Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen

Stödet för lärande förnyas inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen – fokus på stöd i den egna gruppen i ett så tidigt skede som möjligt

Dela

Utbildningsstyrelsen har uppdaterat grunderna för förskoleundervisningens läroplan och grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen så att de överensstämmer med den reviderade lagstiftningen om stödet för lärande. I fortsättningen får barnet eller eleven stöd i ett så tidigt skede som möjligt i den egna undervisningsgruppen och i första hand i form av gruppspecifika stödformer. Lagändringarna träder i kraft 1.8.2025.

Till följd av ändringen av lagen om grundläggande utbildning som beretts av undervisnings- och kulturministeriet förnyas stödet för lärande inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Målet är att barn och elever ska få stöd i ett tidigt skede samt att stärka inkluderande tillvägagångssätt. Största delen av lagändringarna träder i kraft 1.8.2025.

Utbildningsstyrelsen har uppdaterat grunderna för förskoleundervisningens läroplan och grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen så att de överensstämmer med den reviderade lagstiftningen. De uppdaterade kapitlen i grunderna publiceras som en separat föreskrift som upphäver motsvarande kapitel i läroplansgrunderna från 2014.

Utbildningsanordnarna uppdaterar de lokala läroplanerna våren 2025.

Fokus på stöd i förebyggande syfte

Revideringen av stödet för lärande stärker barnets och elevens rätt att få tidigt stöd som genomförs i den egna gruppen, såsom allmän stödundervisning, undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning eller stödundervisning i undervisningsspråket.

Om de gruppspecifika stödformerna inte räcker kan barn och elever i behov av stöd även få barn- eller elevspecifikt stöd, till exempel regelbunden undervisning som ges av en speciallärare i smågrupp eller undervisning av en specialklasslärare i en specialklass.

Barnets bästa är den grundläggande principen vid planeringen och anordnandet av stödet. Med revideringen av stödet för lärande vill man erbjuda ett mer flexibelt stödsystem som bättre tillgodoser barnens och elevernas varierande behov.

– Det viktigaste när det kommer till revideringen av stödet är att undervisningsarrangemangen och de gruppspecifika stödformerna planeras så att de stöder förutsättningarna för varje grupps lärande. I och med detta flyttas fokus till stöd i förbyggande syfte, säger direktör Jarkko Niiranen.

De uppdaterade grunderna stärker skyldigheten att planera och genomföra undervisningen utgående från behoven i gruppen. Former av stöd kan till exempel vara att differentiera undervisningen, att använda sam- och kompanjonundervisning i större omfattning och att göra lärmiljön mer tillgänglig.

Att differentiera undervisningen innebär att undervisningen anpassas till elevens behov med hjälp av undervisningsarrangemang, lärmiljön, undervisningsmetoder, material eller bedömning. Med samundervisning och kompanjonundervisning avses att två lärare, till exempel en klasslärare och en speciallärare, undervisar tillsammans.

Betydelsen av lärarnas samarbete betonas och nya begrepp introduceras

Uppdateringarna av läroplansgrunderna till följd av revideringen av stödet inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen medför förändringar i lärarnas vardagliga arbete. Till följd av revideringen minskar antalet dokument för bedömning av behovet av stöd och planering av genomförandet av stödet. Samtidigt förtydligas den helhet som utgörs av bedömning av behovet av stöd, planering av stödet och beslutsfattande med anknytning till stödet. Å andra sidan innebär revideringen att lärarnas ansvar för att genomföra stödet utgående från gruppens behov ökar.

Uppföljningen av barnens och elevernas lärande och välbefinnande blir mer synligt i lärarens arbete, eftersom läraren ska planera undervisningsarrangemangen utgående från behoven i gruppen och vid behov göra ändringar som stöder lärandet. Lärarnas samarbete vid planeringen och genomförandet av stödet betonas i högre grad än tidigare.

Även processerna för stödet för lärande och de begrepp som används förnyas. I fortsättningen används inte längre nivåer av stöd inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, såsom allmänt, intensifierat och särskilt stöd, utan stödet baserar sig på konkreta pedagogiska lösningar och stödformer som utgår från gruppens och barnens och elevernas behov.

Vid behov genomförs barn- och elevspecifika stödåtgärder både inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Även efter revideringen ska undervisningsgrupperna bildas så att det är möjligt att uppnå målen för förundervisningen och den grundläggande utbildningen. Revideringen omfattar alla barn och elever i behov av stöd och alla som anordnar förskoleundervisning och grundläggande utbildning. Till skillnad från tidigare följer även privata utbildningsanordnare enhetliga principer för anordnandet av stödet på samma sätt som kommunala utbildningsanordnare.

– Ledarskapet är av stor betydelse vid implementeringen av revideringen. Stödsystemet och en verksamhetskultur som bygger på inkluderande principer ska aktivt ledas på varje verksamhetsställe för förskoleundervisningen och i varje skola, påminner Jarkko Niiranen.

Utbildningsstyrelsen stöder implementeringen

Utbildningsstyrelsen har i samband med uppdateringen av läroplansgrunderna ordnat höranden för olika instanser och för barn, vårdnadshavare och lärare, samt en utlåtanderunda då alla intresserade fick ge respons på utkasten till grunderna. 

Utbildningsstyrelsen stöder de lokala utbildningsanordnarna vid implementeringen av de uppdaterade grunderna genom att ordna fortbildning under hela året samt genom att utarbeta stödmaterial som publiceras på webbplatsen. Vi följer med implementeringen av det reviderade stödet för lärande och effekterna utvärderas senare av undervisnings- och kulturministeriet.

Stödet för lärande revideras även på andra stadiet

Stödet för lärande förnyas även på andra stadiet: inom gymnasieutbildningen från och med 1.8.2025 och inom yrkesutbildningen från och med 1.8.2026.

Utbildningsstyrelsen utfärdar en föreskrift om grunderna för gymnasiets läroplan i mars.

När det gäller yrkesutbildningen kommer det inte att ske några förändringar i examensgrunderna, men stödet till utbildningsanordnarna för implementeringen har redan påbörjats.

Stödet för lärande förnyas inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen

  • Fokus på undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande och en verksamhetskultur som bygger på inkluderande principer.
  • Gruppspecifika stödformer är den primära stödformen: stöd i förebyggande syfte för flera barn och elever som ges av läraren i den egna undervisningsgruppen.
  • Det samarbete mellan lärarna och den övriga undervisningspersonalen som beskrivs i grunderna för läroplanen och genomförs lokalt stärker planeringen och genomförandet av stödet.
  • Beslutsfattandet stärker barnens och elevernas rättsskydd och tydliggör stödåtgärderna för vårdnadshavarna.
  • Alltid då man avviker från målen och innehållen i läroplanen ska det finnas en plan och ett beslut.
  • Målet är att säkerställa att alla elever har möjlighet att delta i undervisningen och avlägga hela den grundläggande utbildningens lärokurs.

Nyckelord

Kontakter

Charlotta Rehn, undervisningsråd, fornamn.efternamn(at)oph.fi, tfn 029 533 1231 (förskoleundervisning)

Maj-Len Engelholm, undervisningsråd, fornamn.efternamn(at)oph.fi, tfn 029 533 1601 (grundläggande utbildning)

Länkar

Utbildningsstyrelsen är ett ämbetsverk som verkar inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde och ansvarar för att utveckla utbildningen, småbarnspedagogiken och det kontinuerliga lärandet samt för att främja internationalisering. Utbildningsstyrelsens medietjänst betjänar från måndag till torsdag kl. 9–16 och fredag kl. 9–15. 

tfn 0295 331 703 media@oph.fi

Utbildningstyrelsens webplats: Service för media 

Dataskyddsbeskrivning 

Följ Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye