Vanhempainpuhelimen vuosiraportti 2024: Ydinperhe ei suojaa ristiriidoilta tai yksinäisyydeltä
Vuonna 2024 Vanhempainpuhelimessa ja digipalveluissa vastattiin palvelun historian suurimpaan määrään, 2606 yhteydenottoon. Eniten yhteydenottoja tuli ydinperheistä. Kolmasosa aikuisia koskevista aiheista koski ihmissuhteita ja niistä lähes 70 % aikuisten välisiä ristiriitoja.

Vuonna 2024 MLL:n Vanhempainpuhelimeen ja digipalveluihin yhteyttä ottavista vanhemmista 39 prosenttia asui kahden vanhemman perheissä. Viimeisen viiden vuoden aikana ydinperheissä elävien vanhempien yhteydenotoissa ovat kuuluneet yhä enemmän perheen aikuisten väliset ristiriidat sekä niiden vaikutukset koko perheen elämään.
Kokemukset epätasa-arvoisesta vastuunjaosta lasten- ja kodinhoidossa, erilaiset kasvatusnäkemykset puolison kanssa, parisuhteen riitaisuus ja puhumattomuus sekä henkinen väkivalta parisuhteessa kuormittavat yhteydenottajia.
Vastuiden epätasainen jako uuvuttaa
MLL:n vanhempainpalveluihin tulleissa yhteydenotoissa kuului vanhempien turhautuneisuus ja pettymys puolisoon kotitöiden ja lastenhoidon epätasaisen jakautumisen vuoksi.
- Moni yhteydenottaja koki, että joutui kantamaan päävastuun lasten ja kodin asioista. He eivät mielestään saaneet puolisoltaan konkreettista tai henkistä tukea tai arvostusta kasvatukseen tai kodinhoitoon liittyen, avaa MLL:n auttavien palveluiden asiantuntija Anna Weckström.
Varsin usein kyse oli pienten lasten äideistä, jotka kuvasivat toisen vanhemman vetäytymistä lapsenhoidosta ja sen aiheuttamaa väsymystä ja yksinäisyyden kokemusta. Toisaalta moni alakouluikäisten ja nuoruusikäisten lasten vanhemmista saattoi mainita, että konkreettisen kotityön lisäksi vastuu lapsen arjen asioista ja koulunkäynnistä kasautui usein vain toisen harteille.
Eriävät näkemykset kasvatuksesta aiheuttavat riitoja
Usein yhteydenotoissa puhuttiin siitä, miten sovittaa yhteen vanhempien eriäviä kasvatusnäkemyksiä. Etenkin rajojen asettamisessa ja niistä kiinni pitämisessä tuli yhteentörmäyksiä. Samoin erimielisyydet saattoivat koskea tapaa, jolla lapsen kanssa oltiin: toinen vanhempi koki toisen tavan liian suorasukaiseksi tai lasta ymmärtämättömäksi.
Joskus yhteydenottaja koki, että toinen vanhempi asettui lapsen puolelle tilanteissa, joissa hän toivoi vanhempien toimivan yhtenä rintamana. Huoli riitojen ja muiden vuorovaikutusongelmien vaikutuksista perheen lapsiin oli suuri.
Apua ei haeta tai sitä ei saada
Monesti vanhempi kokee avunhakemisen vaikeaksi, tai ei tiedä, mistä apua parisuhteen ongelmiin voisi saada. Osa ei ole saanut apua, koska toinen vanhempi ei ole halukas osallistumaan tapaamisiin ammattilaisen kanssa. Myös pelkoja ammattiavun hakemisen seurauksista kuullaan palveluissa usein.
- Joissain perheissä aikuisten väliset ristiriidat muuttuivat ajan myötä henkiseksi väkivallaksi. Yhteydenottaja ei välttämättä tätä itse tunnistanut tai haki keskustelussa päivystäjän kanssa näkökulmaa ja vahvistusta sille, oliko puoliso toiminut oikein, mainitsee Weckström.
Yhteydenottojen perusteella moni ydinperheessä elävä vanhempi elää suojamuurin tai kulissien takana, jonka varjossa koko perheen hyvinvointiin heijastuvat vanhempien väliset ongelmat saattavat jäädä esimerkiksi neuvolan ammattilaisilta huomaamamatta. Suojamuurin takana voi olla kovin yksinäistä, ja ratkaisujen ja avun hakeminen omaan tilanteeseen erityisen vaikeaa.
Tutustu MLL:n Vanhempainpuhelimen ja digipalveluiden vuosiraporttiin täältä.
Lisää aiheesta
MLL:n Vanhempainpuhelimessa voi keskustella luottamuksellisesti ja kiireettömästi mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä asiasta. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä puhelimen lisäksi chatissa ja nettikirjeellä. Puhelut ovat maksuttomia, eikä niitä nauhoiteta. Yhteydenottoihin vastaavat vapaaehtoiset päivystäjät ovat MLL:n kouluttamia.
-
MLL:n Vanhempainpuhelimen numero on 0800 92277. Puheluihin vastataan ma klo 10–13 ja 17–20, ti klo 10–13 ja 17–20, ke klo 10–13, to klo 14–20 ja pe klo 10-13.
-
Chat-palvelu päivystää osoitteessa mll.fi/vanhemmille ma klo 10–13, ti klo 10–13, to klo 17–20 ja pe klo 10–13. Chattiin voi myös varata ajan.
-
Kirjepalveluun voi kirjoittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.
-
MLL:n Vanhempainnetistä osoitteesta mll.fi/vanhemmille löytyy monipuolisesti tietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä sekä tukea lapsiperheen arkeen ja haastaviin tilanteisiin.
Vanhempainpuhelimen vuosiraportti kuuluu MLL:n hiljaiset signaalit -raporttisarjaan, mikä avaa lasten, nuorten ja perheiden tilannetta Suomessa. Tutustu raportteihin täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna WeckströmVastaava asiantuntija, MLL:n Auttavat palvelut
Puh:050 4646 452anna.weckstrom@mll.fiJohanna Laine-Hatamipäivystystyön koordinaattori
Puh:050 3483 803johanna.laine-hatami@mll.fiKuvat
Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 71 000 jäsentä, 532 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. /www.mll.fi - http://www.mll.fi/
Mannerheims Barnskyddsförbund (MLL) är en medborgarorganisation öppen för envar. Vårt mål är att främja barnets och familjens välbefinnande. MLL erbjuder familjer ett tillfälle att bekanta sig med varandra och delta i frivilligarbete, medborgaraktivitet och fritidssysselsättning. MLL är Finlands största barnskyddsorganisation och har 71 000 medlemmar i 532 lokalföreningar runt om i Finland. Lokalföreningarnas verksamhet stöds av 10 distriktsorganisationer. www.mll.fi/sv/ - http://www.mll.fi/sv/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto
MLL:n Perhepulssi-kysely: 87 % vanhemmista kokee, että yhteiskunta on menossa huonompaan suuntaan30.1.2025 07:10:00 EET | Tiedote
MLL:n vuoden 2024 Perhepulssi-kyselyn tulokset paljastavat huolestuttavia havaintoja suomalaisten lapsiperheiden keskuudessa. Kyselyyn vastanneista vanhemmista peräti 87 % kokee, että suomalaisessa yhteiskunnassa asiat ovat menossa huonompaan suuntaan. Oman perheen lähitulevaisuus huolestuttaa 54 % vastaajista.
Jul i Sinnet -insamlingen delade ut 18 000 matpresentkort till mindre bemedlade barnfamiljer23.12.2024 18:00:00 EET | Pressmeddelande
Medel som samlades in genom Jul i Sinnet -insamlingen har använts för att köpa matpresentkort som har levererats till mindre bemedlade barnfamiljer över hela Finland. Allt fler familjer kämpar med ekonomiska utmaningar denna jul och det finns ett stort behov av hjälp.
Hyvä Joulumieli -keräyksellä jaettiin 18 000 ruokalahjakorttia vähävaraisille lapsiperheille23.12.2024 18:00:00 EET | Tiedote
Hyvä Joulumieli -keräyksen varoin hankitut ruokalahjakortit on toimitettu perille vähävaraisille lapsiperheille ympäri Suomen. Taloudellisten haasteiden kanssa painivia perheitä on tänä jouluna yhä enemmän ja avulle on suuri tarve.
Lasten ja nuorten murheet eivät jää joulutauolle – 116 111, chat ja Nuorten tukilinja päivystävät jouluna16.12.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Lasten ja nuorten murheet eivät katso kalenteria. MLL:n Lasten ja nuorten puhelin 116 111 ja chat ovat avoinna vuoden jokaisena päivänä – myös jouluna. Puhelimessa ja chatissa päivystetään joulun aikaan päivittäin kello 17-20. Nuorten tukilinja päivystää läpi arkipyhien ma-pe klo 20-00.
MLL:n Lasten ja nuorten puhelin 116 111 ja chat järjestää maratonpäivystyksen Lapsen oikeuksien päivänä19.11.2024 08:18:35 EET | Tiedote
MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa 116 111 ja chatissa järjestetään maratonpäivystys Lapsen oikeuksien päivänä keskiviikkona 20. marraskuuta. Palvelut ovat avoinna kello 12–20, ja Nuorten Tukilinja jatkaa numerossa 116 111 päivystystä puoleenyöhön.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme