Yamarin Cross konceptbåt: Utforskar användningen av linnefiber och återvunnet material i båttillverkning
Kan vi hitta miljövänligare och tekniskt överlägsna alternativ till de traditionella materialen som används i glasfiberbåtar? Den nya Yamarin Cross Concept Boat, som presenteras på Helsingfors internationella båtmässa 2025, utforskar användningen av naturfibrer och återvunnen plast i båtproduktion.
![Linnefiber förbättrar inte bara båtens estetik utan minskar också vikten. Som ett primärt material har linnefiber ännu inte använts i stor skala i serieproduktion av båtar, men det har en stor potential att delvis eller helt ersätta glasfiber.](/data/images/public/69609466/70893049/f330c22f-4c44-4b60-8a9e-5e7f4b572ee3-w_720.jpg)
Som en del av ett samarbete mellan Inha Works Ltd, tillverkare av Yamarin, Yamarin Cross och Buster-båtar, och EKA Composite, företaget som ansvarar för båtarnas laminering samt montering, testar mer hållbara material med denna konceptbåt. Modellen är baserad på den populära Yamarin Cross 62 BR, och dess konstruktion inkluderar:
- Återvunnet aluminium
- Linnefiber som strukturell förstärkning
- Återvunnen PET-plast från använda flaskor
"Tillsammans med EKA Composite vill vi visa att naturfibrer och återvunnet material kan användas i båttillverkning inte bara på ett ekonomiskt lönsamt sätt utan också för att skapa stiliga, högkvalitativa båtar,"säger Artturi Niittynen, försäljnings- och marknadsföringsdirektör på Inha Bruk Ab.
Däcket, som är tillverkat av 100% linnefibrer i stället för glasfiber, till Yamarin Cross 62 BR Concept Boat tillverkas i Finland av EKA Composite, medan aluminiumskrovet produceras vid Buster Boats fabrik. Beroende på tillverkningsbatch består 30–70 % av aluminiumplåtarna av återvunnet material.
- Konceptbåten kommer att visas på Helsingfors internationella båtmässa från 7–16 februari vid monter 6 d 48.
Niittynen betonar att forskning om nya material och produktionsmetoder är en central del av företagets utvecklingsarbete. Yamaha Motor Corporation, som äger Inha Bruk, har åtagit sig att uppnå koldioxidneutral produktion senast 2035, och dessa innovationer stödjer det målet.
"Under detta årtionde arbetar vi mot det målet genom att minimera energiförbrukningen och övergå till koldioxidneutral och förnybar energi," förklarar Niittynen.
Projektet mellan Inha Bruk och EKA Composite kommer att fortsätta, och fler detaljer kommer att kommuniceras ut under våren och sommaren. De nya materialen kommer att testas under den kommande båtsäsongen, och ett kommersiellt lanseringsbeslut kommer att fattas baserat på tester och marknadsfeedback.
Linnefiber ersätter glasfiber i konceptbåten
Traditionella glasfiberbåtar är byggda med en kompositstruktur, där glasfiber binds samman med polyesterharts. I detta koncept har glasfiber ersatts av linnefiber, vilket avsevärt minskar miljöpåverkan.
- 55 % lägre CO₂-utsläpp jämfört med glasfiberproduktion (Källa: Saertex)
- Lägre vikt – Linfiberkomposit väger 1,5 g/cm³, jämfört med 2,54 g/cm³ för glasfiber
- Utmärkt mekanisk hållfasthet – Långa linfibrer (upp till 90 cm) ger hög hållbarhet
"En del av båtens däck har målats med en klar genomskinlig gelcoat för att framhäva den vackra naturliga texturen i linnefibret," säger Henna Forsström, inköpschef på EKA Composite.
Linnefiber förbättrar inte bara båtens estetik utan minskar också vikten. Som ett primärt material har linnefiber ännu inte använts i stor skala i serieproduktion av båtar, men det har en stor potential att delvis eller helt ersätta glasfiber.
"Linnefiber är bekväma att hantera i produktionen och tekniskt väl lämpade för båtkomponenter. De långa fibrerna ger materialet utmärkta mekaniska egenskaper, vilket gör det lämpligt för applikationer som kräver hög hållfasthet," tillägger Forsström.
Återvunna PET-flaskor som kärnmaterial
I standardbåtkonstruktion av glasfiber används ofta PVC-skumskivor vanligtvis som distansmaterial för plana ytor, vilket skapar styva sandwichstrukturer i golv och däck. I konceptbåten ersätts PVC-skivor med PET-skivor, ett material som tillverkas helt av återvunna PET-plastflaskor.
Dessutom innehåller polyesterhartset som används i laminering av däcket och smådelar 22 % återvunnen PET, vilket ytterligare minskar användningen av nya fossilbaserade material.
Minskade VOC-utsläpp med avancerad gelcoat
Gelcoaten, som utgör båtens yttersta skyddande lager, är ett annat område där förbättringar har gjorts. Maxguard NP gelcoat, som används i konceptbåten, erbjuder:
- Upp till 50 % minskning av utsläpp av flyktiga organiska föreningar (VOC)
- 10–15 % materialbesparing jämfört med traditionella gelcoater
- Ökad hållbarhet, hög UV-beständighet och utmärkt blåsbildningsmotstånd
"Den nya gelcoaten minskar inte bara utsläppen utan ger också en exceptionellt hård, stilren yta med överlägsen motståndskraft i marina miljöer," förklarar Forsström.
Vakuuminfusion: Minskar avfall och utsläpp
Utöver hållbara material har produktionsprocessen för konceptbåten förbättrats genom användning av vakuuminfusionsteknik. Denna tillverkningsmetod:
- Använder mindre material, vilket skapar en lättare och styvare struktur
- Eliminerar styrenutsläpp under hartsinfusion
- Säkerställer bättre kvalitetskontroll och precision vid båttillverkning
"Även om däcks laminering endast är en liten del av tillverkningen för Yamarin Cross, är laminering en kärnprocess för oss på EKA Composite, och vi strävar ständigt efter att förbättra kvaliteten och minska miljöpåverkan," säger Mikael Strand, VD för EKA Composite.
Andra hållbara funktioner
Konceptbåten inkluderar även korkgolv – Ett förnybart, halksäkert och bekvämt material under fötterna och Spradling Linetex -tyg för klädsel – Produceras av en koldioxidneutral och ISO 14001-certifierad tillverkare med slutet vattencirkulationssystem
Branschsamverkan för en hållbar framtid
Inha Bruk deltar också i FurBio-projektet, lett av Uleåborgs universitet, som undersöker användningen av furfural, en biprodukt från industrins sidoströmmar, som en råvara i hartsproduktion.
Dessutom är EKA Composite konceptbåtsprojekt en del av projektet "Green Transition of Vacuum Infusion Process" som leds av EKA Composite med stöd från Finlands NTM-central och delvis EU-finansiering.
Nyckelord
Kontakter
Artturi NiittynenFörsäljnings- och marknadsdirektör
Tel:+358 40 843 6988artturi.niittynen@cross.boatsHenna ForsströmEKA Composite Ab
Tel:0400 356 564henna@ekacomposite.comBilder
![Linnefiber förbättrar inte bara båtens estetik utan minskar också vikten. Som ett primärt material har linnefiber ännu inte använts i stor skala i serieproduktion av båtar, men det har en stor potential att delvis eller helt ersätta glasfiber.](/data/images/public/69609466/70893049/f330c22f-4c44-4b60-8a9e-5e7f4b572ee3-w_240.jpg)
![Konceptbåten inkluderar även korkgolv – Ett förnybart, halksäkert och bekvämt material under fötterna och Spradling Linetex -tyg för klädsel – Produceras av en koldioxidneutral och ISO 14001-certifierad tillverkare med slutet vattencirkulationssystem.](/data/images/public/69609466/70893049/50ec00ed-1861-45f9-a577-98c0f2f03ad3-w_240.jpg)
![Linnefiber är bekväma att hantera i produktionen och tekniskt väl lämpade för båtkomponenter. De långa fibrerna ger materialet utmärkta mekaniska egenskaper, vilket gör det lämpligt för applikationer som kräver hög hållfasthet](/data/images/public/69609466/70893049/e9ece358-4b29-49ad-bcaa-e948296fa456-w_240.jpg)
![PET-skumskiva och linnefibrer som används i konceptbåtens struktur.](/data/images/public/69609466/70893049/ee23dc06-6a18-48d6-aa5e-ddb83f1491cc-w_240.jpg)
Länkar
Andra språk
Följ Yamarin Cross
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Yamarin Cross
Venemessujen uutuus on luonnonkuituja ja kierrätysmateriaaleja hyödyntävä Yamarin Cross -konseptivene6.2.2025 15:30:00 EET | Tiedote
Voiko lujitemuoviveneen vakiintuneille rakennusmateriaaleille löytyä ympäristövaikutuksiltaan vähäisempiä, teknisesti jopa parempia vaihtoehtoja? Helsingin venemessuilla esiteltävässä uudessa Yamarin Cross -konseptiveneessä testataan muun muassa luonnonkuitujen ja kierrätetyn muovin käyttämistä veneen rakenteissa.
Den innovative Cross 55 BR viser vei for fremtidens Cross-båter13.8.2024 16:55:01 EEST | Tiedote
Den nye Cross 55 BR introduserer innovative løsninger som baner vei for fremtiden til Cross-båtserien, som er kjent for sine utmerkede kjøreegenskaper. Den nyeste aluminiumsbåten i Cross-serien er en 5,54 meter lang åpen båt i den mest populære størrelseskategorien for bowriderbåter.
The innovative Cross 55 BR sets the direction for the future Cross boats13.8.2024 16:55:01 EEST | Press release
The new Cross 55 BR introduces innovative solutions that pave the way for the future of the Cross boat range, known for its excellent driving characteristics. The latest aluminum-hulled Cross is a bowrider-type boat, measuring 5.54 meters, and it belongs to the most popular size category of open outboard boats.
Den innovativa Cross 55 BR visar vägen för Cross-båtarnas framtid13.8.2024 10:15:41 EEST | Pressmeddelande
Den nya Cross 55 BR introducerar innovativa lösningar som banar väg för framtiden för Cross-båtserien, känd för sina utmärkta köregenskaper. Den senaste aluminiumbåten i Cross-serien är öppen, 5,54 meter lång och tillhör den populäraste storleksklassen av bowrider båtar.
Innovatiivinen Cross 55 BR on näyttää suuntaa uudistuvalle venemallistolle13.8.2024 10:15:41 EEST | Tiedote
Uuden Cross 55 BR:n innovatiiviset ratkaisut viitoittavat suuntaa hyvistä ajo-ominaisuuksistaan tunnetun Cross-venemalliston tulevaisuudelle. Tuorein alumiinirunkoinen Cross on avoveneiden suosituimpaan kokoluokkaan sijoittuva, 5,54 metriä pitkä Cross 55 BR.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum