnin loppuvan. Koimme, että meillä on mahdollisuus ja vastuu vaikuttaa tähän itsevihapuheeseen vuosittaisella 2,5 miljoonalla asiakaskohtaamisella.”
Kekäle suunnitteli sidosryhmiensä ja henkilökuntansa kanssa itsekriittistä puhetta vastaan suunnatun Rakkauspuhe-kampanjan. Palaute laittoi kuitenkin tarkistamaan pääviestiä.
“Tarkoitus oli hyvä, mutta sanoitus ei. Ymmärrämme nyt, että kampanjamme pahoitti monen mielen. Pyydämme sitä vilpittömästi anteeksi”, pahoittelee Joonas Kekäle. ”Pelkäsimme, että ”kaunis puhe”-kampanja jäisi huomaamatta. Halusimme ottaa kantaa, ettei rumia sanoja voi piilottaa edes trendikkäillä vaatteilla tai kauniilla visuaalisuudella.”
Palautteesta viisastuneena Kekäle vaihtaa Rakkauspuhe-kampanjan mainokset ja kutsuu kaikki edelleen mukaan kohti myötätuntoisempaa suhtautumista itseen ja samalla toisiin.
”Tämä oli ja on tärkeä keskustelu. Jatkamme kampanjaa, ja panostamme siihen entistäkin vahvemmin saadun palautteen suuntaisesti. Olemme kiitollisia, miten rohkeasti ihmiset nostivat asian yleiseen tietoisuuteen ja vaativat laajempaa keskustelua. Ymmärrys lisääntyy, kun annamme toisillemme mahdollisuuden tulla kuulluiksi. Haluamme luoda Kekäleestä turvallisen, kehorauhallisen tilan.”
Kommenttien yksi huolenaihe oli, että isoja kokoja on huonosti saatavilla. Kekäleellä tiedostetaan ongelma. Vaateteollisuuden toimitusketjuista johtuen isoja kokoja ei ole helposti saatavilla. Vaikka Kekäleellä on tarjontaa XXS-3XL-kokoluokille, valikoima on suppeampi isoimpien kokojen kohdalla. Kekäle on vuosia vaatinut tavarantoimittajiltaan kokovalikoiman laajentamista ja osa tavarantoimittajista on jopa hylätty liian suppean kokolajitelman vuoksi. Kekäle on esimerkiksi laajentamassa oman Sinnuu-mallistonsa kokovalikoimaa osassa tuotteissa kokoon 50 asti, ja muista toimenpiteistään se tiedottaa lähiviikkoina.
“Kulttuurimme on muovannut mielikuvaa ”hyväksyttävästä kehosta”, toteaa Joonas Kekäle. “Olemme vaateliikkeenä osaltamme vastuussa muotialan toiminnasta. Toivomme, että keskustelu laajenee koskemaan tapaamme puhua itsellemme, itsestämme sekä toisillemme ja toisistamme. Jokainen ihminen on itsessään ainutlaatuinen ja arvokas.”
Kyselytutkimus:
https://www.kekale.fi/itsetuntotutkimus
Yhteyshenkilöt
Joonas KekäleToimitusjohtajaKekäle Oy
Puh:0500964350joonas.kekale@kekale.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy
Vaateliike Kekäleen työnhakijamäärät hurjassa kasvussa – “yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin varrella vastuullisuudesta ja tekee arvovalintoja”27.2.2025 09:15:00 EET | Tiedote
Hakijamäärät Kekäleen vaatemyymälöiden myyjäksi ovat kasvaneet tänä vuonna. Yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin aikana yrityksen vastuullisuudesta ja arvioi arvojen kohtaamista. Kekäle erottuu tavallisista vaatekaupoista edukseen B Corp -vastuullisuussertifioituna toimijana ja asiakaskohtaamisiin panostamisella.
Kekäle vastaa vaatealan pikakulutuskulttuuriin: “Koulutamme lähivuosien aikana satoja myyjiä varmistamaan harkitut valinnat vaatekaupoilla”10.2.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Kekäle on kouluttanut tähän mennessä yli sata vaatemyyjää, joiden tehtävänä on varmistaa järkivalinnat vaatekaupoilla. Tavoitteena on myydä pitkäkestoisia lempivaatteita suomalaisille asiakkaille.
Millainen on hyvä kohtaaminen? Uusi radio-ohjelma esittelee arvostavan kohtaamisen anatomiaa3.9.2024 08:10:00 EEST | Tiedote
Suomalainen vaateliike Kekäle mahdollistaa uuden Kohtaamisen anatomia -radio-ohjelman, jossa vieraat Pekka Haavistosta Palefaceen avaavat merkityksellisen kohtaamisen kaavaa. Sillä, miten ihmiset kohtaavat itsensä ja toisensa, on henkilökohtainen ja yhteiskunnallinen merkitys.
Tutkimus: 67 % puhuu peilikuvalleen julmasti ja arvostellen – vaatekauppa Kekäle ja MIELI ry haluavat herättää suomalaisnaiset miettimään, kuinka itsestään ja itselleen puhuu10.4.2024 08:50:00 EEST | Tiedote
Vaatekauppa Kekäleen teettämän valtakunnallisen tutkimuksen mukaan 67 % suomalaisista naisista puhuu itsestään halveksuvasti tai vihamielisesti. Valtaosa vastaajista haluaisi lopettaa itsensä ja muiden arvostelut ulkonäöstä. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että usein itsekriittinen puhe on perua väheksyvistä kommenteista, joita lapsena on kuultu. Avoimista vastauksista käy ilmi, että valitettavan usein oman äidin väheksyvä puhe kuuluu korvissa vielä aikuisenakin. Yhteistyössä MIELI ry:n kanssa Kekäle kannustaakin kaikkia suomalaisia puuttumaan itsekriittiseen puheeseen. ”Tämä kampanja sai alkunsa myymälöistämme ja sovituskoppien luona käydyistä kohtaamisista. On hätkähdyttävää kuulla, kuinka rumaa kieltä käytämme itsestämme. Väistämättäkin se vaikuttaa käyttäytymiseemme ja aikaamme, jota leimaavat vihapuhe ja mielenterveysongelmat. Kuluttamalla emme voi muuksi muuttua, mutta itsemyötätunnon avulla voimme. Haluamme herättää mahdollisimman monen naisen miettimään, kuinka itsestään ja itsel
Kekäle lukitsi vastuullisuuteen sitoutumisen yhtiöjärjestykseensä – tavoitteena ei ole pelkkä voiton maksimointi, vaan positiivinen vaikuttavuus yhteiskunnalle ja ympäristölle29.2.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Kotimainen vaatealan perheyritys Kekäle on muuttanut Suomessa ensimmäisten joukossa yhtiöjärjestystään kansainvälisen B Corp -vastuullisuusyhteisön mukaiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme