Bucket Agency

Finlayson on Suomen vastuullisin sisustusbrändi Sustainable Brand Index™ 2025 -tutkimuksessa

Jaa

Euroopan suurin riippumaton bränditutkimus, Sustainable Brand Index™, on jälleen kartoittanut kuluttajien näkemyksiä yritysten vastuullisuudesta eri toimialoilla. Vuoden 2025 tulokset vahvistavat, että suomalaiset pitävät Finlaysonia vastuullisuuden suunnannäyttäjänä – brändi nousi Furniture & Decoration -kategoriassa Suomen ykköseksi. 

Finlayson vahvisti asemaansa vastuullisuuden edelläkävijänä myös kokonaisrankingeissa, nousten vaikuttavasti sijalle 25 kaikkien 248 arvioidun brändin joukossa. Edellisvuoden sijoitukseen nähden tämä merkitsee merkittävää harppausta ylöspäin – viime vuonna Finlayson oli sijalla 39, joten nousua kertyi peräti 14 pykälää.

“Vastuullisuus ei ole meille pelkkä markkinointipuhe, vaan se on ollut osa Finlaysonin DNA:ta jo yli 200 vuotta. Yrityksenä meillä on vastuu tehdä enemmän kuin minimi – ei riitä, että seuraamme muiden asettamia standardeja, vaan haluamme myös haastaa niitä. Tämä tunnustus osoittaa, että kuluttajat arvostavat rehellisyyttä ja tekoja sanahelinän sijaan. Olemme pitkään tehneet töitä vastuullisuuden eteen, mutta työ ei lopu koskaan. Meidän tehtävämme on tehdä vastuullisista valinnoista helpompia ja tuoda esiin myös niitä hankalia kysymyksiä, joita muut eivät välttämättä uskalla käsitellä", Finlaysonin liiketoimintajohtaja Jukka Kurttila sanoo.

Vastuullisuus vaatii tekoja – ei vain puheita

Vuonna 2024 Finlayson otti rohkeasti vastuullisuuden roolia useilla merkittävillä teoilla. Palkkakuoppakampanjassa nostettiin esiin reilun palkkauksen keskeinen merkitys, ja lokakuussa valokeilaan nousivat Reilun kaupan tuotteet, jotka edustavat yrityksen sitoutumista eettisiin valintoihin. Kierrätyskampanjassa vanhat lakanat ja farkut saivat uuden elämän, ja samalla Riistokampanja ravisteli tekstiiliteollisuuden eettisiä ongelmia, tuoden esiin muun muassa paljon huomiota herättäneen Riisto-pussilakanasetin. Lisäksi Finlayson järjesti tarvikekeräyksen Ukrainan tueksi, osoittaen solidaarisuutta ja yhteiskuntavastuuta.

Vastuullisuustyö jatkuu myös tänä vuonna. Helmikuussa Finlayson käynnisti kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on kieltää ultrapikamuodin ja kertakäyttöisen krääsätavaran mainonta Suomessa. Kansalaisaloite vaatii eduskuntaa ryhtymään toimiin, jotta kaikki markkinoilla toimivat yritykset noudattaisivat samoja sääntöjä. Tällä hetkellä kiinalaiset verkkokaupat, kuten Temu ja Shein, hyödyntävät sääntelyn puutteita ja vääristävät kilpailua.

"Vastuullisuus ei ole staattinen tila, vaan jatkuvaa työtä ja rehellistä itsetutkiskelua. Me Finlaysonilla emme usko täydellisyyteen – uskomme kehitykseen. Siksi emme vain kerro onnistumisistamme, vaan myös siitä, missä meillä on vielä parannettavaa. Vastuullisuudessa tärkeintä on läpinäkyvyys, ei virheettömyyden illuusio. Jokainen valmistettu tuote kuormittaa ympäristöä, ja siksi meidän tehtävämme on etsiä parempia ratkaisuja päivä päivältä. Ja tämä on lupauksemme kuluttajille - tuomme rohkeasti esiin yhteiskunnallisesti tärkeitä puheenaiheita ja otamme rohkeasti kantaa vastuullisuuden puolesta”, Kurttila summaa.

Taustatietoa tutkimuksesta:

  • Toimialan kilpailijat: Finlaysonin lisäksi huonekalu- ja sisustusalan brändien kategoriassa arvioitiin muun muassa Arabia, Artek, Hackman ja Iittala. Viime vuonna Iittala sijoittui ensimmäiseksi tässä kategoriassa.
  • Kokonaisranking: Finlayson sijoittui sijalle 25, Iittala sijalle 26, Pentik sijalle 28, Artek sijalle 46 ja Arabia sijalle 48.
  • Historiallinen menestys: Vuosina 2018–2025 Finlayson on ollut toimialansa ykkönen joka vuosi lukuun ottamatta vuotta 2024, jolloin se sijoittui kolmanneksi. Vuosina 2015–2017 Finlayson oli myös ykkönen, kun toimiala oli nimeltään "Furniture & Decoration".

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Liitteet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Bucket Agency

Naistenpäivän kunniaksi RFSU lanseeraa uuden tuotesarjan vaihdevuosien tueksi - yli puolet naisista kärsii jokapäiväisistä oireista7.3.2025 07:30:00 EET | Tiedote

RFSU, tunnettu seksuaaliterveyden edelläkävijä, esittelee uuden tuotesarjan, joka on suunniteltu helpottamaan vaihdevuosien oireita. Tuotteet tulevat helposti saataville ruokakauppoihin ja muille jälleenmyyjille. Uusi sarja juhlistaa naisia elämän uudessa vaiheessa, tarjoten heille mahdollisuuden elää täysillä ja omilla ehdoillaan.

Suomalainen farkkubrändi Very Nice tekee farkkuja kaiken muotoisille vartaloille – jokaisen pitäisi pystyä löytämään istuvat ja tyylikkäät farkut31.1.2025 08:00:00 EET | Tiedote

Suomalainen farkkubrändi Very Nice luo farkkumalleja, jotka on suunniteltu istumaan kaiken muotoisille vartaloille. Suunnittelua ohjaavat asiakkaiden toiveet ja tarpeet – jokaisen naisen tulisi voida löytää farkut, jotka eivät vain istu hyvin, vaan ovat myös mukavat ja saavat olon tuntumaan itsevarmalta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye