Sähköpotkulautayhtiö Voi: Uusi laki potkulaudoille, jotain hyvää – jotain puuttuu
Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi tänään esityksensä yhteiskäyttöisen mikroliikkumisen lainsäädännöksi – tuttavallisemmin uusi laki sähköpotkulaudoille. Ministeriön esityksessä on paljon nykyisiä käytäntöjä yksinkertaistavaa ja selkeyttävää, mutta ehdotus saattaa myös pirstoa markkinoita ja vaikeuttaa sekä palvelumme käyttöä että kaupunkien ja operaattoreiden toimintaa.

Suomi voisi olla mikroliikkuvuuden edelläkävijä
Mikroliikkuminen saapui Suomeen vuonna 2019, ja yhteiskäyttöisillä sähköpotkulaudoilla tehdään Suomessa jo noin 17 miljoonaa matkaa vuosittain. Voi ja muut mikroliikkumisalan toimijat ovat jo vuosien ajan kehittäneet innovaatioita sekä keränneet kokemusta ja dataa sadoista kaupungeista Euroopassa. Oppimamme parhaat eurooppalaiset käytännöt olisivat voineet auttaa Liikenne- ja viestintäministeriötä vapauttamaan yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen täyden potentiaalin ja tekemään Suomesta Euroopan johtavan maan mikroliikkumisessa.
Ehdotetussa lainsäädännössä on useita myönteisiä uudistuksia kuten promilleraja (0,5‰).
”Tuemme tätä ehdotusta – kenenkään ei pitäisi ajaa humalassa, olipa kyseessä auto, pyörä tai sähköpotkulauta.” Voin maajohtaja Max Thelen korostaa ja jatkaa ”Alkoholi ja sähköpotkulauta eivät sovi yhteen, uskomme tämän muutoksen parantavan liikenneturvallisuutta Suomessa merkittävästi”.
Jo olemassa oleva lainsäädäntö tarjoaa kunnille tehokkaita välineitä sähköpotkulautojen hallintaan:
-
Pysäköinti- ja nopeusmääräyksiä voidaan valvoa liikennemerkeillä ja kunnallisilla ohjeilla.
-
Kesäkuussa 2024 voimaan astunut pakollinen liikennevakuutus parantaa liikenneturvallisuutta pitkäjänteisesti, koska se kannustaa sähköpotkulautayrityksiä vähentämään onnettomuuksia. Suomalainen pakollinen liikennevakuutus mikroliikkumiselle on kattavin koko Euroopassa.
Kuntien on oltava varovaisia: ylisääntely on todellinen riski
Ehdotetussa lainsäädännössä on kuitenkin puutteita ja näkemyksemme mukaan se tekee ylisääntelystä turhankin helppoa. Liikenne- ja viestintäministeriön olisi kannattanut tutkia tarkemmin eurooppalaisen markkinan kehitystä ja mahdollistaa jo alalla yleisiksi käytännöiksi muodostuneiden käyttöönotto myös Suomessa.
Kokemuksemme yli sadasta eurooppalaisesta kaupungista osoittaa että:
-
Potkulautojen määräsääntely toimii vain, jos kaupungit kykenevät säätelemään myös operaattoreiden määrää. Muutoin jokaisen operaattorin kalusto jää liian pieneksi, josta seuraa se että ajoneuvot keskitetään kaupungin keskustaan, kaupunkitilan tilanne ei parane ja palvelun laatu heikkenee.
-
Määrätyille pakotettu pysäköinti toimii vain, jos pysäköintipaikkoja on riittävän tiheästi. Ruotsin kansallinen lainsäädäntö (2022) pakollisesta pysäköinnistä on toiminut hyvin vain kaupungeissa, joissa on investoitu suureen määrään pyörä- ja potkulautatelineitä ja maalattuihin ruutuihin. Tukholma on erinomainen esimerkki onnistuneesta toteutuksesta.
-
Kausittaisten toimintakieltojen tulee perustua sääolosuhteisiin, ei kiinteisiin päivämääriin. ”Potkulautapalvelumme on Tukholmassa auki ympäri vuoden, myös Suomessa voisi vähälumisena talvena potkulautailla läpi talven” maajohtaja Thelen kertoo.
-
Jos sähköpotkulaudoille halutaan säätää alaikäraja, sen pitäisi olla osa kansallista lainsäädäntöä, ei kunnallista säätelyä, jolloin voidaan varmistaa säätelyn yhdenmukaisuus sekä yhteiskäyttöisten että yksityisomistuksessa olevien ajoneuvojen osalta.
Ylipäätään kaupunkien ja lainsäätäjien tulisi olla kiinnostuneempia lopputuloksista kuin keinoista. Liian tarkat säännöt tukahduttavat alan kehityksen ja pahimmassa tapauksessa antavat kilpailuetua operaattoreille, jotka eivät investoi laatuun ja turvallisuuteen. Lisäksi kesäkuussa 2024 voimaan astuneen pakolllisen liikennevakuutuslainsäädännön vaikutukset eivät ole vielä näkyneet täysmääräisesti.
Suurin puute: Kunnat eivät vieläkään pysty kilpailuttamaan jaettua mikroliikkuvuutta
Paradoksaalista kyllä, vaikka kunnille annetaan laajat uudet valtuudet säännellä yhteiskäyttöistä mikroliikkumista, niille ei anneta mahdollisuutta valita operaattoreita ns. laatukilpailutusmallilla, mitä sekä kuusi suurinta suomalaista kaupunkia että useampi operaattori ovat ehdottaneet.
”Laatukilpailutuksesta on syntymässä koko Euroopan markkinoiden yleisin – ja toimivin – tapa säädellä mikroliikkumista” Voin yhteiskuntasuhdevastaava Hannu Oskala toteaa ja jatkaa ”erinomainen esimerkki löytyy Oslosta missä kaupunki juuri muutama viikko sitten hallitusti laajensi palvelualuetta ja kaksinkertaisti lautojen määrän – sekä kaupunkilaiset, kaupunki että operaattorit voittavat hyvässä sääntely-ympäristössä. Win-win-win!”.
Yhteiskäyttöinen mikroliikkuminen, potkulaudat ja polkupyörät, ovat olennainen osa kaupunkiliikenteen tulevaisuutta. Tarjoamme vaihtoehdon yksityisautolle, parannamme julkisen liikenteen saatavuutta ja tarjoamme ilmastokestävän vaihtoehdon liikkumiseen kaupungeissa.
Me Voilla olemme sitoutuneet työskentelemään yhteistyössä suomalaisten kaupunkien kanssa varmistaaksemme, että mikroliikkuminen on jatkossakin osa kestävää kaupunkiliikennettä. Siksi pidämme erityisen tärkeänä että nyt ehdotetun – ja todennäköisesti lainsäädännöksi päätyvän – sääntelyn vaikutuksia seurataan tarkasti, jotta tarvittaessa voidaan tehdä korjausliikkeitä.
Lisätiedot:
Hannu Oskala
+358 44 530 4712
Yhteiskuntasuhdevastaava
Yhteyshenkilöt
Hannu OskalaYhteiskuntasuhdevastaava, Voi Technology Finland Ab
Puh:+358 (0)44 5304712hannu.oskala@voiapp.ioTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VOI Technology Finland
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme