Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suosittelu ennätyksellisen korkealla
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suosittelua mittaava indeksi (NPS) nousi vuonna 2024 ennätyksellisen korkeaksi. Suositteluindeksi oli 64, joka on paras tulos mittaushistorian 2018–2024 aikana. Korkeimmat suosittelulukemat saimme sisätautien poliklinikalla, palvelukeskuksissa ja perhekeskuksissa.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaista 77 prosenttia suosittelee saamaansa palvelua. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat ovat palvelukeskuksissa, sisätautien poliklinikalla ja perhekeskuksissa. Eniten palautetta saivat terveysasemien ja suun terveydenhuollon palvelut, joissa asiakkaat olivat tyytyväisiä ammattitaitoiseen henkilökuntaan ja ystävälliseen palveluun. Tyytymättömyyttä aiheuttivat pitkät odotusajat ja palveluja koskevan tiedon löydettävyys.
Helsinki osallistui vuonna 2024 myös THL:n joka toinen vuosi toteuttamaan terveysasemien asiakaspalautekyselyyn. Kyselyn perusteella asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä saamansa palvelun laatuun. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat asiointiajan riittävyyteen, hoidon hyödyllisyyteen sekä hoidosta saadun tiedon ymmärrettävyyteen.
Sähköistä Maisa-asiointiportaalia käyttää lähes 90 prosenttia sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjistä. Maisaa koskevien asiakaspalautteiden pohjalta selkeytettiin ajanvaraukseen ja ilmoitusasetuksiin liittyviä ohjeita ja lisättiin mahdollisuus kieltäytyä paperikirjeistä.
Perhekeskukset kehittävät palvelua asiakaslähtöisemmäksi
Perhekeskukset aloittivat palautteen keräämisen kansallisesti yhtenäisen mallin mukaisesti vuonna 2024. Tulokset ovat olleet erinomaisia, sillä jopa 83 % vastanneista suosittelisi perhekeskuksen palveluja läheisilleen. Asiakkaat ovat erityisesti nostaneet esiin henkilöstön ystävällisyyden, ammattitaitoisuuden ja aidon kohtaamisen. Palautteen avulla lisätään ymmärrystä perhekeskusten asiakkaiden tarpeista, odotuksista ja kokemuksista. Palautteen avulla tunnistetaan esimerkiksi kehityskohteita laadussa ja turvallisuudessa, ja kehitetään toimintaa tiedon perusteella.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien palvelut laajenivat
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien palvelu laajeni vuonna 2024 koskemaan myös yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluita. Sosiaali- ja potilasasiavastaaviin oltiin yhteydessä 2650 kertaa. Valtaosa yhteydenotoista koski terveys- ja päihdepalveluita. Yksityisiä sote-palveluita koskevat palautteet koskivat pääosin hoitoa, kohtelua ja potilasvahinkoepäilyä. Sosiaali- ja potilasasiavastaavaan voi olla yhteydessä, jos on tyytymätön saamaansa hoitoon, kohteluun tai palveluun tai tarvitsee neuvoja omista oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollossa tai varhaiskasvatuksessa.
Tutustu raporttiin
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-SaariViestintä- ja osallisuuspäällikkö
Puh:09 310 42240jaana.juutilainen-saari@hel.fiOuti HuidaPalvelu- ja henkilöstöviestintäpäällikkö
Puh:09 310 27979outi.huida@hel.fiHelsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 25.2. kokouksen ennakkotiedote21.2.2025 12:55:10 EET | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla kokous on tiistaina 25. helmikuuta klo 16.15. Lautakunta käsittelee muun muassa alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativan kotipalvelun hankintaa
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 11.2.11.2.2025 18:31:09 EET | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla oli kokous tiistaina 11. helmikuuta 2025. Kokouksen päätöstiedote on kaupungin verkkosivuilla.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 11.2. kokouksen ennakkotiedote7.2.2025 12:31:41 EET | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla kokous on tiistaina 11. helmikuuta klo 16.15. Lautakunta käsittelee muun muassa uusien ambulanssien hankintaa.
Parannamme yhteyden saamista ja hoitoon pääsyä Helsingin terveysasemilla7.2.2025 08:27:48 EET | Tiedote
Helsingin terveysasemilla on vuosittain lähes kaksi miljoonaa asiointia. Sähköinen asiointi on lisääntynyt, mutta myös puheluja tulee paljon. Olemme ottaneet käyttöön uuden takaisinsoittojärjestelmän, joka auttaa puhelujen hallinnassa. Lisähenkilöstöä on tulossa niille terveysasemille, joilla odotusajat ovat pisimmät. Myös omatiimimalli laajenee kaikille terveysasemille. Valtaosa terveysasemilla asioineista on tyytyväisiä saamaansa palveluun.
Valtakunnallinen #OlenTukena-kampanja tuo esiin tukihenkilötoiminnan positiiviset vaikutukset lasten ja nuorten hyvinvointiin ja elämään5.2.2025 14:57:42 EET | Tiedote
#OlenTukena-kampanjaa vietetään 10.–16.2.2025. Viikon aikana tukihenkilöiden, tukiperheiden ja aikuiskavereiden tarinoita jaetaan sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #OlenTukena, #JagStöder ja #IamSupporting.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme