Alkon tammikuun myyntitiedote – alkoholittomien litramyynti kasvoi yli 18 prosenttia
Alkon tammikuun litramyynti oli 4,3 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 4,6 miljoonaa litraa. Nollaaminen ja tipattomuus kannusti asiakkaita valitsemaan ostoskoriinsa alkoholittomia.
![Kuva Alkon myymälän opastekyltti, jossa korostetaan alkoholittomien tuotteiden hyllyä.](/data/images/public/1631/70896674/aa3303bd-8f3a-4e9e-bb46-663c4316816d-w_720.jpg)
Alkon litramyynti laski tammikuussa 7,3 prosenttia verrattuna vuoden 2024 tammikuuhun. Myynti litroissa oli 4,3 miljoonaa litraa.
Viinien myyntilitrat laskivat 7,7 prosenttia, väkevien 8,6 prosenttia ja panimotuotteiden 3 prosenttia. Alkoholittomien myynti nousi 18,3 prosenttia. Punaviineissä litramyynti laski 8,3 prosenttia, valkoviineissä 7,3 prosenttia, roseeviineissä 0,5 prosenttia ja kuohuviineissä 5,8 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta (linkki myyntitilastoihin).
Alkoholijuomaveron ja arvonlisäveron korotukset sekä alkoholilainmuutos näkyvät Alkon myynnin kehityksessä. Ennen kesäkuun alkoholilain muutosta tammi-toukokuussa 2024 litramyynti laski 3,1 prosenttia. Lakimuutoksen jälkeen kesä-joulukuun myynti oli 10 prosenttia edellisvuotta matalammalla tasolla.
Nollaaminen ja tipattomuus puri Alkon asiakkaisiin
Alko halusi tipattoman tammikuun hengessä rohkaista suomalaisia pohtimaan, miten kukin voi löytää juuri itselleen sopivan ja hyvinvointia tukevan tavan ladata akkuja – oman tavan nollata. Tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindströmin mukaan Alko halusi päivittää nollaamisen käsitettä tälle vuosikymmenelle.
”Humalahakuisuuden sijaan moni haluaa palautua arjesta yhä tervehenkisemmin. Halusimme nollaamisen kampanjalla herättää suomalaisia pohtimaan, miten kukin voi löytää juuri itselleen sopivan ja hyvinvointia tukevan tavan ladata akkuja – oman tavan nollata. Kun katsoo meidän alkoholittomien litramyynnin yli 18 prosentin kasvua, taisi viestimme purra aika hyvin”, Lindström hymyilee.
Alkoholittomia juomia pääsee myös maistelemaan myymälöissä kevään 2025 aikana.
”Haluamme tutustuttaa asiakkaitamme alkoholittomien kiehtovaan makumaailmaan. Meillä on alkoholittomien maistatusta ystävänpäivänä ihan jokaisessa myymälässä läpi Suomen – tervetuloa!”
Uutuuksia viikon jokaiselle päivälle
Alko tuo valikoimaansa vuosittain noin 2 500 uutuutta.
”Uutuudet kiinnostavat asiakkaita. Meille tulee keskimäärin seitsemisen uutta tuotetta valikoimaan joka päivä. Lisäksi meillä on osassa myymälöitämme sekä maanlaajuisesti verkkokaupassa kuukausittainen herkkukattaus erikoiseriä, jotka tulevat valikoimaan kuunvaihteen tienoilla. Ja aina voi jättää myös omia toiveita joko myyjälle tai Alkotoiveella verkossa”, kertoo Lindström.
Erikoiserät ovat nimensä mukaisesti harvinaisuuksia maailmalta tai ne tuovat tuulahduksen nousussa olevista trendeistä. Uutuuksiin voi tutustua noin viikkoa ennen valikoimaan tuloa Alko-äpissä.
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 369 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Lahden Sokoksen Alko uudistuu6.2.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Lahden Sokoksen Alkon myymälä remontoidaan. Myymälä on avoinna ennen remonttia 22.2. saakka ja avataan jälleen 25.4. Alkon trendikatsaus listaa tämän vuoden juomatrendit, joita ovat muun muassa alkoholittomat, makeus sekä vaihtoehtoiset juomapakkaukset.
Pellon Alko muuttaa helmikuussa30.1.2025 07:15:00 EET | Tiedote
Pellon Alko muuttaa samaan uuteen kiinteistöön S-marketin kanssa. Myymälä on suljettuna 10.–12. helmikuuta ja avautuu uudessa sijainnissa 13. helmikuuta. Alkon Nollaus-kampanja rohkaisee pohtimaan, miten kukin voi löytää juuri itselleen sopivan ja hyvinvointia tukevan tavan ladata akkuja.
Alkon myyntilitrat vuonna 2024: väkevien ja viinien myynti laski, oluiden myynti ennallaan, alkoholittomien myynti nousi9.1.2025 07:14:11 EET | Tiedote
Alkon myynti vuonna 2024 oli 71,2 miljoonaa litraa laskien 5,7 miljoonaa litraa vuodesta 2023. Lakimuutoksen jälkeen kesä-joulukuun myynti oli 10 prosenttia edellisvuotta matalammalla tasolla. Puna- ja valkoviineissä Chile pitää yhä pintansa suosituimpana viinimaana.
Alkon trendikatsaus 2025: nyt vaalitaan hyvinvointia, haetaan elämyksiä ja ollaan hintatietoisia8.1.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Alkon trendikatsauksen kahdeksan vuoden 2025 trendiä kertovat muun muassa alkoholittomien voittokulusta, elämysten metsästämisestä ja siitä, että Z-sukupolvelle ei maistu viini edeltävien sukupolvien tapaan. Juomissa saa maistua makeus ja kartonkipakkaus uskalletaan nostaa juhlapöytään. Hinnalla on valinnassa yhä suurempi merkitys.
Muhoksen Alko saa uuden ilmeen7.1.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Muhoksen Alkon myymälä remontoidaan tammi-helmikuussa. Alkon myymälöissä ja eri kanavissa näkyy tammikuun alusta alkaen Nollaus-kampanja, jolla rohkaistaan suomalaisia löytämään omaa hyvinvointia tukevan tavan ladata akkuja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme