Raitiovaunut eivät kulje Hakaniemessä 3.3. alkaen – liikenne pohjoisen suuntaan palaa 31.3.
Joukkoliikenne muuttuu Hakaniemessä maanantaina 3.3., kun raitiovaunuliikenne alueella katkeaa kokonaan. Ratikat palaavat Hakaniemeen 31.3., mutta Hakaniemen ja Kaisaniemen välillä ei ole raitioliikennettä. Pitkänsillan yli liikenne alkaa kulkea taas marraskuun alussa. Hakaniemeen pääsee koko ajan metrolla ja bussilla. Ajantasaiset reittivaihtoehdot ovat HSL:n reittioppaassa.

Reitit maaliskuussa ja maaliskuun jälkeen
Maaliskuun aikana Hämeentien ja Siltasaarenkadun välille rakennetaan uusi väliaikainen kiskoyhteys, joka mahdollistaa liikenteen pohjoisesta Hakaniemeen loppuvuoden ajaksi. Uuden yhteyden rakentamisen aikana ratikat eivät kulje Hakaniemeen. Työt kestävät neljän viikon ajan. Töiden keston syynä ovat tarkentuneet rakennussuunnitelmat.
Bussit ja metro kulkevat Hakaniemessä myös raitiovaunujen katkon aikana. Raitiovaunusta voi vaihtaa Hakaniemeen kulkevaan metroon tai bussiin Rautatientorilla tai Sörnäisissä.
Näin reitit muuttuvat maanantaina 3. maaliskuuta:
- Ratikka 3 ei kulje enää Hakaniemen kautta vaan siirtyy Mannerheimintielle keskustan ja Alppilan välillä.
- Ratikka 6 ei kulje katkon aikana lainkaan Arabian ja Hakaniemen välillä.
- Ratikka 9B Ilmalasta kulkee Helsinginkadulta Sörnäisiin, jossa se vaihtuu linjaksi 7B Meilahden sairaalalle.
- Ratikka 7B Meilahden sairaalalta kulkee vastaavasti Pasilan ja Mäkelänkadun kautta Sörnäisiin ja vaihtuu siellä linjaksi 9B Ilmalaan.
- Hakaniemen eteläpuolella alkavat kulkea ratikat 6T (Eiranranta–Rautatiasema–Kruununhaka–Katajanokan terminaali), 7T (Länsiterminaali–Rautatieasema–Kruununhaka–Katajanokan terminaali) ja 9T (Länsiterminaali–Rautatieasema–Kauppatori).
- Normaalisti Hakaniemeen päättyvien bussilinjojen reitti päättyy jo Haapaniemeen (linjat 614, 617, 623, 633, 643, 711, 721 ja 731). Rautatientorin bussien pysäkkien sijainnit muuttuvat.
Näin reitit muuttuvat 31. maaliskuuta:
- Hakaniemen eteläpuolella reitit säilyvät ennallaan.
- Bussien poikkeusjärjestelyt pysyvät ennallaan.
- Hakaniemen pohjoispuolella alkavat kulkea linjat 6B (Hakaniemi–Sörnäinen–Arabia), 7B (Linjat–Hakaniemi–Sörnäinen–Pasila–Meilahden sairaala) ja 9B (Hakaniemi–Pasila–Ilmala).
Muutoksista voi lukea tarkemmin HSL:n verkkosivujen liikennetiedotteesta.
HSL-sovelluksen ja HSL:n verkkosivujen reittiopas kertoo kaikissa tilanteissa ajantasaiset reittivaihtoehdot.
Siltasaarenkadun katuremontissa uusitaan myös raitiotietä
Työmaan aikana Siltasaarenkadulla uusitaan vesi- ja viemäriverkostoa sekä muuta vanhaa kunnallistekniikkaa. Samalla uusitaan Siltasaarenkadun raitiotie Hakaniementorin ja Pitkänsillan välillä sekä asennetaan uudet vaihteet Siltasaarenkadun ja Hakaniemenrannan liittymään. Uudet vaihteet mahdollistavat joustavan liikennöinnin Laajasalon uudella raitiotieyhteydellä. Raitiotien uusiminen vaatii myös testiajot ennen käyttöönottoa. Rakentaminen liittyy Kruunusillat-raitiotiehen, joka yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Hakaniemeen vuonna 2027.
Maaliskuussa Kaupunkiliikenne Oy rakentaa Hämeentien ja Siltasaarenkadun välille uuden väliaikaisen kiskoyhteyden, jolla mahdollistetaan liikenne pohjoisesta Hakaniemeen.
HSL suunnittelee joukkoliikenteeseen liittyvät järjestelyt yhdessä raitiotien rakentajien kanssa. Pyrimme siihen, että matkustaminen on mahdollisimman sujuvaa poikkeusjärjestelyjen aikana. Reittiopas kertoo aina ajantasaiset reittivaihtoehdot.
Muutokset Hakaniemessä ovat voimassa marraskuun alkuun asti. Loppuvuodesta ratikkareitit muuttuvat myös Taka-Töölössä, kun Mannerheimintien peruskorjaus päättyy.
Yhteyshenkilöt
Teuvo Syrjäläprojektipäällikkö
Puh:040 486 7474teuvo.syrjala@hsl.fiLiitteet
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme