The Activist Agency Oy

Krääsätalous kuriin: Yritykset, järjestöt ja vaikuttajat vaativat krääsäkaupan mainonnan kieltoa

Jaa

Suomalaiset yritykset, järjestöt ja vaikuttajat sanovat suoraan: krääsätalous on pysäytettävä. Uusi Krääsätalous kuriin -kansalaisaloite vaatii eduskuntaa kieltämään ultrapikamuodin ja krääkaupan mainonnan Suomessa. Tällä hetkellä kiinalaiset verkkokaupat, kuten Temu ja Shein, hyödyntävät sääntelyn puutteita ja vääristävät kilpailua. 

Krääsätalous kuriin -kansalaisaloitteella vaaditaan krääsäkaupan ja ultrapikamuodin mainonnan kieltämistä.
Krääsätalous kuriin -kansalaisaloitteella vaaditaan krääsäkaupan ja ultrapikamuodin mainonnan kieltämistä.

Oikeusministeriön kansalaisaloite.fi-palvelussa tänään julkaistussa Krääsätalous kuriin -kansalaisaloitteessa vaaditaan eduskunnalta toimia ultrapikamuodin ja krääsäkaupan epäreiluun kilpailuun vastaamiseksi kieltämällä ultrapikamuodin ja krääsäkaupan mainonta. Aloite pyrkii vaikuttamaan erityisesti kiinalaisiin verkkokauppoihin, kuten Temuun ja Sheiniin, jotka ovat vieneet kertakäyttökulutukseen lietsomisen uudelle tasolle.

Kiinasta virtaa Suomeen ennennäkemättömiä määriä halpatuotteita kyseenalaisin keinoin. Jos suomalainen yritys toimisi samoin, sen toiminta olisi jo pysäytetty, mutta kiinalaiset krääsäverkkokaupat saavat jatkaa omilla ehdoillaan. Suomen lainsäädäntö on pahasti jälkijunassa, eikä valvontakeinoja ja -resursseja ole riittävästi.

Tullin tilastojen mukaan Kiinasta lennätettyjen pienpakettien määrä 13-kertaistui viime vuonna, ja niiden keskihinta oli vain kuusi euroa. 

“Tämä on modernin ajan villi länsi. Kiinalaisille jättiverkkokaupoille laitonta ei välttämättä ole mikään, mutta mikään ei ole myöskään kestävää”, sanoo Finlaysonin Jukka Kurttila, aloitteen vireillepanija. “Suomalaiset yritykset joutuvat kilpailemaan sääntöjen mukaan, mutta nämä kansainväliset krääsäkaupat toimivat ilman minkäänlaisia sääntöjä tai valvontaa. Tähän on tultava loppu.”

Krääsäkauppaa voidaan suitsia lainsäädännöllä

EU on käynnistänyt kaksi laajaa tutkintaa kiinalaisen verkkokauppa-alusta Temun toimintatavoista. Temun epäillään harhauttavan ja painostavan kuluttajia tekemään ostoksia. Kansalaisaloitteella halutaan vauhdittaa laajasti tunnistettuihin ongelmiin puuttumista kansallisen lainsäädännön kautta.

Krääsätalous kuriin -kansalaisaloitteessa vaaditaan ultrapikamuodin ja krääsäkaupan mainonnan kieltämistä Suomessa. Ranskassa vastaavaa lainsäädäntöä toimeenpannaan paraikaa. 

Kiinalaisten verkkokauppojen, kuten Temun ja Sheinin, markkinointitavat manipuloivat kuluttajien ostokäyttäytymistä harhaanjohtavilla tarjouksilla ja vääristetyillä tuotekuvauksilla. Tuotteet ja markkinointi eivät useinkaan vastaa toisiaa, ja kuluttajille annetaan puutteellisia tietoja palautusoikeuksista. 

Näillä verkkokaupoilla ei ole samoja laatu- ja turvallisuusvaatimuksia kuin Suomessa toimivilla yrityksillä, eikä niiden tuotteita valvota. Monet eivät täytä edes perusvaatimuksia, jotka suomalaisille yrityksille ovat pakollisia.

Mainonnan rajoittamisen lisäksi aloitteessa vaaditaan, että eduskunta selvittää verotuksellisia keinoja hillitä krääsäkaupan kasvua. Kiinalaiset verkkokaupat välttelevät tullimaksuja suuresta osasta toimituksiaan. Lisäksi ne hyötyvät vanhoista postisopimuksista, joiden tarkoituksena on ollut tukea köyhempiä maita.  

Tämä antaa kiinalaisille kaupoille epäoikeudenmukaisen kilpailuedun suomalaisiin yrityksiin nähden. Lopulta halpatuonnin todelliset kustannukset – ympäristöhaitat, jätteen määrän kasvu ja kilpailun vääristyminen – jäävät veronmaksajien maksettaviksi.

Aloitteen takana on joukko yrityselämän päättäjiä, järjestöjä ja ympäristövaikuttajia. Vireillepanija on Finlaysonin Jukka Kurttila ja ensimmäisiä mukaan liittyneitä allekirjoittajia ovat hankkeen käynnistäneen Activist Agencyn Niklas Kaskeala, Perheyritysten liiton Miia Porkkala ja Minna Vanhala-Harmanen, Luontoliiton Riku Eskelinen sekä vaikuttajat Sissi Penttilä, Aku Varamäki, Julia Thurén ja Jenni Rotonen

“Viime aikoina on esitetty monia varteenotettavia keinoja krääsätalouden suitsimiseksi, mutta ne etenevät hitaasti. Meillä ei ole varaa odottaa. Kiinasta saapuu Suomeen päivittäin yli 70 000 pikkupakettia. Krääsävuori vain kasvaa, kun odottelemme jonkun puuttumista asiaan. Mainonnan kielto iskisi suoraan krääsäkauppojen liiketoiminnan ytimeen ja voisi käytännössä lopettaa koko ilmiön”, toteaa Niklas Kaskeala.

Tavoitteena 50 000 allekirjoitusta kuukauden sisällä

Aloitteen voi allekirjoittaa kansalaisaloite.fi-verkkosivustolla. Tavoitteena on kerätä 50 000 allekirjoitusta kuukaudessa, jotta aloite saadaan pikavauhtia eduskunnan käsittelyyn.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Krääsätalous kuriin -kansalaisaloitteella vaaditaan krääsäkaupan ja ultrapikamuodin mainonnan kieltämistä.
Krääsätalous kuriin -kansalaisaloitteella vaaditaan krääsäkaupan ja ultrapikamuodin mainonnan kieltämistä.
Lataa

Liitteet

The Activist Agency Oy

The Activist Agency on vuonna 2024 perustettu strategiseen viestintään ja vaikuttamiseen erikoistunut muutostoimisto. Miisa Mink, Tuuli Kousa ja Niklas Kaskeala perustivat toimiston tavoitteenaan haastaa viherpesu ja tukea yrityksiä vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä, sidosryhmätuen rakentamisessa ja brändiarvon kasvattamisessa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta The Activist Agency Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye