S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.

Viime joulukuussa tehty vuosittainen tutkimus toteutettiin suuren yleisön keskuudessa ja tutkimukseen vastasi yhteensä 4 956 suomalaista. Yhteensä kierroksella tutkittiin yhteensä 25 Suomessa toimivaa alan yhtiötä. Tutkittavien joukossa oli muun muassa pankkeja, työeläkeyhtiöitä ja vakuutusyhtiöitä.
Kolmen kärkeen sijoittuneista yrityksistä S-Pankin maineluku oli 3,74 ja OP Ryhmän sekä Nordnetin 3,69. Luottamus&Maine-tutkimusmallissa jokaiselle yhtiölle lasketaan maineluku asteikolla 1–5.
Nordnetin verkkopalveluiden ongelmat eivät näy vielä joulukuisen tutkimuksen tuloksissa, ja yhtiö on toisella jaetulla sijalla OP Ryhmän kanssa.
“Tutkimuksen tiedonkeruu on tehty ennen Nordnetin helmikuista teknistä häiriötä ja sen maineseuraamukset näkyvät vasta seuraavassa mittauksessa. Häiriö ja sen aiheuttamat seuraukset olivat vakavia, mutta todennäköisesti yhtiön aikaisempi luottamuspääoma, hyvä maine ja avoin viestintä auttavat sitä ponnistamaan takaisin jaloilleen kriisin jälkeen”, T-Median asiantuntija Lauri Leppo sanoo.
Finanssialan yritysten maine keskimäärin nousussa
Tutkittujen finanssialan yhtiöiden maine on keskimäärin kohtalaisella tasolla 3,40 – hyvän maineen rajatason ollessa 3,50. Suuren yleisön mielikuvat tutkituista yrityksistä ovat vuoden takaista positiivisemmat. Suurimmat positiiviset muutokset vuosimuutosten keskiarvossa ovat tapahtuneet suuren yleisön mielikuvissa yritysten tuotteista ja palveluista, työnantajuudesta sekä vastuullisuudesta.
"Suurella osalla tutkituista yhtiöistä maine on vahvistunut vuodentakaisesta, mikä vaikuttaa positiivisesti koko toimialan maineen mittakaavassa. Keskimäärin muutosta on tapahtunut positiiviseen suuntaan kaikilla maineen osa-alueilla”, T-Median tutkimusjohtaja Sari Maunula sanoo.
”Finanssialalla maineen vaikutus suuren yleisön käytökseen toimialan yrityksiä kohtaan on erityisen vahva. Siten pienetkin mainemuutokset vaikuttavat kertoimella suomalaisten luottamukseen ja suositteluhaluun ja muuhun käytökseen alan yrityksiä kohtaan”, Maunula jatkaa.

Näin tutkimme
Finanssialan Luottamus&Maine-tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien finanssialan yhtiöiden ja toimialan mainetta yleisesti kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 2.-26.12.2024.
Yhtiöitä arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa yhtiön saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 4 956 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sari MaunulaTutkimusjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 50 409 1543sari.maunula@t-media.fiLauri LeppoAsiantuntijaT-Media Oy
Puh:+358 50 433 6609lauri.leppo@t-media.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa. t-media.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2 Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.
Pohjoismaiden maineikkaimmat ja heikkomaineisimmat yritykset tutkittu – Temu ja Shein pohjalla18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Temu ja Shein ovat kaikkien Pohjoismaiden huonomaineisimpia yrityksiä, paljastaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus. IKEA on Pohjoismaiden kuluttajien kestosuosikki – parasmaineiset suomalaisyritykset jäävät selvästi jälkeen pohjoismaisista verrokeistaan.
MUUTTUNUT EMBARGOAIKA | Kauppakeskus Mylly maineikkain jo viidettä vuotta putkeen – kauppakeskukset vahvistaneet asemaansa kuluttajien mielikuvissa10.1.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Embargo 10.1. klo 00.01 T-Median toteuttama kauppakeskusten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että kauppakeskukset ovat keskimäärin onnistuneet parantamaan mainettaan kansalaisten parissa. Hyvämaineisimmat keskukset ovat Mylly, Jumbo-Flamingo ja Mall of Tripla.
Rajavartiolaitos ja lääkärihelikopteripalvelu ovat julkishallinnon maineikkaimmat – Poliisi suurin nousija4.12.2024 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttamassa julkishallinnon Luottamus&Maine 2024 -tutkimuksessa maineikkaimmiksi organisaatioiksi nousivat kansallinen lääkärihelikopteripalvelu FinnHEMS ja Rajavartiolaitos. Maineikkaimpien kärjestä löytyvät lisäksi Hätäkeskuslaitos ja Pelastustoimi. Suurinta mainenousua teki poliisi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme