Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suosittelu ennätyksellisen korkealla

Jaa

Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suosittelua mittaava indeksi (NPS) nousi vuonna 2024 ennätyksellisen korkeaksi. Suositteluindeksi oli 64, joka on paras tulos mittaushistorian 2018–2024 aikana. Korkeimmat suosittelulukemat saimme sisätautien poliklinikalla, palvelukeskuksissa ja perhekeskuksissa.

Kuva: Lasten leikkitila, jossa on värikkäitä leluja ja pehmeitä kalusteita.
Perhekeskusten asiakkaat ovat nostaneet palautteissa esiin henkilöstön ystävällisyyden, ammattitaitoisuuden ja aidon kohtaamisen. Kaisa Sunimento

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaista 77 prosenttia suosittelee saamaansa palvelua. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat ovat palvelukeskuksissa, sisätautien poliklinikalla ja perhekeskuksissa. Eniten palautetta saivat terveysasemien ja suun terveydenhuollon palvelut, joissa asiakkaat olivat tyytyväisiä ammattitaitoiseen henkilökuntaan ja ystävälliseen palveluun. Tyytymättömyyttä aiheuttivat pitkät odotusajat ja palveluja koskevan tiedon löydettävyys.

Helsinki osallistui vuonna 2024 myös THL:n joka toinen vuosi toteuttamaan terveysasemien asiakaspalautekyselyyn. Kyselyn perusteella asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä saamansa palvelun laatuun. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat asiointiajan riittävyyteen, hoidon hyödyllisyyteen sekä hoidosta saadun tiedon ymmärrettävyyteen. 

Sähköistä Maisa-asiointiportaalia käyttää lähes 90 prosenttia sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjistä. Maisaa koskevien asiakaspalautteiden pohjalta selkeytettiin ajanvaraukseen ja ilmoitusasetuksiin liittyviä ohjeita ja lisättiin mahdollisuus kieltäytyä paperikirjeistä. 

Perhekeskukset kehittävät palvelua asiakaslähtöisemmäksi 

Perhekeskukset aloittivat palautteen keräämisen kansallisesti yhtenäisen mallin mukaisesti vuonna 2024. Tulokset ovat olleet erinomaisia, sillä jopa 83 % vastanneista suosittelisi perhekeskuksen palveluja läheisilleen. Asiakkaat ovat erityisesti nostaneet esiin henkilöstön ystävällisyyden, ammattitaitoisuuden ja aidon kohtaamisen. Palautteen avulla lisätään ymmärrystä perhekeskusten asiakkaiden tarpeista, odotuksista ja kokemuksista. Palautteen avulla tunnistetaan esimerkiksi kehityskohteita laadussa ja turvallisuudessa, ja kehitetään toimintaa tiedon perusteella. 

Sosiaali- ja potilasasiavastaavien palvelut laajenivat 

Sosiaali- ja potilasasiavastaavien palvelu laajeni vuonna 2024 koskemaan myös yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluita. Sosiaali- ja potilasasiavastaaviin oltiin yhteydessä 2650 kertaa. Valtaosa yhteydenotoista koski terveys- ja päihdepalveluita. Yksityisiä sote-palveluita koskevat palautteet koskivat pääosin hoitoa, kohtelua ja potilasvahinkoepäilyä. Sosiaali- ja potilasasiavastaavaan voi olla yhteydessä, jos on tyytymätön saamaansa hoitoon, kohteluun tai palveluun tai tarvitsee neuvoja omista oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollossa tai varhaiskasvatuksessa. 

Tutustu raporttiin 

Asiakaskokemuksen vuosikatsaus 2024 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella

Toinen linja 4A

PL 6000 00099 Helsingin kaupunki

09 310 5015 (vaihde)

www.hel.fi/sotepe

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Parannamme yhteyden saamista ja hoitoon pääsyä Helsingin terveysasemilla7.2.2025 08:27:48 EET | Tiedote

Helsingin terveysasemilla on vuosittain lähes kaksi miljoonaa asiointia. Sähköinen asiointi on lisääntynyt, mutta myös puheluja tulee paljon. Olemme ottaneet käyttöön uuden takaisinsoittojärjestelmän, joka auttaa puhelujen hallinnassa. Lisähenkilöstöä on tulossa niille terveysasemille, joilla odotusajat ovat pisimmät. Myös omatiimimalli laajenee kaikille terveysasemille. Valtaosa terveysasemilla asioineista on tyytyväisiä saamaansa palveluun.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye