HSL:llä nousujohteinen vuosi – kovista tavoitteista kuitenkin jäätiin, ja kustannukset ovat kasvussa
HSL:n vuosi 2024 oli talouslukujen valossa nousujohteinen. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin noin 361 miljoonaa kertaa, mikä oli 17 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna. Alkuvuoden heikomman kehityksen takia emme kuitenkaan saavuttaneet kaikkia korkealle asetettuja tavoitteitamme. HSL:n tulosta rasittivat etenkin alkuvuoden 2024 vaikeat keliolosuhteet ja joukkoliikenteeseen kohdistuneet lakot.

Lipputulot laskivat hieman vuodesta 2023
HSL:n lipputulot vuonna 2024 (372,2 miljoonaa euroa) jäivät talousarviosta 12,8 miljoonaa euroa (3,3 prosenttia). Lipputulot jäivät talousarviosta etenkin kahden vyöhykkeen AB- ja BC-lipuissa. Yhteensä tulomme ilman kuntaosuuksia oli 395,7 miljoonaa euroa, mikä jäi strategiamme tavoitteesta vuodelle 2024 (402 miljoonaa euroa).
HSL:n jäsenkuntien maksamilla kuntaosuuksilla katetaan ne kulut, joita ei voida kattaa lippu- ja muilla tuloilla. Kunnat kattoivat kokonaiskustannuksista 57,5 prosenttia, kun talousarviossa arvioimme kuntien tuen olevan 56,5 prosenttia. Kunnat maksoivat HSL:lle kuntaosuuksina yhteensä 476,6 miljoonaa euroa, mikä on 10,3 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2023. Kuntaosuuden kasvu johtuu arvioitua vähäisemmistä lipputuloista.
Matkustajamäärissä saavutimme korkeimman tuloksen sitten vuoden 2019 ja koronapandemian, 361 miljoonaa nousua. Jäimme silti jälkeen 375 miljoonan nousijan tavoitteestamme. Erityisesti junien ja bussien matkustajamäärät kasvoivat. Toisaalta metrossa tehtiin 4 miljoonaa matkaa vähemmän kuin vuotta aiemmin, mitä selittää metron kolme kuukautta kestäneet poikkeusjärjestelyt Rautatientorin asemalla ja Itä-Helsingissä.
Matkustajamäärien notkahdusta selittävät myös alkuvuoden 2024 vaikeat keliolosuhteet ja lakot sekä useat matkustamista vaikeuttaneet työmaat eri puolilla Helsingin seutua etenkin juna- ja metroliikenteessä.
Kulut olivat talousarviota pienemmät mutta kasvoivat silti merkittävästi
HSL:n toimintakulut olivat vuonna 2023 yhteensä 894,5 miljoonaa euroa, mikä on 14,3 miljoonaa (1,6 prosenttia) alle talousarvion. Operointikustannukset alittivat talousarvion 18,6 miljoonalla eurolla, mihin vaikuttivat alkuvuoden lakot ja arvioitua edullisempi energian hinta.
Verrattuna vuoteen 2023 kustannukset ovat kuitenkin kasvaneet merkittävästi, ja kasvun etenkin infra- ja operointikustannuksissa odotetaan jatkuvan tulevina vuosina. Operointikustannukset nousivat edellisvuodesta 32 miljoonalla eurolla ja infrakustannukset 23 miljoonalla eurolla. Kustannuksia ovat kasvattaneet muun muassa kohdistetut tarjonnan lisäykset, uuden raitiolinjan 13 liikenteen käynnistyminen ja se, että pikaratikka 15 oli liikenteessä koko vuoden ajan.
Liikenteen palvelutason kehittyminen onkin näkynyt HSL:n asiakastyytyväisyydessä. Esimerkiksi joulukuussa tehdyssä NPS-mittauksessa HSL:n asiakkaiden suositteluindeksi oli 38, mikä vastaa hyvää tulosta. Syyskuussa vastaava luku oli ennätyksellisesti 40.
Vastuullisuustyössä keskityttiin yhdenvertaisuuteen ja esteettömyyteen
HSL jatkoi myös vastuullisuustyötään vuonna 2023 valmistuneen vastuullisuusohjelman mukaisesti. Vuonna 2024 vastuullisuustyössä painotettiin etenkin esteettömyyttä ja yhdenvertaisuutta. HSL liittyi mukaan valtioneuvoston rasisminvastaiseen Me puhumme teoin -kampanjaan omilla sitoumuksillaan. Lisäksi varmistimme raitiolinjan 13 ja kesän metrotyömaiden esteettömyyden erillisin katselmuksin.
Lisäksi HSL:n sähköbussien määrä kasvoi 119 bussilla vuodesta 2023, ja busseista sähköllä kulkee nyt noin 40 prosenttia. Pakokaasujen lähipäästöissä olemme saavuttaneet jo nyt vuoden 2030 tavoitteen: liikenteemme lähipäästöt ovat laskeneet yli 95 prosenttia vuoden 2010 tasosta.
Vuoden 2024 keskeiset luvut ja tapahtumat löytyvät tänään julkaistavasta Vuosi- ja vastuullisuusraportista sekä tilinpäätösraportista 2024 (ks. linkit alapuolella).
Lisätietoja:
Vesa Silfver
vs. toimitusjohtaja
Yhteydenotot: HSL:n viestintäpäivystys, 040 163 2818
Linkit
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme