Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Mellunmäkeen uudistettu keskusta ja 800 uutta asukasta

Jaa

Mellunmäen metroaseman ympäristöön kaavaillaan uutta bussiterminaalia sekä raitiovaunun päätepysäkkiä, kauppoja, kivijalkaliiketiloja sekä asuntoja 800 asukkaalle. Alueen liikennereitit suunnitellaan kokonaan uudestaan.

Mellunmäen keskustassa voi tulevaisuudessa näyttää tältä.
Mellunmäen keskustassa voi tulevaisuudessa näyttää tältä. Voima Graphics Oy

Mellunmäen metroaseman ympäristöä uudistetaan tiiviiksi ja monipuoliseksi paikalliskeskustaksi. Alueelle valmistellaan asemakaava, joka tekee mahdolliseksi palveluiden parantamisen sekä uusien asuntojen rakentamisen.

Suunnitteilla on uutta omistus-, vuokra-, opiskelija- ja senioriasumista yhteensä noin 800 asukkaalle. Nykyinen K-Supermarket Masin rakennus ja opiskelija-asuintalo on tarkoitus purkaa uusien rakennusten tieltä. Asuntoja tulee lisäksi alueille, jotka nykyisin ovat pysäköintikäytössä. Tulevaisuudessa pysäköintipaikat sijoitetaan halleihin.

Asuntojen lisäksi Mellunmäen keskustaan suunnitellaan kahta supermarkettia, yhtä pienempää lähikauppaa ja kivijalkaliiketiloja. Kaupallisten tilojen määrä kaksinkertaistuu nykyisestä. Yhteen rakennuksista on suunnitteilla myös yksityinen päiväkoti.

Kulkureitit uudistetaan ja puroluontoa palautetaan esiin

Uudessa asemakaavassa alueen liikennejärjestelyt uudistetaan perinpohjaisesti. Kadut ja aukiot rakennetaan näillä näkymin lähes kokonaan uudestaan. Näin tehdään, koska alueen täydennysrakentaminen muuttaa nykyisiä kulkuyhteyksiä sekä katu- ja aukiotiloja.

Mellunmäen julkisen liikenteen yhteydet paranevat entisestään, kun Vantaalta Mellunmäkeen rakennettava pikaraitiotie valmistuu arviolta vuonna 2029. Metroaseman lähelle suunnitellaankin sekä raitolinjan päätepysäkki että uusi bussiterminaali. 

Suunnitelmiin kuuluun muun muassa joukkoliikenteelle varattu reitti, joka kulkisi nykyiseltä Pallaksentieltä Pallaksenpolkua pitkin Hetanaukiolle ja siitä edelleen Länsimäentielle.

Länsimäentien ja Mellunmäentien liikennejärjestelyjä uudistetaan. Risteysalueen alikulkutunnelit sekä Aarteenetsijänsilta korvataan risteyksillä, joissa on liikennevalot. Alikulkutunnelit poistetaan, jotta täydennysrakentaminen voidaan sijoittaa lähelle risteysaluetta. Aarteenetsijänsilta joudutaan poistamaan, koska uusi bussiterminaali tulee sillan tilalle.

Suunnittelun tavoitteena on parantaa myös katutilan viihtyisyyttä. Kaavoituksessa selvitetään mahdollisuutta siihen, että Mellunkylänpuro kulkisi ainakin osan matkaa Mellunmäen keskustassa. Nykyisin puro kulkee putkessa Mellunmäen keskustan ali.

Suunnitelma-aineistot kommentoitavana 30.3.2025 asti


Mellunkylän keskustan suunnitelmia voi kommentoida Kerrokantasi-sivustolla 30. maaliskuuta saakka, jolloin myös luonnosaineiston virallinen nähtävilläoloaika päättyy.

Alueen suunnitelmista kerrotaan myös kaavakävelyllä, joka järjestetään 20. maaliskuuta kello 17. Kävelylle lähdetään Hetanaukiolta läheltä Mellunmäen metroaseman sisäänkäyntiä.

Valmistelun jälkeen kaupunkiympäristölautakunnalle esitellään kaavaehdotus näillä näkymin loppusyksyllä.

Tavoitteena on, että uuden asemakaavan mukainen rakentaminen voisi alkaa vuonna 2027.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jussi Ukkonen
arkkitehti, asemakaavoitus
kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 20516
jussi.ukkonen@hel.fi

Linkit

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611

http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Fortsättning på dubbdäcksförbudet på Lönnrotsgatan föreslås7.3.2025 08:35:36 EET | Pressmeddelande

Dubbdäcksförbudet trädde i kraft på Lönnrotsgatan i september 2022. Syftet med det treåriga försöket var att utreda om ett dubbdäcksförbud kan uppmuntra en ökad andel friktionsdäck och därmed förbättra luftkvaliteten och minska trafikbullret. Försöksperioden går ut på våren 2025. Det föreslås att en ny förbudsperiod börjar på hösten 2025 och pågår fram till våren 2028. Stadsmiljönämnden behandlar förslaget på sitt sammanträde 11.3.2025.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye