Flexibel vikarierekrytering får personalen att räcka till
Tack vare en mobilapplikation har det blivit lättare att hitta vikarier vid plötsliga frånvaron. I januari kunde 96,5 procent av personalunderskottet täckas med hjälp av appen.

Det är bara ett fåtal arbetspass som inte reserveras i välfärdsområdet. Lediga arbetspass som uppstår på grund av exempelvis sjukfrånvaro sätts in i Sotender, en app för inhoppare i vården. Användare som registrerat sig i appen kan reservera arbetspass som passar deras eget schema.
– Grovt uppskattat har vi sparat 600 000 euro under granskningsmånaden, eftersom vi inte nästan alls behövt anlita hyrd arbetskraft. Samtidigt har den snabba rekryteringen minskat arbetsmängden för närcheferna, säger verksamhetsområdesdirektör Satu Hautamäki.
Efter att appen togs i bruk har den tid som närcheferna använder för att söka vikarier minskat med 60 procent. Tidigare kunde upp till en fjärdedel av närchefernas arbetstid gå åt till att skaffa vikarier, numera handlar det om mindre än en timme varje dag. Det har också blivit lättare att utvärdera och följa upp kostnaderna i och med den centraliserade vikarieförmedlingen.
Arbetspassen har så pass bra åtgång i appen att anlitandet av hyrd vård- och omsorgspersonal har minskat med 98 procent när man jämför oktober år 2024 med samma månad år 2022.
– Det känns bra att vi har hittat ett rekryteringsredskap som underlättar arbetet för alla inblandade, gläds Hautamäki.
Inhopp lockar nya ansikten
Välfärdsområdets egna anställda kan om de vill ta extra arbetspass genom att reservera inhopp. Tack vare appen sänks tröskeln att arbeta på förutom den bekanta avdelningen även på andra avdelningar – vilket igen gör det lättare att utvidga den egna kompetensen.
Majoriteten, 70 procent, av inhopparna är ändå utomstående arbetstagare. Alla nya personer intervjuas innan de får börja reservera arbetspass i appen. Med hjälp av Sotender kan avdelningsskötarna också följa upp vem som är intresserad av arbetspassen, eftersom appen visar förutom personens namn även personens studiepoäng eller yrkesbenämning.
– Vi vill säkerställa kompetensen för att garantera kvaliteten i vården. Samtidigt ger vi förstås en möjlighet att bekanta sig med välfärdsområdet som arbetsgivare, säger Anna-Mari Sanjama, som koordinerar vikarieförmedlingen.
Appen har också påverkat rekryteringen av unga positivt.
– Till exempel studerande har blivit intresserade av inhopp, när de fått höra att de kan boka arbetspass via en app. Flera har börjat använda appen redan under studietiden eller i slutet av en praktikperiod hos oss, säger Sanjama.
Österbottens välfärdsområdes enhet för centraliserad vikarieförmedling sysselsätter cirka 600 inhoppare. Utöver dessa behövs det också vikarier utifrån som kan hoppa in vid plötsliga frånvaron.
Mobilappen är ett arbetsredskap som närcheferna på vikarieförmedlingsenheten använder dagligen. För tillfället har över 5 000 arbetstagare registrerat sig som användare i appen. Av dessa är det cirka 1 000 som aktivt gör inhopp på välfärdsområdets olika enheter. Appen används i hela välfärdsområdet.
Kontakter
Satu Hautamäkiverksamhetsområdesdirektör
Tel:040 183 9093satu.hautamaki@ovph.fiAnna-Mari Sanjamakoordinerande serviceförman
Tel:044 213 4805anna-mari.sanjama@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Bilder
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Sujuva sijaisrekrytointi saa henkilökunnan riittämään3.3.2025 12:37:27 EET | Tiedote
Äkilliset poissaolot saadaan paikattua aiempaa tehokkaammin mobiilisovelluksen avulla. Tammikuussa 96,5 % henkilöstövajauksesta täytettiin sovelluksen avulla.
Övergången till det nya systemet har skapat viss tröghet – men har ändå löpt smidigare än väntat21.2.2025 14:47:59 EET | Pressmeddelande
Under föregående veckoslut togs ett nytt klient- och patientdatasystem i bruk i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes. Det nya systemet Lifecare togs i bruk inom primärvården och munhälsovården samt socialvårdens boendeservice, hemvård, dag- och arbetsverksamhet.
Uuteen järjestelmään siirtyminen aiheuttanut hitautta – muutos silti odotettua sujuvampi21.2.2025 14:46:59 EET | Tiedote
Viime viikonlopun aikana otettiin käyttöön uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Vaasassa, Laihialla, Mustasaaressa, Vöyrillä, Maalahdessa, Korsnäsissä ja Närpiössä. Lifecare-järjestelmään siirtyivät näissä kunnissa perusterveydenhuolto ja suun terveydenhuolto sekä sosiaalihuollon asumispalvelut, kotihoito ja päivä- ja työtoiminta.
Skötarmottagningen fortsätter på Kaskö välfärdsstation21.2.2025 08:56:35 EET | Pressmeddelande
Den 7 april flyttar den brådskande mottagningen och läkarmottagningen vid Kaskö välfärdsstation till Närpes hälsovårdscentral. Skötarmottagningen i Kaskö kräver i fortsättningen tidsbokning.
Hoitajan vastaanotto jatkuu Kaskisten hyvinvointiasemalla21.2.2025 08:56:20 EET | Tiedote
Kaskisten hyvinvointiaseman kiirevastaanotto ja lääkärin vastaanottotoiminta siirtyvät kokonaan Närpiön terveyskeskukseen 7. huhtikuuta. Hoitajan vastaanotto jatkuu Kaskisissa pelkästään ajanvarauksella.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum