Vaarallisten aineiden reittirajoitusten merkintä muuttui maaliskuun alussa
Vaarallisten aineiden kuljettajille tienvarsilta tutut lisäkilvet A(VAK) ja B(VAK) jäivät historiaan 28. helmikuuta, kun niille säädetty siirtymäaika päättyi. Jatkossa näitä lisäkilpiä ei enää käytetä liikennemerkin "C8 Vaarallisten aineiden kuljetus kielletty" yhteydessä. Niiden sijasta voidaan käyttää muita lisäkilpiä merkin vaikutusalueen tai voimassaoloajan määrittelemiseksi taikka vaikutuksen rajoittamiseksi, kertoo ADR-turvallisuusneuvonantaja Erkki Heiskanen Suomen Kuljetusturva Oy:stä.

Liikennemerkin C8 alapuolella voidaan käyttää tekstillisiä lisäkilpiä, joilla selvennetään merkin tarkoitusta tai kohdetta. Kellonajallisilla lisäkilvillä kuljetuskiellot esimerkiksi ydinkeskustassa voidaan kohdistaa ruuhka-aikoihin.
Varsin yleinen tekstillinen lisäkilpi tulee todennäköisesti olemaan "Koskee läpiajoa", mikä tarkoittaa, että ajaminen alueella olevalle kuormaus- tai kuorman purkupaikalle on sallittu. Lisäkilvillä voidaan ohjata rajoituksia myös niin, että ruuhka-aikoina kielletään kuljetukset kokonaan ja muina aikoina vain läpiajo.
"Vaarallisten aineiden alueelliset reittirajoitukset tiukentuivat tämän muutoksen vuoksi, sillä merkki C8 koskee nyt myös luokan 7 radioaktiivisia aineita sekä tyhjiä puhdistamattomia irtotavara- ja säiliöajoneuvoja", täsmentää Heiskanen. Toisaalta rajoitukset muuttuivat kuljettajien kannalta yksinkertaisimmiksi, kun poistuneisiin lisäkilpiin liittyneet vaikeaselkoisina pidetyt aineluokkakohtaiset taulukot jäivät pois.
Yhteyshenkilöt
Erkki Heiskanen
Puh:+358 40 582 6000erkki.heiskanen@kuljettaja.fiKuvat

Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuljetusturva
Vielä on vaarallisen pimeää, joten muista heijastin11.2.2025 09:33:29 EET | Tiedote
Vaikka aurinkoiset päivät antavat jo lupauksen keväästä, aamut ja illat ovat vielä säkkipimeitä, mahdollisen sumun tai usvan heikentäessä näkyvyyttä entisestään. Ajoneuvon tehokkaista valoista huolimatta jalankulkija on kuljettajalle näkyvillä vain muutaman sekunnin, kuten videoltakin voidaan todeta. Varsinkin ajoneuvojen kohtaamistilanteessa jalankulkijan näkymättömyys on hengenvaarallinen tilanne, muistuttaa liikenneturvallisuusasiantuntija Jarmo Tukiainen Kuljettaja.fi:stä.
Ammattilainen varoittaa: Thaimaassa liikenne on suurin riski myös suomalaiselle turistille29.1.2025 10:40:23 EET | Tiedote
Thaimaan liikenteessä kuolee ja loukkaantuu myös suomalaisia turisteja. Lomamatkan surulliseen loppuun on usein samat tutut syyt eli ajaminen skootterilla ilman kypärää ja humalassa, kertoo Thaimaata tunteva ja siellä talvisin asuva Erkki Heiskanen Kuljetusturva Oy:stä.
Toimi oikein, kun ajoneuvo juuttuu tasoristeykseen19.1.2025 12:57:12 EET | Tiedote
Kun raskas ajoneuvo tai ajoneuvoyhdistelmä jää kiinni tasoristeykseen, kuljettaja ei useinkaan tunnista sitä akuutiksi vaaratilanteeksi eikä siksi osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla.
Suomalaisinnovaatio lisää vaarallisten aineiden kuljetusten turvallisuutta13.1.2025 22:15:20 EET | Tiedote
Vaarallisten aineiden maantiekuljetukset palvelevat teollisuutta, kauppaa ja kuluttajia päivittäin. Kuljetuksia säädellään sekä kansallisella VAK-lainsäädännöllä että varsin seikkaperäisellä kansainvälisellä ADR-sopimuksella. VAK-lainsäädännön ja ADR-sopimuksen tarkoituksena on ehkäistä ja torjua vahinkoa ja vaaraa, jota vaarallisten aineiden kuljetus saattaa aiheuttaa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme