Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon
Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. Effiessä kumppaneina ovat myös JCDecaux, Channel Factory ja Grano.
Bob The Robotin Tokmannille toteuttama Suomen rakastetuin markkinointikone -kampanja loisti Effie Finlandissa voittaen sekä Grand Effien että Erikoissarjan kultaa. Strategisen markkinoinnin kategoriassa palkittu Suomen rakastetuin markkinointikone on erinomainen osoitus pitkäjänteisestä ja menestyksekkäästä markkinointityöstä, jossa selkeällä ja aikaa kestävällä konseptilla on onnistuttu kääntää mielikuvia sekä saavuttaa huikaisevia tuloksia. Kultia jaettiin tänä vuonna kaksi, joista toinen meni Delipap Oy:n tilaamalle Yhdenvertaisuudella ylivertaisiin tuloksiin -kampanjalle, jonka toteutti TBWA Helsinki.
”Effie on erityisesti markkinoijien kilpailu, jossa pärjääminen vaatii onnistumista riittävän hyvin, monella osa-alueella samanaikaisesti. Vaikuttava markkinointiviestintä on toki yksi näistä. Valtavasti onnea erityisesti voittavien brändien markkinointitiimeille – jatkakaa hyvää työtä, koko ala kiittää teitä”, summaa kilpailun päätuomari, Kurion Executive Strategy Director Elli Tuominen.
"Effie -kilpailun yksi tärkeimmistä tehtävistä on osoittaa markkinointiviestinnän kiistaton merkitys liiketoiminnan ajurina. Tässä jälleen onnistuttiin upeiden palkittujen töiden myötä. Lämpimät onnittelut Tokmanni sekä muut palkitut sekä short-listalle päässeet työt. Toivottavasti nähdään ensi vuonna vielä isompi joukko tuloksellisia markkinointiviestinnän caseja – pidetään markkinoinnin lippu korkealle”, kommentoi Head of Marketing, B2B Leena Koskinen, Sanoma Media Finland.
Voittajatyöt perusteluineen
GRAND EFFIE
Suomen rakastetuin markkinointikone
Tokmanni & Bob The Robot, Dagmar, Pictures Helsinki
Erinomainen osoitus pitkäjänteisestä markkinointityöstä, jossa onnistuttu luomaan hieno aikaa kestävä konsepti, joka kiinnittää huomion, puhuttelee laajaa kohderyhmää ja on aidosti muuttanut mielikuvia. Toteutus on loistava ja tulokset ovat huikaisevia.
ERIKOISSARJA
KULTA
Suomen rakastetuin markkinointikone
Tokmanni & Bob The Robot, Dagmar, Pictures Helsinki
Todella eheä kokonaisuus, jossa on selkeät strategiset lähtökohdat ja joiden kautta pitkäjänteisellä brändin rakentamisella sekä uskolla alkuperäiseen konseptiin on onnistuttu kääntää mielikuvia sekä saavuttaa hienoja tuloksia. Työn ansiona on sen johdonmukaisuus sekä selkeä konsepti, joka on pystynyt elämään ajassa.
HOPEA
DNA Apuri feat. Lahjakäärijä
DNA Oyj & Folk Finland, Dagmar, Kuubi Oy, Aste Helsinki Oy, Otto Tuotanto Oy, Liwlig Finland
Yksityiskohtaisesti mietitty laadukas luova toteutus, jossa on hyödynnetty innovatiivista mediaratkaisua ja mainospintaa. Vaikeassa, täysin saturoituneessa markkinassa kampanja on onnistunut valjastamaan massamedian, kuuluisuudet sekä jopa omat liikkeensä osaksi yhdenmukaista ja tuloksellista kokonaisuutta, joka pysyy brändille uskollisena.
PRONSSI
Yhdenvertaisuudella ylivertaisiin tuloksiin
Delipap Oy & TBWA Helsinki
Loistava ja vaikuttava PR-läpimurto, jonka vahva ja disruptiivinen idea erottuu edukseen kovasti kilpailussa markkinassa. Työ on onnistunut saavuttamaan upeat tulokset, joilla on vaikutusta koko brändin mielikuvaan sekä myyntiin.
PRONSSI
TikTok University
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu & Bob The Robot, ToinenPHD, Pictures Helsinki
Kategoriassa rohkeaa uida vastavirtaan sekä kääntää muiden näkemä heikkous ja uhka omaksi vahvuudeksi ja erottautumisen tekijäksi. Disruptiivinen kampanja, jossa hyödynnetään oivaltavasti kohderyhmälle ominaista kanavaa.
KAUPPA & KULUTTAJA
HOPEA
Kuinka uusi brändi nostettiin hetkessä nollasta huipulle erittäin kilpaillulla päivittäistavaramarkkinalla
SOK & Make it Simple, IAMThirstyZEBRA, Aste Helsinki Oy, OMD (Finland)
Rohkea liiketoimintapäätös. Tunnetun ja valtavaa myyntiä tahkovan brändin lopettaminen mielikuvallisista syistä on todella rohkea ja harvinainen veto. Hyvää strategista markkinointia. Selkeä looginen kokonaisuus, joka tukee laatumielikuvaa. Laadukkaat toteutukset kautta linjan ja uskomattoman hienot tulokset.
PRONSSI
Not so Mini – eli koko vuosikymmenen paras lanseeraus kaupallisesti
Fazer Makeiset & Kurio, Dagmar
Loistava oivallus uudelle tuotelanseeraukselle. Erinomainen strategia, tavoite ja toteutus, joiden avulla onnistuttiin olla kannibalisoimatta päätuotetta. Erittäin hyvät lanseeraustulokset ja volyymin kokonaiskasvu
MEDIA
PRONSSI
TikTok University
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu & Bob The Robot, ToinenPHD, Pictures Helsinki
Oivaltava ja kohderyhmälähtöinen työ rohkealla ja oikealla kanavavalinnalla, joka on investointeihin nähden saavuttanut merkittävät tulokset. Kategoriassaan disruptiivinen ja erottuva.
POSITIIVINEN MUUTOS
KULTA
Yhdenvertaisuudella ylivertaisiin tuloksiin
Delipap Oy & TBWA Helsinki
Poikkeuksellisen innovatiivinen kampanja, jolla tartuttu rohkeasti tärkeään aiheeseen. Työ osoittaa, kuinka yksittäiseen kohderyhmään panostaminen voi hyödyttää koko brändiä ja pienellä budjetilla voidaan saavuttaa merkittävä vaikutus.
HOPEA
The Heritage
Kansainvälinen Solidaarisuussäätiö & United Imaginations, Clear Channel Finland, Havas Helsinki
Oivaltava ja vahva idea. Kriittisessä tilanteessa, jossa rahoitus oli loppua, uskallettiin olla rohkeita ja ottaa isosti kantaa tyylikkäällä ja erittäin puhuttelevalla toteutuksella. Targetoidut ratkaisut sopivat kokonaisuuteen saumattomasti. Laadukas kokonaisuus ja vakuuttavat tulokset.
HOPEA
Vaaralliset somehaasteet
Mannerheimin Lastensuojeluliitto & TBWA Helsinki
Nopeaa reagointia maailmalla kasvavaan isoon ongelmaan. Työn idea on erinomainen. Konkreettinen ratkaisu aitoon ongelmaan. Tulokset erittäin vaikuttavia tärkeän ja ajankohtaisen aiheen äärellä.
TUOTTEET & PALVELUT
HOPEA
Kuinka uusi brändi nostettiin hetkessä nollasta huipulle erittäin kilpaillulla päivittäistavaramarkkinalla
SOK & Make it Simple, IAMThirstyZEBRA, Aste Helsinki Oy, OMD (Finland)
Erinomainen liiketoimintastrategiasta lähtevä markkinointistrategia. Usko valittuun strategiaan ja sen horjumaton läpivienti erottuvalla ja brändille sopivalla rohkealla toteutuksella. Todella vakuuttava tunnettuus ja harkinta – tulokset puhuvat puolestaan.
PRONSSI
Oikotiä uuteen kotiin viä
Schibsted/Oikotie Asunnot & Make it Simple, IAMThirstyZEBRA, Onni Wiljami photography, Picture it Production
Toistoon perustuva innovatiivinen ja mieleenpainuva konsepti erittäin vahvalla ja tarttuvalla viestillä. Selkeä ja yhdenmukainen kokonaisuus alan konventioista erottuvalla mainonnalla. Kiistattomat tulokset.
PRONSSI
Not so Mini – eli koko vuosikymmenen paras lanseeraus kaupallisesti
Fazer Makeiset & Kurio, Dagmar
Erinomainen insight. Loistava strategia markkinan kasvattamiseen, jonka avulla selkeällä ja ajassa olevalla toteutuksella onnistuttiin saamaan huikeita tuloksia kannibalisoimatta päätuotetta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elli TuominenExecutive Strategy Director, Effie Awards Finland 2024 PäätuomariKurio, Part of Samy Alliance
Puh:+358 40745 2878elli@kurio.fiSuvi LähdeExecutive Creative Director, Effie Awards Finland Ohjausryhmän puheenjohtajaSEK
Puh:0407030337suvi.lahde@sek.fiRiikka-Maria LemminkiToimitusjohtajaMarketing Finland
Puh:0405781974riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fiEffie Awards -kilpailusta
Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki. Effie-kilpailua järjestetään yli 50 maassa. Suomessa kilpailun järjestää Marketing Finland.
Tietoja julkaisijasta
Marketing Finland on markkinoinnin liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Vuonna 2020 Marketing Finland sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL päättivät toimintojensa yhdistämisestä. Tämän jälkeen Marketing Finlandin alle on järjestäytynyt myös muita markkinoinnin asiantuntijaorganisaatioita. Marketing Finlandin jäsenet ovat mukana ostamassa ja tuottamassa suurinta osaa Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää.
Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.
Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi, sekä verkostojen rakentaminen. Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Cannes Lions, Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Young Lions Finland ja Vuoden brändinrakentaja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry
Effie 2024 finaaliin 21 markkinointityötä18.12.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
Finnish Comms Awards voittajat 202431.10.2024 22:43:50 EET | Tiedote
SEKin ABB Suomelle toteuttama työ Suomalainen valmennusosaaminen kansainvälisille areenoille valittiin vuoden viestintätyöksi. Vuoden vaikuttamiskampanjaksi valittiin Viestintätoimisto Manifeston ja Creative Dayn Syöpäjärjestöille toteutettu työ Älä ole koekaniini – Syöpäjärjestöille toteutettu sähkösavukkeiden käyttöä ehkäisevä kampanja. Vuoden viestintätoimistona palkittiin Ahjo Communications Oy. Vuoden viestintäkonsultiksi valittiin Kristiina Nieminen, Vuoden pitchaajaksi Aapo Kuortti, sekä Vuoden nuoreksi kyvyksi Rosanna Lyytinen. Tänä vuonna Vuoden Timantti palkinnon sai Christina Forsgård, Netprofile Finland Oy:sta. Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointikampanjat.29.10.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 39 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Elli Tuominen Kuriolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.
Finnish Comms Awardsin finalistit valittu: parhaita töitä yhdistää viestinnän vaikuttavuuden ymmärrys26.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Tänä vuonna kilpailu sai runsaan ja edustavan osanoton sekä täysin uusia osanottajia. Kilpailun loppusuoralle valittiin 49 kilpailuhakemusta 16 eri toimistosta. Eniten shortlistalle päässeitä töitä oli seuraavilta toimistoilta: SEK (11), Ahjo Communications (7), TBWA\Helsinki (6) ja Netprofile (5). Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa, Helsingissä, torstaina 31.10.2024. Kilpailu järjestetään 13. kerran ja järjestäjänä toimii Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Finnish Comms Awards 2024 -kilpailun päätuomariksi Taru Nikulainen, Brunnen Communications -viestintätoimistosta6.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Suomen suurin ja arvostetuin viestintäkilpailu Finnish Comms Awards järjestetään jälleen syksyllä 2024 – nyt jo 13. kerran. Finnish Comms Awards -kilpailu jakaa tunnustusta viestintätoimiston ja asiakkaan väliselle laadukkaalle ja pitkäjänteiselle yhteistyölle. Kilpailussa nostetaan esiin viestintätoimistojen kanssa tehtävän työn erityisyyttä sekä vuorovaikutuksessa syntyvää arvoa: onnistunut viestintätyö tehdään yhdessä ja se on pitkäjänteistä, vaikuttavaa sekä usein kokonaisvaltaista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme