Kelan lausunto: 65 vuotta täyttäneiden valinnanvapauskokeilu edistäisi lääkäriin pääsyä
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kela kannattaa hallituksen esitystä kokeilusta, jossa 65 vuotta täyttäneet voisivat käyttää myös yksityisiä yleislääkäripalveluita julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun hinnalla. Lausunnossaan Kela korostaa, että kokeilu parantaisi 65 vuotta täyttäneiden yleislääkäripalveluiden saatavuutta ja nopeuttaisi lääkäriin pääsyä.
Hallitus esittää kokeilua, jossa 65 vuotta täyttäneet voisivat valita, käyttävätkö he julkisia vai yksityisiä yleislääkäripalveluita. Asiakas saisi yksityiset yleislääkäripalvelut julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun hinnalla. Kela-korvauksen saisi myös vastaanotolla määrätyistä yleisimmistä diagnostiikkapalveluista, kuten laboratoriotutkimuksista.
Kelan tehtävänä on toteuttaa kokeilu palveluntuottajien kanssa. Kela myös vahvistaisi lääkärinpalkkioiden ja tutkimusten enimmäishinnat sekä korvattavat tutkimus- ja hoitotoimenpiteet.
Kelan näkemys on, että kokeilu nopeuttaisi lääkäriin pääsyä, lisäisi valinnanvapautta ja mahdollistaisi Kela-korvausten kohdentamisen vaikuttavalla tavalla. Tämä tukee yleistä tavoitetta siirtää terveydenhuollon painopistettä nimenomaan perusterveydenhuollon palveluihin.
– Yksityislääkäripalveluissa on kapasiteettia, jota tulisi voida hyödyntää nykyistä paremmin yli 65-vuotiaiden ikäryhmässä, jossa hoidon tarvetta esiintyy eivätkä esimerkiksi työterveyshuollon palvelut ole enää käytettävissä, toteaa terveydenhuoltoetuuksien osaamiskeskuksen päällikkö Reija Jääskeläinen Kelasta.
Esimerkiksi vuonna 2024 Kela maksoi 65 vuotta täyttäneille korvauksia noin 200 000 yleislääkärikäynnistä. Koska kokeilussa asiakas maksaa lääkärikäynnistä suhteellisen pienen omavastuun, kokeilun ansiosta yhä useamman pienituloisen on mahdollista päästä yksityisen yleislääkärin vastaanotolle. Kela pitää hyvänä myös sitä, että kokeilussa testataan lääkärinpalkkioiden ja tutkimusten hintakattojen toimivuutta.
Kokeilu antaa mahdollisuuden kehittää Kelan yksityisen sairaanhoidon korvausjärjestelmää osana terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja lisätä sen vaikuttavuutta. Tästä näkökulmasta kannatettavia ovat erityisesti palveluiden hintakattoa ja asiakkaan omavastuuta koskevat ehdotukset.
Asiakkaille pitää tarjota myös läsnäpalvelua
Lausunnossaan Kela korostaa, että kokeiluun osallistuvien palveluntuottajien täytyisi pystyä tarjoamaan läsnävastaanottoja, koska potilaan tutkiminen tai diagnoosin tekeminen ei ole kaikissa tilanteissa mahdollista etänä. Pelkkien etävastaanottojen tarjoaminen ei siis riittäisi.
Kelan johtava ylilääkäri Janne Leinonen huomauttaa, ettei potilaita voi hoitaa kokonaisvaltaisesti pelkästään etävastaanotolla.
– Yli 65-vuotiaille tarjottava palvelu, jolla tavoitellaan hoidon jatkuvuutta, ei voi perustua pelkästään etävastaanottoon, koska lääkärin tekemä kliininen fyysinen tutkimus on edelleen keskeinen osa sairauksien diagnostiikkaa, Leinonen sanoo.
Kelan mukaan kokeilu tuottaa tärkeää tietoa omalääkärimallin ja hoidon jatkuvuuden suunnitteluun. Kokeilussa hoidon jatkuvuus perustuu siihen, että asiakas voi itse valita yleislääkärin. Käyntejä yleislääkärillä korvataan enintään kaksi vuonna 2025 ja enintään kolme vuosina 2026 ja 2027. Lisäksi kokeilulla saadaan tietoa siitä, miten asiakkaat käyttävät mahdollisuutta valita palveluntuottaja yksityisen ja julkisen terveydenhuollon välillä.
Kela muistuttaa myös, että hyvinvointialueet pitäisi integroida kokeiluun mukaan siten, että ne hyväksyisivät yksityisen terveydenhuollon antamat lähetteet ilman päällekkäisiä tutkimuksia.
Hallituksen lakiesitys on tarkoitus antaa eduskunnan käsiteltäväksi huhtikuussa. Kokeilu käynnistyisi 1.9.2025 ja jatkuisi vuoden 2027 loppuun.
Lisätietoa
Tulevat tapahtumat
65 vuotta täyttäneiden valinnanvapauskokeilu on seuraavan Aamu Kelassa -tapahtuman aiheena 25.3. Paneelissa ovat mukana Kelan, STM:n, Lääkäriliiton ja Hyvinvointiala Hali ry:n edustajat. Ilmoittautuminen päättyy 20.3.
Aamu Kelassa 25.3.2025: Miten onnistumme 65 vuotta täyttäneiden valinnanvapauskokeilussa
Yhteyshenkilöt
Reija Jääskeläinenkeskuksen päällikkö, terveydenhuoltoetuuksien osaamiskeskusKela
Puh:020 634 3229etunimi.sukunimi@kela.fiJanne Leinonenjohtava ylilääkäriKela
Puh:020 6341 470etunimi.sukunimi@kela.fiAuli Valli-Lintulainsäädännön kehittämisjohtajaKela
Puh:020 634 1303etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA har fått fler ansökningar om grundläggande utkomststöd än tidigare – Var fjärde sökande uppfyller inte villkoren för att få stöd12.3.2025 11:55:03 EET | Pressmeddelande
Den vanligaste orsaken till att en ansökan om utkomststöd avslås är att den sökande har så höga inkomster att villkoren för att få stödet inte uppfylls. En annan vanlig orsak är att kunden trots begäran inte har lämnat in de bilagor, t.ex. kontoutdrag, som behövs för ansökan.
Kelaan on tullut aiempaa enemmän perustoimeentulotukihakemuksia – Joka neljännellä hakijalla tuen saamisen ehdot eivät täyty12.3.2025 11:55:03 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Toimeentulotukihakemuksen hylkäämisen yleisin syy on se, että hakijalla on tuloja sen verran, että tuen saamisen edellytykset eivät täyty. Toinen tavallinen syy on se, että asiakas ei ole pyynnöstä huolimatta toimittanut hakemukseensa tarvittavia liitteitä, kuten tiliotteita.
Kela receives more applications for basic social assistance than previously – One in four applicants fails to meet criteria12.3.2025 11:55:03 EET | Press release
The most common reason for the rejection of an application for social assistance is that the applicant's income exceeds the criteria for social assistance. Another common reason is that the customer has not submitted the supporting documents, such as bank statements, that Kela needs to process their application despite requests to do so.
Man láhkai sosiáladorvu sodjasa sámegielaide? Oahpásmuva sámegielat kela.fi-siidduide ja vástit máhcahatjearahallamii /Maht sosiaaltorvo sojá sämikieláid? Uáppáásm sämikielâlijd kela.fi-sijđoid já västid macâttâskoijâdâlmân / Mäʹhtt sosiaalstaan sååjj sääʹmǩiõlid? Tobdstõõđ sääʹmǩiõllsaž kela.fi-seiddõʹsse da vaʹstted maacctõskõõjjõʹsse12.3.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Tiedote julkaistaan myös suomeksi.
Miten sosiaaliturva taipuu saamen kielille? Tutustu saamenkieliseen kela.fi-sivustoon ja vastaa palautekyselyyn12.3.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Kelan saamenkieliset verkkosivut tarjoavat tietoa Kelan etuuksista ja palveluista kolmella saamen kielellä. Palautekyselyssä voit kertoa mielipiteesi sivustosta ja auttaa meitä kehittämään sitä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme