Luottamus&Maine-tutkimus 2024: Keskimaalle hyvän maineen seurauksena Suomen ennätystulos
Osuuskauppa Keskimaa saavutti kaikkien aikojen parhaat tulokset T-Media Oy:n toteuttamassa Luottamus&Maine-tutkimuksessa. Keskimaan hyvä maine vaikuttaa voimakkaasti keskisuomalaisten asiakkaiden käytökseen, kuten asiointipaikkojen valintoihin, suositteluhalukkuuteen sekä työnhakuinnokkuuteen. Asiakkaiden vahvasta tuesta kertovat sidosryhmätulokset toivat Keskimaalle Luottamus&Maine-tutkimuksen Suomen kaikkien aikojen kärkipaikan. Pohjoismaissa Keskimaan arvosana 3.99 (asteikolla 1–5) on kolmanneksi paras tulos ikinä.

T-Media Oy on toteuttanut Luottamus&Maine-tutkimuksen kansallisesti ja kansainvälisesti yli kymmenen vuoden ajan. Keskimaan luottamusta ja mainetta on tutkittu säännöllisesti vuodesta 2016 lähtien. Tutkimuksessa arvioidaan yrityksen mainetta, eli sitä mitä ihmiset kyseisestä yrityksestä ajattelevat. Näistä ajatuksista seuraa sidosryhmätuki, eli ihmisten tekemä toiminta ja valinnat maineen perusteella.
– Luottamus ja maine ovat yrityksen arvokkainta aineetonta pääomaa. Yrityksen kilpailukyky syntyy sen sidosryhmissä, joihin keräytyneistä käsityksistä maine syntyy. Se yritys, josta halutaan ostaa enemmän, johon halutaan hakea töihin ja johon luotetaan, on kilpailukykyisempi kuin se, joka jää vähemmille haluille. Määrittävä tekijä on maine, jota erityisesti vähittäiskaupassa ihmiset arvioivat päivittäin. Mainetta seuraava on luottamus, ja se on ansaittava, kiteyttää T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti.
Maine perustuu tekoihin ja aitoon arkeen
Tuoreimmassa, syksyllä 2024 toteutetussa tutkimuksessa vastaajat arvioivat Keskimaata positiivisemmin kuin koskaan aiemmin. Keskimaata arvioivat 15–65-vuotiaat ihmiset, jotka asuvat Keskimaan toimialueella Keski-Suomessa. Vastaajat kertovat mietteensä Keskimaasta useista eri näkökulmista viisiportaisella asteikolla (1 täysin eri mieltä, 5 täysin samaa mieltä). Vastausten keskiarvoissa 3.50–3.99 on hyvä, ja yli 4 erinomainen tulos. Maineeseen pohjautuvan sidosryhmätuen osalta arvosanaa 4 voidaan pitää haamurajana, koska sitä ei ole mikään yritys Suomessa ylittänyt.
– Keskisuomalaiset ihmiset ajattelevat meistä entistä enemmän hyvää, ja se vaikuttaa voimakkaasti heidän tekemiinsä arkisiin valintoihin. Tulos osoittaa, että kehittäneet toimintaamme ja palvelujamme keskisuomalaisten mielestä oikeaan suuntaan. Väki luottaa omaan osuuskauppaansa, arvostaa tapaamme kertoa tekemisistämme avoimesti ja on valmis tukemaan meitä vaikeina aikoina ja mahdollisten kriisien keskellä, kuvailee Keskimaan markkinointi- ja viestintäjohtaja Noora Luoma.
Noora Luoma korostaa, että maine perustuu tekoihin ja aitoon arkeen.
– Se ei ole mainoskampanjoita vaan sitä, että keskimaalaiset toimivat ja auttavat asiakkaita arjessa niin kuin markkinoinnissa ja viestinnässä on luvattu. Maine on lupauksien lunastamista, ja ihmiset ovat hyvin tarkkoja hoksaamaan, jos lupaus ja lunastus eivät täsmää, Luoma painottaa.
Keskimaan sidosryhmätuen aiempi ennätys (3.95) oli koronavuodelta 2020. Nyt päädyttiin lukuun 3.99. Sillä noustiin Suomessa tutkimukseen osallistuneiden yritysten kautta aikojen ykköseksi ja Pohjoismaissa kolmannelle sijalle ruotsalaisen Ikean ja tanskalaisen Novo Nordiskin perään.
Keskimaan hyvä maine korreloi poikkeuksellisen vahvasti ihmisten käytökseen.
– Vuonna 2024 yritysten maineet ovat kehittyneet positiiviseen suuntaan läpi linjan, mikä on todella hieno asia. Osuuskauppa Keskimaan tulosten osalta on merkittävää, että maineella on huomattava tilastollinen yhteys suuren yleisön käytökseen, Ruokolahti selvittää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osuuskauppa Keskimaa, Noora Luoma, viestintä- ja markkinointijohtaja, 010 767 3040, noora.luoma@sok.fi
T-media, Riku Ruokolahti, kehitysjohtaja, +358 400 512 200, riku.ruokolahti@t-media.fi
Kuvat



Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä noin 760 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 143 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme noin 2000 keskisuomalaista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Osuuskauppa Keskimaa
Keskimaan markkina-asema vahvistui edelleen päivittäistavarakaupassa – investoinnit myymäläverkostoon vauhdittavat kasvua5.3.2025 11:30:00 EET | Tiedote
Osuuskauppa Keskimaan vuoden 2024 liikevaihto nousi hieman ja tulos parani. Keskimaan liikevaihto nousi merkittävästi päivittäistavarakaupassa, kun taas muilla toimialoilla liikevaihto jäi edellisvuoden tasosta. Vuoden 2024 aikana Keskimaa avasi kolme uutta S-marketia ja yhden uuden Salen. Majoitustoiminnan onnistuneen vuoden huipensi yksi matkailualan suurimmista uutisista Keski-Suomessa, Break Sokos Hotel Himoksen rakentamisen käynnistyminen keväällä 2024. Erinomainen tulostaso mahdollistaa ennätyksellisen ylijäämänpalautuksen Keskimaan asiakasomistajille.
S-market Vaajalan uudistus on valmistunut – energiatehokkuutta ja sujuvampaa asiointia4.3.2025 10:15:00 EET | Tiedote
S-market Vaajalan laaja uudistus on saatu päätökseen ja avajaisia vietetään torstaina. Uudistuksen myötä myymälän palvelut ovat parantuneet merkittävästi, joten asiakkaat pääsevät nauttimaan entistä sujuvammasta asiointikokemuksesta. Uudistuksen keskiössä on ollut energiatehokkuuden parantaminen sekä myymälän toimivuuden ja asioinnin sujuvoittaminen.
Osuuskauppa Keskimaa rakentaa Jämsänkoskelle uuden S-marketin24.2.2025 08:40:00 EET | Tiedote
Osuuskauppa Keskimaan hallitus on tehnyt päätöksen uuden S-marketin rakentamisesta Jämsänkoskelle. Uusi kiinteistö korvaa nykyisen myymälän, joka on tullut elinkaarensa päähän. Rakennustyöt alkavat huhtikuussa 2025, ja uuden myymälän avajaisia vietetään keväällä 2026.
Sokkarin parkkihallin hinnoittelu uudistuu – ensimmäisten tuntien hinnat puolittuvat ja ensimmäiset kaksi tuntia ilmaiseksi sunnuntaisin18.2.2025 13:45:00 EET | Tiedote
P-Sokoksen uusi hinnoittelu astuu voimaan 21. helmikuuta 2025, ja se tarjoaa asiakkaille entistä edullisempia ja joustavampia pysäköintimahdollisuuksia. Perusmaksua on laskettu kahden ensimmäisen tunnin osalta 1 eurosta per 30 minuuttia 1 euroon per tunti, eli hinta on puolittunut entisestä. Lisäksi sunnuntaisin kaksi ensimmäistä tuntia ovat ilmaisia.
Keskimaan Ilo auttaa 2025 -lahjoituksella autetaan keskisuomalaisia nuoria toimimaan turvallisemmin verkossa14.2.2025 09:45:01 EET | Tiedote
Osuuskauppa Keskimaan vuoden 2025 Ilo auttaa -lahjoituksen tavoitteena on parantaa keskisuomalaisten nuorten hyvinvointia ja mielenterveyttä tarjoamalla heille tukea ja resursseja digitaalisessa maailmassa toimimiseen ja välillisesti myös siellä esiintyvien ilmiöiden (esim. kiusaaminen, yksinäisyys ja ulkopuolisuus) käsittelyyn. Lisäksi aiheen tiimoilta järjestetään koulutuksia nuorisotyöntekijöille ja vanhempainiltoja nuorten vanhemmille. Toteuttajakumppaneina toimivat Keski-Suomen kuntien nuorisopalvelut ja Mieli ry. Lahjoituksen kokonaissumma on 143 410 euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme