FPA:s chattjänst för samarbetspartner och arbetsgivare upphör
FPA erbjuder sina samarbetspartner och arbetsgivarkunder många sätt att sköta ärenden. Också utbyte av information mellan myndigheter gör det lättare att hjälpa gemensamma kunder. FPA utvecklar sina tjänster att bättre svara mot kundernas behov. Chattjänsten för samarbetspartner och arbetsgivare upphör i sin nuvarande form 28.2.
FPA:s mål är kundorienterad service som beaktar kundens behov. Vi utreder för närvarande hurdana tjänster som bäst betjänar våra samarbetspartner och arbetsgivarkunder. Chattjänsten kommer i fortsättningen att ersättas med andra tjänster. Chatten har varit en kanal för allmän rådgivning till samarbetspartner och arbetsgivare.
Vi betjänar våra samarbetspartner och arbetsgivarkunder per telefon och i icke-brådskande ärenden även via skyddad e-post. Många FPA-ärenden kan dessutom skötas i samarbetspartnernas och arbetsgivarnas egna e-tjänster. Du behöver Suomi.fi-fullmakt för att använda e-tjänsterna. Identifieringssättet och fullmakterna får du av din egen organisation.
Så här betjänar FPA samarbetspartner
FPA:s myndighetslinje betjänar samarbetspartner måndag–fredag kl. 9–15 på numret 020 692 239. På myndighetslinjen kan du ställa frågor om grunderna för olika förmåner, om ansökningsförfarandet samt om hur handläggningen av ett ärende framskrider eller om beloppet och utbetalningen av en förmån. Alla servicenummer för samarbetspartner finns på vår webbplats.
Du kan också boka en telefontid till FPA för din kund på nätet om kundens livssituation är komplicerad eller om det finns många frågor som behöver redas ut. Meddela gärna i samband med bokningen om kunden behöver tolkning. Läs här hur du bokar telefontid för din kund.
I FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu kan du bland annat kontrollera uppgifter om dina kunders förmåner, förmånsutbetalningar och årssjälvrisk för läkemedelskostnader. Tjänsten är avsedd för yrkespersoner som har lagstadgad rätt att få uppgifter från FPA. Användaren ska ha Suomi.fi-fullmakt.
Alla inloggningslänkar och anvisningar för e-tjänsterna för samarbetspartner finns på vår webbplats.
Så här betjänar FPA arbetsgivare
I telefontjänsten för arbetsgivare på numret 020 692 239 ger FPA:s sakkunniga rådgivning i frågor som gäller familjeförmåner, sjukdagpenningar, rehabiliteringspenning och rehabilitering. Tjänsten har öppet måndag–fredag kl. 9–15. Du kan ställa frågor om hur man gör en ansökan, om tilläggsutredningar och om hur löneuppgifter meddelas i samband med olika förmåner. Alla servicenummer för arbetsgivare finns på vår webbplats.
I icke-brådskande ärenden kan representanter för arbetsgivaren kontakta FPA via skyddad e-post där man kan skicka bilagor eller be FPA om råd. Vi rekommenderar att du använder FPA:s skyddade e-post.
Ansökningar och tilläggsutredningar som gäller sjukdom, föräldraledigheter eller rehabiliteringspenning kan arbetsgivaren lämna in till FPA i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. I tjänsten ser du uppgifter om betalningar och beslut och kan dessutom anmäla arbete utomlands.
Alla inloggningslänkar och anvisningar för e-tjänsterna för arbetsgivare finns på vår webbplats.
Läs mer
Kontakter
Anna Pellinenutvecklingsspecialist, kundrelationsenhetenFPA
Tel:050 552 2085anna.pellinen@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Resultat från enkäten om FPA:s lättlästa sidor: Beröm för tydlighet, önskemål om mer illustrationer24.4.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
84 personer svarade på enkäten om FPA:s lättlästa sidor på webben. De flesta ansåg att sidornas språk och layout var tydliga. Bland förbättringsförslagen betonades önskemål om fler illustrationer.
Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää24.4.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan palvelupiste Outokummussa muuttaa24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Outokummun palvelupiste muuttaa osoitteeseen Hovilankatu 2. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan palvelupiste Varkaudessa palvelee jatkossa ajanvarauksella24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Varkaudessa on avoinna vain ajanvarauksella 1.5.2025 alkaen. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Torneå ändras23.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Torneå har ändrade öppettider under perioden 1.5–31.8.2025. Rådgivning ges på bokad tid och kunderna kan sköta ärenden på egen hand på servicestället. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum