FPA:s chattjänst för samarbetspartner och arbetsgivare upphör
FPA erbjuder sina samarbetspartner och arbetsgivarkunder många sätt att sköta ärenden. Också utbyte av information mellan myndigheter gör det lättare att hjälpa gemensamma kunder. FPA utvecklar sina tjänster att bättre svara mot kundernas behov. Chattjänsten för samarbetspartner och arbetsgivare upphör i sin nuvarande form 28.2.
FPA:s mål är kundorienterad service som beaktar kundens behov. Vi utreder för närvarande hurdana tjänster som bäst betjänar våra samarbetspartner och arbetsgivarkunder. Chattjänsten kommer i fortsättningen att ersättas med andra tjänster. Chatten har varit en kanal för allmän rådgivning till samarbetspartner och arbetsgivare.
Vi betjänar våra samarbetspartner och arbetsgivarkunder per telefon och i icke-brådskande ärenden även via skyddad e-post. Många FPA-ärenden kan dessutom skötas i samarbetspartnernas och arbetsgivarnas egna e-tjänster. Du behöver Suomi.fi-fullmakt för att använda e-tjänsterna. Identifieringssättet och fullmakterna får du av din egen organisation.
Så här betjänar FPA samarbetspartner
FPA:s myndighetslinje betjänar samarbetspartner måndag–fredag kl. 9–15 på numret 020 692 239. På myndighetslinjen kan du ställa frågor om grunderna för olika förmåner, om ansökningsförfarandet samt om hur handläggningen av ett ärende framskrider eller om beloppet och utbetalningen av en förmån. Alla servicenummer för samarbetspartner finns på vår webbplats.
Du kan också boka en telefontid till FPA för din kund på nätet om kundens livssituation är komplicerad eller om det finns många frågor som behöver redas ut. Meddela gärna i samband med bokningen om kunden behöver tolkning. Läs här hur du bokar telefontid för din kund.
I FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu kan du bland annat kontrollera uppgifter om dina kunders förmåner, förmånsutbetalningar och årssjälvrisk för läkemedelskostnader. Tjänsten är avsedd för yrkespersoner som har lagstadgad rätt att få uppgifter från FPA. Användaren ska ha Suomi.fi-fullmakt.
Alla inloggningslänkar och anvisningar för e-tjänsterna för samarbetspartner finns på vår webbplats.
Så här betjänar FPA arbetsgivare
I telefontjänsten för arbetsgivare på numret 020 692 239 ger FPA:s sakkunniga rådgivning i frågor som gäller familjeförmåner, sjukdagpenningar, rehabiliteringspenning och rehabilitering. Tjänsten har öppet måndag–fredag kl. 9–15. Du kan ställa frågor om hur man gör en ansökan, om tilläggsutredningar och om hur löneuppgifter meddelas i samband med olika förmåner. Alla servicenummer för arbetsgivare finns på vår webbplats.
I icke-brådskande ärenden kan representanter för arbetsgivaren kontakta FPA via skyddad e-post där man kan skicka bilagor eller be FPA om råd. Vi rekommenderar att du använder FPA:s skyddade e-post.
Ansökningar och tilläggsutredningar som gäller sjukdom, föräldraledigheter eller rehabiliteringspenning kan arbetsgivaren lämna in till FPA i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. I tjänsten ser du uppgifter om betalningar och beslut och kan dessutom anmäla arbete utomlands.
Alla inloggningslänkar och anvisningar för e-tjänsterna för arbetsgivare finns på vår webbplats.
Läs mer
Kontakter
Anna Pellinenutvecklingsspecialist, kundrelationsenhetenFPA
Tel:050 552 2085anna.pellinen@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Kostnaderna för det grundläggande utkomststödet ökade med nästan hundra miljoner euro20.2.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Antalet hushåll som fick grundläggande utkomststöd från FPA var på samma nivå som året innan, men kostnaderna ökade med 95 miljoner euro. Ökningen av utgifterna förklaras till stor del av nedskärningarna i den sociala tryggheten samt av de många ukrainarna som flytt undan kriget och som omfattas av den sociala tryggheten, säger en forskare.
Perustoimeentulotuen kustannukset kasvoivat lähes sata miljoonaa euroa20.2.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan maksaman perustoimeentulotuen saajakotitalouksien määrä pysyi edellisvuoden tasolla, mutta kustannukset kasvoivat 95 miljoonaa euroa. Menojen kasvu selittyy pitkälti sosiaaliturvan leikkauksilla sekä sosiaaliturvan piiriin tulleilla sotaa paenneilla ukrainalaisilla, kertoo tutkija.
Missbruk av FPA-förmåner är ovanligt – flest misstankar om bidragsfusk inom utkomststöd och arbetslöshetsförmåner18.2.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Misstankar om bidragsfusk i samband med FPA:s förmåner förekommer mest inom det grundläggande utkomststödet, arbetslöshetsförmånerna och det allmänna bostadsbidraget. År 2024 utgjorde de misstänkta fallen mindre än en halv promille av alla utbetalda förmåner.
Kelan etuuksien väärinkäyttö vähäistä – väärinkäytösepäilyjä eniten toimeentulotuessa ja työttömyysturvassa18.2.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan etuuksia koskevia väärinkäytösepäilyjä on eniten perustoimeentulotuessa, työttömyysturvassa ja yleisessä asumistuessa. Vuonna 2024 väärinkäytösepäilyjen osuus kaikista maksetuista etuuksista oli alle puoli promillea.
Kelan Kemin palvelupisteen aukioloaika muuttuu17.2.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Kemin palvelupiste on 24.2. alkaen avoinna torstaisin ja perjantaisin klo 12–16 sekä ajanvarauksella. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum