Kelan ja hyvinvointialueiden toimiva yhteistyö tuo käyttäjille sujuvampaa arkea
Entä jos Kelan ja hyvinvointialueiden palvelut toimisivat saumattomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa. Yhteistyössä on tärkeää sujuva tiedonkulku sekä ymmärryksen rakentuminen palveluiden kokonaisuudesta ja kumppanuudesta.

– Selkeä ymmärrys kumppaniorganisaation toiminnasta ja sen yhteyshenkilöistä, eli vastinpareista, tehostaisi toimintaa ja sen laatua, sanoo tutkijatohtori Kaisa Kurkela Vaasan yliopistosta.
Tutkimuksessa keskityttiin myös käyttäjien palveluista saamaan käyttöarvoon tarkastelemalla palveluihin liittyvän yhteistyön sujuvuutta. Palvelujen arvon nähdään syntyvän tutkimuksen teoreettisten taustaoletusten mukaan palveluja käytettäessä. Kelan ja hyvinvointialueiden asiakkaat ovat suurelta osin yhteisiä, ja Kela on aktiivisesti alkanut rakentaa yhteistyötä hyvinvointialueiden kanssa. Tulokset auttavat ymmärtämään, miten yhteistyötä voidaan kehittää entistä sujuvammaksi ja asiakaslähtöisemmäksi sekä organisaatioiden toimintaa saumattomaksi. Toimimaton yhteistyö näkyy arjessa ja heikentää asiakaskokemusta.
– Havaitsimme, että Kelassa asiakaslähtöisyyden asenne oli omaksuttu ja onnistuttu jalkauttamaan aina työntekijätasolle saakka, kertoo Kurkela.
– Tulosten avulla voidaan parantaa palvelupolkuja ja varmistaa, että käyttäjät saavat helposti käytettäviä palveluja ilman, että heidän tarvitsee asioida monella eri luukulla. Ihannetilanteessa järjestelmät kommunikoivat keskenään, jatkaa väitöskirjatutkija Salla Maijala Vaasan yliopistosta.
Tutkimuksessa havaittiin, että kun organisaatioiden vastinparit ovat selvillä, pystyy nopeasti konsultoimaan toisen organisaation toimintatavoista.
– Tämä saattaa säästää asiakkaalta paljon aikaa, ja koska kyseessä ovat etuudet, joilla esimerkiksi hankitaan ruokaa, tällaisen keskustelun täytyy olla nopea ja saumaton, toteaa Maijala.
Vastinparin lisäksi myös yhteisistä tiloista nähtiin selkeää etua työn tekemiselle.
– Yhteisen palveluketjun toimivuuden kannalta on olennaista, että organisaatiot tekevät yhteistyötä jo asiakaspalvelun alkuvaiheessa. Esimerkiksi tilayhteistyö hyödyttää käyttäjää, koska hänen tarvitsee tulla vain yhteen paikkaan, jossa työntekijät kokoontuvat käsittelemään hänen asiaansa, selittää tutkijatohtori Aino Rantamäki Vaasan yliopistosta.
Tutkimushankkeen aineisto kerättiin kyselyn, haastattelujen ja asiantuntijapaneelin avulla Kelasta sekä kolmelta hyvinvointialueelta: Varsinais-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueilta.
Yhteistyö säästää resursseja ja ehkäisee päällekkäistä työtä
Kelalla on selkeänä tavoitteena tiedolla johtaminen.
– Kela hallitsee valtavaa määrää dataa ja tietää paljon suomalaisista. Jo nyt Kela tekee paljon hyödyntääkseen tietovarantojaan asiakkaiden erilaisten tarpeiden tunnistamisessa, mutta matka on vielä kesken, toteaa professori Harri Jalonen Vaasan yliopistosta.
Sen lisäksi asiakasrajapinnasta tuodun tiedon systemaattisempi hyödyntäminen kaipaa vahvistamista ja nähdään tärkeänä.
– Palvelutilanteessa saadaan paljon tietoa asiakkaasta ja myös siitä, mikä järjestelmässä toimii tai tökkii ja näin estää käyttäjälle muodostuvaa arvoa. Palvelu voi olla hyvä ja asiakkaan tarpeisiin vastaava, mutta jos järjestelmässä on hankaavia kohtia tai itse prosessi kuormittava, palveluarvo jää negatiiviseksi, Maijala kertoo.
Kela näkee tutkimuksen tuovan yhteiskunnalliseen keskusteluun arvokasta tietoa toimivan yhteistyön osatekijöistä ja siitä, miten yhteistyötä voi kehittää eri tasoilla.
– Hyvinvointialueet ovat Kelalle merkittävä yhteistyökumppani, ja tutkimus nostaa esiin muun muassa toimivan yhteistyön elementtejä sekä konkreettisia kehittämiskohteita. Se vahvistaa ymmärrystämme siitä, että palveluita on pystyttävä kehittämään entistä tiiviimmässä yhteistyössä, jotta palvelupolut olisivat aidosti saumattomia, sanoo Kelan asiakaskokemuspäällikkö Hanna Kropsu-Vehkaperä.
Yhteistyöllä voidaan myös estää päällekkäistä ja turhaa työtä sekä varmistaa, että varat ja resurssit kohdennetaan oikein. Tämä on erityisen ajankohtaista nyt, kun keskustellaan sotesäästöistä.
– Toiminnan tarkastelu ja yhteistoiminta on kansantaloudellisestikin merkittävää, sillä kolmannes valtion budjetista menee sosiaali- ja terveysmenoihin. Ei ole yhdentekevää, miten asioita toteutetaan, huomauttaa Jalonen.
– Tulokset antavat mahdollisuuden miettiä aidosti, mitä asiakas tarvitsee ja rakentaa palvelut ja palveluketjut asiakkaan ympärille, toteaa apulaisprofessori Anna Kork Vaasan yliopistosta.
Yhteyshenkilöt
Tutkijatohtori Kaisa Kurkela, kaisa.kurkela@uwasa.fi, p. 029 449 8783
Väitöskirjatutkija Salla Maijala, salla.maijala@uwasa.fi, p. 029 449 8780
Professori Harri Jalonen, harri.jalonen@uwasa.fi, p. 029 449 8596
Kuvat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan yliopisto
Jyri Paasonen aloitti Vaasan yliopiston turvallisuusoikeuden apulaisprofessorina: ”Turvallisuusympäristömme on jatkuvassa muutoksessa”18.2.2025 08:55:58 EET | Tiedote
Jyri Paasonen aloitti vuoden alussa Vaasan yliopiston turvallisuusoikeuden apulaisprofessorina. Kyseessä on Suomen ensimmäinen Tenure track -tehtävä turvallisuusoikeuden alalla. Myöskään turvallisuusoikeuden yliopisto-opetusta tai professuuria ei ole ollut Suomessa.
Inhimillinen ote uusiin teknologioihin – tutkijat pureutuvat tekoälyn eettisiin haasteisiin14.2.2025 09:38:47 EET | Tiedote
Tekoäly ja autonomiset järjestelmät muuttavat nopeasti monia aloja ja elämänalueita – ja tuovat mukanaan uudenlaisia eettisiä haasteita. Ryhmä tutkijoita eri aloilta on kirjoittanut teoksen, jossa näitä autonomisia teknologioita käsitellään ajankohtaisesti ja kriittisesti ihmiskeskeisestä näkökulmasta. Teos keskittyy siihen, miten tekoäly ja autonomiset järjestelmät vaikuttavat ihmisten elämään ja työtapoihin.
A humane approach to new technologies – researchers delve into the ethical challenges of AI14.2.2025 09:38:47 EET | Press release
Artificial intelligence (AI) and autonomous systems are rapidly transforming various sectors, bringing new kinds of ethical challenges with them. In a new open-access book, a multidisciplinary group of scholars offers a timely and critical examination of these technologies from a human-centered perspective. The book focuses on how AI and autonomous systems impact human lives and ways of working.
Vaasan yliopisto tutkii rakennusten hyödyntämistä energialähteinä13.2.2025 14:24:01 EET | Tiedote
Vaasan yliopisto on saanut Business Finlandilta rahoitusta FlexiPower -tutkimus- ja kehityshankkeeseen, joka keskittyy "Building as a Battery" (BaaB) -ratkaisun kehittämiseen ja kaupallistamiseen. Hankkeessa pyritään löytämään ratkaisuja, joilla voidaan hyödyntää rakennusten olemassa olevaa infrastruktuuria joustavina energialähteinä.
Vaasaan moottoriteknologian tutkimus- ja osaamiskeskus13.2.2025 09:00:27 EET | Tiedote
Vaasan yliopisto ja AGCO Power toteuttavat moottoriteknologian tutkimus- ja osaamiskeskuksen laajentaakseen työkoneiden vähähiilisiä energiaratkaisuja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme