Väitös: Eritrean luokkahuoneiden muuttaminen – oppijakeskeisen vuorovaikutteisen pedagogiikan lupaukset ja haasteet (Abraham Tadesse Bahta)
MA Abraham Tadesse Bahtan väitöskirja esittelee perusteellisen tutkimuksen oppijakeskeisen vuorovaikutteisen pedagogiikan (LCIP) soveltamisen lupauksista ja käytännön toteutuksesta dialogisen opetuksen (DT) kautta Eritrean toisen asteen luokkahuoneissa.

MA Abraham Tadesse Bahtan tutkimus tarkastelee opettajien käsityksiä, ymmärrystä ja haasteita oppijakeskeisen vuorovaikutteisen pedagogiikan toteuttamisessa. Väitöstutkimus paljastaa yleisesti positiiviset asenteet tällaista pedagogiikkaa kohtaan, mutta myös järjestelmällisiä esteitä tunnistetaan. Näitä ovat esimerkiksi hierarkkiset rakenteet, rajalliset ammatillisen kehityksen mahdollisuudet, suuret luokkakoot, kokeisiin keskittyvä opetusjärjestelmä sekä opiskelijoiden tarpeisiin liittyvän puutteellisen tiedon.
Abraham tarkasteli tutkimuksessaan myös luokkahuonekäytäntöjä. Haasteista huolimatta opettajat sisällyttävät opetukseen myös dialogisia käytänteitä, kuten ryhmätoimintaa ja avoimia kysymyksiä. Tästä huolimatta perinteiset opetusmenetelmät usein hallitsevat opetusta, mikä osoittaa lisätuen ja ammatillisen kehityksen tarpeen.
Tutkimus tunnisti myös lupaavan dialogisen opetuksen intervention, joka tukee opettaja-oppilasvuorovaikutusta luokkahuoneissa ja edistää oppijakeskeistä vuorovaikutteista pedagogiikkaa.
Teorian ja käytännön yhdistämiseksi tarvitaan lisäponnisteluja
Abrahamin tutkimus tarjoaa oivalluksia siitä, miten dialoginen opetus (DT) voi rikastuttaa oppijakeskeisen vuorovaikutteisen pedagogiikan (LCIP) teoriaa ja käytäntöä suhteessa opiskelijoiden oppimiseen. Tutkimuksessa tunnistetaan LCIP:n elementtejä ja dialogisen opetuksen siemeniä, jotka voivat parantaa luokkahuoneen vuorovaikutusta rakenteeltaan perinteisessä opetuksessa.
"Merkityksellisen pedagogisen uudistuksen aikaansaamiseksi tarvitaan kuitenkin syvällisempiä muutoksia opettajien ajattelussa, uskomuksissa, valmiudessa, vakaumuksessa, tiedoissa, tietoisuudessa, motivaatiosta ja ammatillisen kehityksen ohjelmissa", Abraham toteaa.
Tutkimus korostaa tarvetta lisätä materiaalista, kontekstuaalista ja kulttuurista ymmärrystä LCIP:sta laadukkaan vuorovaikutuksen varmistamiseksi opetuksessa.
"LCIP:n toteuttaminen vaatii olemassa olevan pedagogisen käytännön kulttuurisen ja kontekstuaalisen ymmärryksen uudelleenmäärittelyä. Näin voidaan kaventaa kuilua teorian ja käytännön välillä", väittelijä huomauttaa.
Abrahamin väitöskirja koostuu kolmesta osatutkimuksesta. Väitöstutkimus sisältää haastatteluja, oppituntien havainnointia, videonauhoituksia, kenttämuistiinpanoja sekä intervention.
MA Abraham Tadesse Bahtan kasvatustieteen (OKL) väitöskirjan "Strengthening learner-centred interactive pedagogy through dialogic teaching in Eritrean secondary school" tarkastustilaisuus järjestetään torstaina 27.2. kello 12 alkaen Ruusupuiston Helena-salissa (D104).
Vastaväittäjänä toimii Prof. Mgr. Klára Šeďová (Masaryk University) ja kustoksena yliopistonlehtori Josephine Moate.
Väitöstilaisuuden kieli on englanti. Väitöskirja on luettavissa osoitteessa https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99671.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Abraham Tadesse Bahta
abrtad@gmail.com
Kirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkijat laatineet suositukset kestävän kehityksen edistämiseksi mangrovemetsäalueilla21.2.2025 13:54:44 EET | Tiedote
Vaikka ilmastonmuutoksen kaikkia vaikutuksia ei voida enää estää, on kuitenkin mahdollista valita toimintatapoja, jotka lieventävät ilmastonmuutoksen vaikutuksia. Jyväskylän yliopiston tuottamassa politiikkasuosituksessa tutkijat tarkastelevat kestävien elinkeinojen kehittämistä ilmastomuutoksen vaikutuksille haavoittuvaisella Intian ja Bangladeshin rannikkoalueella, Sundarbansissa. Sundarbans on yksi suurimmista uhanalaisista mangrove-ekosysteemeistä, jotka varastoivat tehokkaasti hiilidioksidia ja suojelevat ranta-alueita hirmumyrskyiltä.
Väitös: Kaunokirjallisuus antaa tietoa ihmismielestä21.2.2025 09:01:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa tehty kirjallisuuden väitöskirja tutki, miten kaunokirjallisuus voi auttaa ymmärtämään ihmismielen toimintaa. Tutkimus osoittaa, että kirjallisuuden lukeminen voi tuoda lukijalle esiin aiemmin tiedostumattomia tunteita ja kokemuksia, ja että tällaista kokemuksellista tietoa ei voi oppia pelkästään tietokirjoja lukemalla.
Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiöltä merkittävä tuki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoululle - Kaikkineen Säätiö myönsi apurahoja 267 000 euroa20.2.2025 21:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiö sr. on lahjoittanut Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoululle 190 000 euron apurahan 20.2.2025. Kaikkineen Säätiö jakoi apurahoja kauppatieteiden opiskeluun sekä korkeakouluasteisen kaupallisen koulutuksen ja liikesivistyksen ylläpitoon ja tukemiseen Jyväskylässä yhteensä 267 000 euroa.
Nuorten virikkeiden tavoittelu yhteydessä elämäntyytyväisyyteen ja talousongelmiin19.2.2025 09:05:52 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston tutkimuksen mukaan halu tavoitella jännitystä, seikkailuja ja riskejä elämässä on yhteydessä nuorten koettuun elämäntyytyväisyyteen ja jopa taloudellisiin ongelmiin. Virikkeiden tavoittelu vaikuttaa myös kuluttajien käyttäytymiseen, sillä he voivat hakea virikkeitä esimerkiksi impulsiivisen ostamisen kautta digiympäristöissä. Yksilöt eroavat sen suhteen, mitä he pitävät optimaalisena määränä virikkeitä elämässään.
Suomalaisten sanomalehtien metsäkeskustelussa nousee esiin poliittinen päätöksenteko - Moniääninen metsäkeskustelu kestävyystavoitteista kaipaa vielä uusia alustoja17.2.2025 10:57:52 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa toteutettu tutkimus paljastaa, miten metsistä kirjoitetaan Suomessa, ketkä keskusteluun osallistuvat, ja mitkä ovat eri toimijoiden keskeiset argumentit heijastaen moninaisia näkemyksiä, tavoitteita ja toimijoiden välisiä suhteita. Tutkimuksessa analysoitiin kirjoituksia Maaseudun Tulevaisuudessa ja Helsingin Sanomissa. Metsiin liittyvä poliittinen päätöksenteko nähtiin kriittisen tärkeänä sekä poliitikkojen valta merkittävänä molemmissa medioissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme