VAKEs tjänster för barn, unga och familjer är väl värda att rekommendera
Rekommendationsindex (NPS) för Vanda och Kervo välfärdsområdets tjänster för barn, unga och familjer var över 60 under varje kvartal år 2024. Vitsordet för tjänsterna var över 4,5/5.

Vanda och Kervo välfärdsområde mäter kvaliteten på sina tjänster bland annat genom att systematiskt be om respons. Under 2024 fick tjänsterna för barn, unga och familjer toppvitsord av sina klienter. Rekommendationsindex (NPS) för barns, ungas och familjers tjänster var på en utmärkt nivå under hela året och under årets sista kvartal var index 64. I slutet av året gav man vitsordet 4,6/5 åt tjänsten.
”Vi gör vårt arbetet för våra klienter och därför är klienternas upplevelser och respons av största vikt för oss, så att vi kan utveckla rätt saker. Mängden kundrespons har hela tiden ökat men vi måste fortfarande hitta sätt, med vilka man säkerställer att det är lätt och smidigt att ge respons.” konstaterar sektordirektören för barns, ungas och familjers tjänster Hanna Mikkonen.
Utvecklingen av tjänster för barn, unga och familjer kan ses i långtidsmätningar. I början av välfärdsområdets verksamhet, under det första kvartalet 2023, var rekommendationsindex för tjänsten 15 och vitsordet 3,9. Ökningen av kundnöjdheten har varit betydande speciellt mellan slutet av 2023 och början av 2024, då rekommendationsindex hoppade från 41 till 62.
Tjänster som stöder familjer fick utmärkta vitsord
Vitsordet för alla delområden inom barns, ungas och familjers tjänster var 3,5 eller bättre i slutet av 2024. Särskilt nöjd var man med tjänsterna som stöder familjer, dit bland annat rådgivning och handledning för barnfamiljer, familjerådgivningstjänster och familjesocialt arbete hör. För tjänster som stöder familjer gick vitsordet till 4,8 och rekommendationsindex till 77.
”Jag beundrar det fantastiska arbete som vår personal gör. Klienterna bemöts respektfullt, de får den hjälp och det stöd som de behöver och vi har på många sätt även lyckats att påskynda tillgången till tjänsten. Jag gläder mig också för att våra klienter hela tiden ger mer respons och med den får vi även fler utmärkta utvecklingsförslag.” Berättar serviceområdeschef Reetta Voutilainen.
Vi fortsätter utveckla våra tjänster utifrån kundresponsen. Som utvecklingsprojekt inom tjänster för barn, unga och familjer valdes tjänsternas tillgänglighet och förbättring av kundupplevelsen för 2025. Dessa strävar man efter att förbättra bland annat genom att utveckla webbsidor och kontaktkanaler samt klientens övergripande situation och beaktandet av ett uppskattande bemötande.
Kontakter
Hanna Mikkonen
Tel:040 612 0241hanna.mikkonen@vakehyva.fiAndra språk
Följ Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos teki pelastuslaitosten tähän mennessä suurimman lahjoituksen Ukrainaan19.2.2025 14:31:26 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen lahjoittama järjestyksessään kolmas luovutuspaketti sisältää neljä sammutusautoa, kaksi ambulanssia sekä miehistönkuljetusauton, mönkijän ja runsaasti muuta pelastusvälineistöä. Sisäministeriöstä saadun tiedon mukaan kyseessä on suurin yksittäisen pelastuslaitoksen antama lahjoitus Ukrainan pelastustoimelle.
Aluehallitus käsitteli uudistusohjelman edistymistä11.2.2025 15:15:13 EET | Tiedote
VAKEn henkilöstöä kiitettiin siitä, että uudistusohjelma etenee aikataulusta edellä.
Turvallisuus nousi huoleksi aluevaltuuston kokouksessa10.2.2025 21:36:11 EET | Tiedote
Aluevaltuustoryhmät jättivät yhteisen pöytäkirjalausuman Myyrmäen tilanteesta.
Keski-Uudenmaan pelastuslautakunta esitti huolensa ensihoidon säästöjen vaikutuksesta 28.1.202528.1.2025 20:10:20 EET | Tiedote
Vantaan ja Keravan ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden pelastuslautakunta kokoontui 28 1. 2025. Kokouksessa käsiteltiin muun muassa toimintasuunnitelma vuodelle 2025 sekä lausunto Etelä-Suomen aluehallintovirastolle uhkasakon raukeamista koskevasta päätösluonnoksesta. Sen lisäksi lautakunta päätti lähettää Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille kirjelmän, jossa se esittää huolestumisensa Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen ensihoidon sopeutustoimien vaikutuksista kansalaisille ja henkilöstölle.
Keski-Uudenmaan pelastuslautakunnassa 28.1.2025 toimintasuunnitelma24.1.2025 15:16:28 EET | Tiedote
Vantaan ja Keravan ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden pelastuslautakunta kokoontuu 28 1. 2025. Kokouksessa käsitellään muun muassa toimintasuunnitelma vuodelle 2025 sekä lausunto Etelä-Suomen aluehallintovirastolle uhkasakon raukeamista koskevasta päätösluonnoksesta
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum