GRK Infra Oyj

GRK on ottanut käyttöönsä luonto- ja ilmastotiekartan, ja aloittaa ennallistamispalveluiden tarjoamisen

Jaa

Rakennusalalla vastuu ympäristöstä tarkoittaa erityisesti toiminnan ilmastopäästöjen vähentämistä sekä toimenpiteitä luonnon monimuotoisuuden vahvistamiseksi. Kiertotalous on avainasemassa, kun tavoitellaan vähähiilistä infrarakentamista ja luontopositiivisuutta. Kestävän infrarakentamisen edelläkävijänä GRK on julkaissut luonto- ja ilmastotiekartan, joka toimii oppaana konkreettisten toimenpiteiden käyttöönotossa kohti yhteistä tavoitetta: vuonna 2030 luonto on näkyvästi ja mitattavasti elpymässä.

 

Rakennusala on viidenneksi suurin maankäyttöön ja kuudenneksi suurin luontokatoon vaikuttava toimiala Suomessa. Rakentamisessa hyödynnettävät luonnonvarat ja maankäyttö heikentävät uhanalaisia luontotyyppejä. Myös vieraslajien leviäminen ja rakennetun ympäristön aiheuttamat hiilidioksidipäästöt sekä ympäristön saastuminen vaikuttavat negatiivisesti luonnon monimuotoisuuteen.  

”Tämän vuoksi GRK:n tavoitteena on, että toiminnastamme aiheutuu mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavia vaikutuksia. Tavoitteet ja toimenpiteet luonnon monimuotoisuuden elvyttämiseksi on kirjattu luonto- ja ilmastotiekarttaan.  Siinä on joukko konkreettisia keinoja, joilla voidaan vaikuttaa luonnon monimuotoisuuteen rakentamisen aikana sekä rakennetussa ympäristössä”, GRK:n liiketoiminnan kehitysjohtaja Riina Rantsi sanoo.  

”Lähtökohtana tiekarttatyössä olivat uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehitys, asiakkkaan kokeman arvon lisääminen, kustannusten vähentäminen, riskien hallinta ja resilienssin varmistaminen sekä ympäristövaikutusten ymmärtäminen ja hallinta.” 

Keinoina ovat esimerkiksi ennallistamisliiketoiminnan kehittäminen, biomassan kasvatus biohiilen ja pelletin tuotantoon, uusio- ja kierrätysmateriaalien käytön lisääminen, vedenkulutuksen seuranta, työmaakaluston ja logistiikan vähäpäästöisyys ja myös päästöjen kompensointi. 
 
GRK aikoo hakea tieteeseen perustuvan SBTi-aloitteen mukaisille päästövähennystavoitteilleen 

Rantsin mukaan tiekarttatyö toteutettiin huomioiden viisi luontokadon ajuria: maa- ja vesialueiden käyttö, ilmastonmuutoksen hillintä, luonnonvarojen hyödyntäminen, saastuttamisen ja vieraslajien torjunta. GRK:n toimenpiteet kirjattiin lieventämishierarkian mukaisesti eli jokaisen toimenpiteen kohdalla mietittiin, miten niitä voidaan joko välttää, minimoida, korjata tai kompensoida. 

”Meillä on kunnianhimoinen nollapäästötavoite vuoteen 2050 mennessä. Sitä ennen on kuitenkin paljon tehtävää: lyhyellä aikavälillä haemme hyväksyntää tieteeseen perustuvan SBTi-aloitteen mukaisille päästövähennystavoitteillemme, ja pyrimme vähentämään päästöjämme  vuoteen 2040 mennessä 50 % vuoteen 2030 nähden”, Rantsi kertoo. 

Tähän tavoitteeseen pyritään useiden keinojen avulla. Kymmenen vuoden päästä vähintään puolet GRK:n työmaiden kalustosta ja logistiikastamme kulkee vähäpäästöisellä käyttövoimalla. Ilmastonmuutokseen hillintään vaikutetaan myös biomassan kasvatuksella, josta GRK  valmistaa biohiiltä ja pellettiä. GRK aikoo myös metsittää vuodessa vähintään 15 hehtaaria maata ennallistamishankkeiden kautta. 

Toimenpiteistä syntyy liiketoimintaa 

Rakennusteollisuus RT laati syksyllä 2023 rakennusalalle biodiversiteettitiekartan näyttämään suuntaa alan luontopositiiviselle siirtymälle.  GRK on vienyt siinä esitettyjä tekoja suoraan omaan liiketoimintaansa.  

”Tavoitteenamme on tuoda rakennusalalle uutta liiketoimintaa luonnon monimuotoisuuden parantamiseksi ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi sekä siihen sopeutumiseksi. Lisäksi haluamme vähentää kustannuksia tehostamalla materiaalien kierrätystä, uusiokäyttöä ja jätteiden hallintaa”, Rantsi kertoo. 

Yksi konkreettinen esimerkki liittyy biohiileen, joka toimii hiilinieluna ja hillitsee ilmaston lämpenemistä. Biohiiltä voi hyödyntää viheralueilla, hulevesien käsittelyssä, maanparantamisessa sekä maaperän ja vesistöjen puhdistamisessa.  

”GRK on aloittanut oman biohiilituotannon. Voimme käyttää biohiiltä omissa hankkeissamme, mutta biohiilen valmistuksessa syntyy CO2-päästövähennysyksiköitä, joita voidaan myydä vapaaehtoisilla hiilimarkkinoilla. Tälle on olemassa markkinoilla tilausta, koska päästöjä voi kumota vain muutamilla tavoilla.” 

Jotta luonnonvaroja säästyisi infrarakentamisessa, käytämme mahdollisimman paljon kierrätysmateriaalia ja uudelleenkäytettyjä rakennustuotteita. GRK aikoo kolminkertaistaa uusiomateriaalin käytön 1,5 miljoonaan tonnin vuoteen 2035 mennessä.  

”Tämäkin tavoite hyödyttää luontoa, mutta samalla se on kannattavaa liiketoimintaa, koska kierrätetty materiaali on halvempaa käyttää kuin neitseellinen materiaali. Ympäristövaikutusten arviointi näkyy meillä myös innovaatiotoiminnassamme”, Rantsi kertoo. 

Yhteyshenkilöt

GRK

GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. 

GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa ja GRK Eesti AS Virossa.

GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj

GRK Infra Plc announces the subscription price for its contemplated initial public offering and further information on the listing of its shares on the official list of Nasdaq Helsinki20.3.2025 15:15:06 EET | Press release

NOT FOR PUBLICATION, DISTRIBUTION OR RELEASE, IN WHOLE OR IN PART, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN OR INTO THE UNITED STATES, AUSTRALIA, CANADA, HONG KONG, JAPAN, NEW ZEALAND, SOUTH AFRICA OR SINGAPORE, OR ANY OTHER JURISDICTION IN WHICH PUBLICATION OR DISTRIBUTION WOULD BE UNLAWFUL.

GRK on valittu mukaan tähän mennessä suurimpaan Rail Baltica -rataprojektiin Virossa13.3.2025 15:33:58 EET | Tiedote

Rail Baltic Estonia OÜ on valinnut GRK Eesti AS:n, GRK Suomi Oy:n, NGE Contractingin, TSO SAS:n, AS Merko Ehitus Eestin, Sweco Finland Oy:n ja Sweco Sverige AB:n muodostaman ryhmittymän suunnittelemaan ja rakentamaan Rail Baltican päärata Viroon. Kyseessä on allianssihanke, jonka arvo GRK:lle on alustavasti noin 158–216 miljoonaa euroa. Urakan arvo tarkentuu myöhemmin kehitysvaiheen perusteella.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye