EMBARGO Slutrapporten från utvecklingsgruppen för åskådningsämnen har publicerats: En del av förslagen kräver lagändringar för att genomföras
///Embargo 5.3 kl. 00.05/// Utvecklingsgruppen för förnyelsen av åskådningsämnen, som tillsatts av Utbildningsstyrelsen, har slutfört sitt arbete. Utvecklingsgruppen utgjordes av en bred grupp sakkunniga inom utbildning och åskådningsämnen. Utvecklingsgruppen tog fram förslag för förnyelsen av undervisningen i åskådningsämnen inom den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen. Majoriteten av förslagen kräver konsekvensbedömningar och lagändringar.
Med åskådningsämnen avses undervisning i olika lärokurser i religion och i livsåskådningskunskap. Utvecklingsgruppen för förnyelsen av åskådningsämnen tog i enlighet med beslutet om tillsättande fram förslag för förnyelsen av undervisningen i åskådningsämnen inom den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen.
Under Sanna Marins regeringsperiod våren 2022 publicerade undervisnings- och kulturministeriet en utredning, där det föreslogs att en arbetsgrupp för utvecklingen av åskådningsämnen skulle tillsättas. Utbildningsstyrelsen tillsatte senare under hösten en utvecklingsgrupp för förnyelsen av åskådningsämnen för åren 2022–2024.
Utvecklingsgruppens uppgift var att fastställa riktlinjer för utvecklingsåtgärder på kort och lång sikt samt lägga fram genomförandeförslag inför nästa regeringsprogram. Utvecklingsgruppens förslag är förslag utifrån vilka arbetet med att förnya undervisningen i åskådningsämnen kan inledas.
Utvecklingsgruppens slutrapport beskriver nuläget och granskar olika alternativa lösningar på centrala problem som observerats när det gäller anordnandet av undervisningen i åskådningsämnen. Utvecklingsgruppen identifierade i likhet med undervisnings- och kulturministeriets utredning även fördelar med en modell som bygger på två olika åskådningsämnen och olika lärokurser i religion.
– Största delen av utvecklingsgruppens förslag kräver lagändringar. De enskilda ändringsförslagen bör granskas i förhållande till varandra och till lagstiftningen som helhet, säger undervisningsrådet Outi Raunio-Hannula, som var sekreterare för utvecklingsgruppen.
Utbildningsstyrelsen genomför inga lagändringar, utan det är ministerierna, regeringen och riksdagen som ansvarar för dem. Utvecklingsgruppen valde därför att presentera visioner. Av de fortsatta åtgärderna ligger de åtgärder som förutsätter ändringar i lagstiftningen i händerna på de politiska beslutsfattarna.
Den nuvarande modellen för undervisningen är problematisk ur jämlikhetssynvinkel
Den nuvarande modellen för att ordna undervisningen i åskådningsämnen och den lagstiftning som ligger till grund för detta är komplicerad. Den nuvarande modellen för undervisningen är förknippad med betydande jämlikhetsproblem, vilket konstateras både i undervisnings- och kulturministeriets utredning (2022) och i utvecklingsgruppens slutrapport. Den nuvarande modellen behandlar ojämlikt elever och studerande som hör till olika religiösa samfund och elever och studerande som inte gör detta.
– Det kan finnas upp till fem alternativa sätt att ordna undervisningen i åskådningsämnen för en elev eller studerande. Alternativen beror bland annat på vilket religiöst samfund eleven eller den studerande tillhör eller om eleven eller den studerande hör till något religiöst samfund. För närvarande finns det även elever och studerande som inte deltar i undervisningen i åskådningsämnen överhuvudtaget, konstaterar Raunio-Hannula.
Förslagen och deras konsekvenser bör granskas ur ett helhetsperspektiv
Utvecklingsgruppens slutrapport innehåller totalt 13 förslag.
– Utöver listan lönar det sig också att läsa bakgrunden till förslagen i rapporten. Varje förslag och dess konsekvenser bör granskas separat som en del av helheten när det gäller undervisningen i åskådningsämnena, påpekar Raunio-Hannula.
Utvecklingsgruppens förslag:
- Utvecklingsgruppen föreslår att lagstiftningen om religionsundervisningen ändras så att begreppet egen religion slopas som en beskrivning av lärokurserna i religion.
- Utvecklingsgruppen föreslår att man lägger till metoder för att stärka laglighetsövervakningen i anslutning till ordnandet av undervisningen i åskådningsämnen.
- Utvecklingsgruppen föreslår att behovet av fortbildning för lärare i åskådningsämnen beaktas oberoende av modellen för ordnande av undervisning i åskådningsämnen.
- Utvecklingsgruppen föreslår att lagstiftningen ändras så att en elev eller studerande i fortsättningen inte kan låta bli att delta i skolundervisningen i åskådningsämnen. Enligt den nuvarande lagstiftningen är detta möjligt för vissa elever och studerande.
- Utvecklingsgruppen föreslår att lagstiftningen ändras så att man slopar elevers och studerandes rätt att delta i undervisning som ges av det egna religionssamfundet i stället för undervisning eller annan verksamhet som ersätter undervisningen i åskådningsämnen.
- Utvecklingsgruppen anser att ojämlikheten i fråga om valfriheten gällande åskådningsämnen bör lösas som ett kortsiktigt mål.
- En klar majoritet av utvecklingsgruppen föreslår att lagstiftningen ändras för att åtgärda ojämlikheten, så att det blir möjligt för studerande i gymnasiet att välja åskådningsämnen.
- Utvecklingsgruppen föreslår att man tillsätter en arbetsgrupp som för att utveckla undervisningen i åskådningsämnen skissar upp till exempel pedagogiska och didaktiska lösningar samt eventuella gemensamma modeller, former och innehåll för undervisningen i åskådningsämnen.
- Utvecklingsgruppen föreslår ett forskningsbaserat undervisningsförsök om delvis integrerad åskådningsundervisning i den grundläggande utbildningen.
- Utvecklingsgruppen föreslår att lagstiftningen om den grundläggande utbildningen för vuxna ändras så att studerande under 18 år som studerar inom den grundläggande utbildningen för vuxna själva beslutar om valet av åskådningsämnen i stället för vårdnadshavarna, på samma sätt som inom gymnasieutbildningen.
- Utvecklingsgruppen föreslår att lagstiftningen ändras så att en studerande som fyllt 18 år även inom gymnasieutbildningen för vuxna får undervisning i antingen religion eller livsåskådningskunskap enligt eget val på motsvarande sätt som inom den grundläggande utbildningen för vuxna.
- Som en kortsiktig lösning föreslår utvecklingsgruppen att ett prov i islam läggs till studentexamen. Detta förutsätter att den islamska religionen nämns i statsrådets förordning om studentexamen.
- Utvecklingsgruppen föreslår att åskådningsmässig allmänbildning beaktas som en del av samhälls- och arbetslivskompetensen i de gemensamma examensdelarna i yrkesinriktade examina.
Viktigt att föra en öppen diskussion om undervisningen i åskådningsämnen
Ordförande och vice ordförande för utvecklingsgruppen var generaldirektör Minna Kelhä och direktör Jarkko Niiranen vid Utbildningsstyrelsen. I medlemmarna ingick utöver sakkunniga vid Utbildningsstyrelsen och undervisnings- och kulturministeriet en bred grupp bestående av företrädare för universiteten, lärar- och studerandeorganisationer, rektorer och utbildningsanordnare samt sakkunniga i lärokurserna för olika åskådningsämnen. Även företrädare för Studentexamensnämnden, diskrimineringsombudsmannens byrå, undervisningssektorns etiska råd och Fritänkarnas förbund rf ingick i utvecklingsgruppen.
Utvecklingsgruppen arbetade lösningsfokuserat. I regel beslutade utvecklingsgruppen enhälligt om lösningsförslagen. Man kunde dock inte enas om alla förslag, och de avvikande meningarna om dem finns antecknade i bilagorna till slutrapporten. Företrädarna för undervisnings- och kulturministeriet tog inte ställning till utvecklingsgruppens förslag.
– Vi vill varmt tacka hela utvecklingsgruppen för ett engagerat och sakkunnigt arbete. Slutresultatet av arbetet är en rad konkreta förslag som tagits fram i brett samarbete mellan sakkunniga. Slutrapporten erbjuder möjliga lösningar för att utveckla undervisningen i åskådningsämnena. Förhoppningsvis kommer det även i fortsättningen att föras en öppen diskussion om undervisningen i åskådningsämnen, där man söker en gemensam förståelse och hållbara lösningar, säger undervisningsrådet Jaakko Lindfors, som var utvecklingsgruppens andra sekreterare.
Mer information
Medierna når oss på telefonnumret 0295 331 703 och per e-post på adressen media@oph.fi från måndag till torsdag kl. 9–16. Fredagar samt dagarna innan helgdagar betjänar vi kl. 9–15.
Nyckelord
Dokument
Länkar
- Undervisnings- och kulturministeriets utredning om nuläget och reformbehoven i fråga om undervisningen i åskådningsämnen 2022 (på finska)
- Anordnande av undervisningen i åskådningsämnen
- Anvisning om anordnande av undervisning i religion och livsåskådningskunskap i den grundläggande utbildningen och åskådningsfostran i förskoleundervisningen samt om gemensamma fester och religiösa evenemang
Utbildningsstyrelsen är ett ämbetsverk som verkar inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde och ansvarar för att utveckla utbildningen, småbarnspedagogiken och det kontinuerliga lärandet samt för att främja internationalisering. Utbildningsstyrelsens medietjänst betjänar från måndag till torsdag kl. 9–16 och fredag kl. 9–15.
tfn 0295 331 703 media@oph.fi
Följ Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
EMBARGO Katsomusaineiden kehittämisryhmän loppuraportti julki: Osa ehdotuksista vaatii toteutuakseen lainsäädäntömuutoksia5.3.2025 00:05:00 EET | Tiedote
///Tiedotteen embargo on 5.3. klo 00.05/// Opetushallituksen asettaman, katsomusaineiden uudistamista koskevan kehittämisryhmän työ on saatu päätökseen. Kehittämisryhmä koostui laajasta joukosta koulutuksen ja katsomusaineiden asiantuntijoita. Kehittämisryhmä tuotti ehdotuksia katsomusaineiden opetuksen uudistamiseksi perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa. Suurin osa ehdotuksista vaatisi vaikutusarviointia ja lakimuutoksia.
Gemensam ansökan till utbildningar efter den grundläggande utbildningen börjar den 18 februari17.2.2025 12:35:00 EET | Pressmeddelande
I den gemensamma ansökan kan man söka till alla utbildningar efter den grundläggande utbildningen med en enda ansökningsblankett i Utbildningsstyrelsens tjänst Studieinfo.fi. Med poängräknaren i Studieinfo kan man också bedöma sina egna möjligheter att bli antagen.
Perusopetuksen jälkeisten koulutusten yhteishaku alkaa 18. helmikuuta17.2.2025 12:35:00 EET | Tiedote
Yhteishaussa voi hakea yhdellä hakulomakkeella kaikkiin perusopetuksen jälkeisiin koulutuksiin Opetushallituksen Opintopolku.fi-palvelussa. Opintopolun pistelaskurilla voi myös arvioida omia sisäänpääsymahdollisuuksiaan.
Stödet för lärande förnyas inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen – fokus på stöd i den egna gruppen i ett så tidigt skede som möjligt13.2.2025 15:15:57 EET | Pressmeddelande
Utbildningsstyrelsen har uppdaterat grunderna för förskoleundervisningens läroplan och grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen så att de överensstämmer med den reviderade lagstiftningen om stödet för lärande. I fortsättningen får barnet eller eleven stöd i ett så tidigt skede som möjligt i den egna undervisningsgruppen och i första hand i form av gruppspecifika stödformer. Lagändringarna träder i kraft 1.8.2025.
Oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa – Tukea tulee saada mahdollisimman varhain ja omassa ryhmässä13.2.2025 15:14:34 EET | Tiedote
Opetushallitus on päivittänyt esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet oppimisen tuen uudistetun lainsäädännön mukaiseksi. Jatkossa lapsi tai oppilas saa tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa omassa opetusryhmässään ja ensisijaisesti ryhmämuotoisena. Lakimuutokset astuvat voimaan 1.8.2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum