Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag

Näthandeln fortsätter växa med fart: Varuboden-Oslas leveransvolymer ökade med över en tredjedel

Dela

Handelslaget Varuboden-Osla har återigen haft ett bra år. Både försäljningen och resultatet ökade jämfört med föregående år. Handelslagets satsningar på att utveckla näthandeln syntes både i försäljningen och i ökningen av leveransvolymerna, och år 2024 ökade näthandelns leveransvolymer med cirka 30 procent. Även försäljningsutvecklingen i fysiska butiker var stark.

Under det gångna året utvecklades Varuboden-Oslas näthandel ytterligare, och kanske den mest synliga förändringen i stadsbilden var införandet av robotleveranser i Grankulla på våren och i Kyrkslätt och Borgå på senhösten. Under sitt första år levererade robotarna över 2 000 beställningar, och mot slutet av året ökade takten när robotarna gjorde flera hundra leveranser varje vecka.

– Kunderna har tagit till sig robotleveranserna från första början, säger verkställande direktör Mathias Kivikoski. Leveransrobotarna är snabba och smidiga och väcker också förtjusning i trafiken. Vi erbjuder nu robotleveranser på fyra enheter, och verksamheten kommer att utökas ytterligare i år.

Näthandelns försäljning ökar snabbare än annan försäljning, och leveransvolymerna ökade med över 30 procent förra året.

– Kunderna önskar sig mer mångsidiga sätt att handla hos oss. Vi strävar efter att möta denna önskan, och i år har vi redan öppnat tre nya upphämtningsplatser för matbutiken på nätet. Sammanlagt finns det nu elva upphämtningsplatser i vårt område. Dessutom har vi just denna vecka inlett ett samarbete med Foodora, som sköter leveranser från två enheter.

Förutom näthandeln var även försäljningsutvecklingen i fysiska butiker stark förra året, och enligt preliminära uppskattningar överträffade Varuboden-Oslas tillväxt inom dagligvaruhandeln marknadens tillväxt.

Även inom bruksvaruhandeln har det blivit enklare att göra näthandelsköp och hämta upp dem. Redan nu kan beställningar gjorda via sokos.fi hämtas utan leveranskostnader från Sokos Borgå, och beställningar gjorda via prisma.fi från Prisma Kyrkslätt. Nätverket expanderar hela tiden och i framtiden kommer Sokos-paket att kunna hämtas från Prisma, och Prisma-paket från Sokos.

Snabbkassorna i butikerna och Prismas tjänst "Plocka och skanna" används i allt högre grad. Självbetjäning ökar tyvärr också svinnet, men nya övervakningsmetoder kommer att tas i bruk, bland annat med hjälp av artificiell intelligens. Även annan teknologi används för att minska svinnet.

– Vi har arbetat långsiktigt för att minimera svinnet i flera år, och arbetet för att minska matsvinnet fortsätter. En stor del av arbetet med att minska svinnet sker redan innan varorna når butiken, till exempel genom att förutsäga efterfrågan på produkter baserat på försäljningsdata och planera ett träffande sortiment för varje butik. År 2024 har vi utbildat butikerna i användningen av beställningssystem och mer noggrann beställning.

Antalet ägarkunder fortsätter att öka

I december 2023 översteg Varuboden-Oslas medlemsantal 70 000 medlemmar, och under det gångna året har över 2 000 nya medlemmar anslutit sig till handelslaget.

– Antalet ägarkunder har fortsatt att öka, och allt fler kunder utnyttjar fördelarna med det gröna kortet. Vårt och hela S-gruppens mål är alltid att erbjuda kunderna en så billig varukorg som möjligt, och efter ett par år med hög inflation har priserna sjunkit. Dessutom sänkte vi återigen i början av året priserna på alla produkter under vårt eget varumärke Xtra.

Ökningen av antalet ägarkunder syns också i den betalda Bonusen, som i fjol uppgick till nästan 12 miljoner euro.

På våren hölls fullmäktigeval i Varuboden-Osla, och även valdeltagandet ökade avsevärt.

– Det nya fullmäktige har börjat sitt arbete, och genom dess medlemmar får vi bra information och feedback från hela vårt verksamhetsområde.

Medarbetare deltar i skiftplaneringen

Medarbetarnas välbefinnande är mycket viktigt för handelslaget Varuboden-Osla. En del av att förbättra välbefinnandet är ett försök där anställda själva deltar i planeringen av arbetsskift.

– På hösten testade vi gemensam skiftplanering på Sokos i Borgå, och försöket har varit mycket framgångsrikt. I gemensam skiftplanering får anställda själva välja sina arbetspass inom vissa ramar, vilket resulterar i ett förslag till arbetsschema. Förslaget granskas av chefen och schemaläggaren för att säkerställa rättvisa och överensstämmelse med kollektivavtalet.

Varuboden-Osla är en populär arbetsgivare, vilket också återspeglas i antalet sommarjobbssökande i år.

– I år har vi ändrat rekryteringen av sommarjobbare så att vi i början av året öppnade ansökan för personer som är över 18 år. Förra året fick vi drygt 500 ansökningar från myndiga sökande, och i år ökade antalet till över 700. För närvarande pågår rekryteringen av sommarjobbare under 18 år.

– Sommarjobbare är mycket viktiga för oss, inte bara som vikarier utan också som framtidens stjärnor. Vi har många medarbetare som har börjat hos oss som sommarjobbare. Och även om man inte fortsätter sin karriär inom handeln, ger kundservicearbete en bra grund för vilket yrke som helst.

Viktigaste händelserna 2024

  • Mars
    • Ny Amarillo-restaurang öppnades i Borgå
  • April
    • Handelslagets fullmäktigeval
  • Maj
    • Ny S-market och Hesburger öppnades i Hangö
  • Juni
    • De första robotleveranserna togs i bruk i Sale Grani
    • Ny ABC Carwash öppnades i Borgå
  • September
    • Förnyelse av Sale Lappträsk
    • Förnyelse av S-market Vårberga
    • Nya snabbkassor till ABC Kungsvägen
  • Oktober
    • Robotleveranser till Kyrkslätt och Borgå
  • December
    • Arbetsvälmåendeundersökningen som blev klar i december visar att VBO återigen är en av Finlands mest inspirerande arbetsplatser

Nyckeltal 2024

  • Skattepliktig försäljning 545 miljoner euro (2023: 534 mn €)
  • Resultat före bokföringsmässiga överföringar och skatter 16,2 miljoner euro (2023: 15,0 mn €)
  • Investeringar 17,2 miljoner euro (2023: 23,7 mn €)
  • Utbetald Bonus 11,9 miljoner euro (2023: 11,3 mn €)
  • Medlemsantal 72 296 (2023: 70 102)
  • Antal anställda 992 (2023: 995)

Kontakter

Handelslaget Varuboden-Osla

Varuboden-Osla är ett tvåspråkigt handelslag som ägs av sina 70 000 ägarkunder och har verksamhet längs den nyländska kusten och på Åland. Vi betjänar våra kunder på mer än 60 verksamhetsställen inom dagligvaru- och specialvaruhandeln, trafikbutiks- och bränslehandeln och restaurangbranschen. Vi är en del av S-gruppen.

Andra språk

Följ Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye