Miten sosiaaliturva taipuu saamen kielille? Tutustu saamenkieliseen kela.fi-sivustoon ja vastaa palautekyselyyn
Kelan saamenkieliset verkkosivut tarjoavat tietoa Kelan etuuksista ja palveluista kolmella saamen kielellä. Palautekyselyssä voit kertoa mielipiteesi sivustosta ja auttaa meitä kehittämään sitä.
Kela julkaisi saamenkieliset verkkosivut vuosina 2019–2020. Verkkosivut sisältävät perustiedot Kelan etuuksista ja palveluista pohjoissaameksi, inarinsaameksi ja koltansaameksi. Sivustolla kerrotaan lisäksi Kelan saamenkielisestä asiakaspalvelusta, ja sieltä löytyvät myös Kelan julkaisemat saamenkieliset lomakkeet. Sivustolla julkaistaan myös saamenkieliset tiedotteet.
Saamenkielisiä sivuja kehitetään osana monikielistä kela.fi-sivustoa. Sivustoa päivitetään vuosittain.
Kela on julkaissut saamenkielisellä sivustolla kyselyn, jonka avulla se kerää palautetta sivustosta. Kyselyyn toivotaan ehdotuksia siitä, miten sivustoa pitäisi kehittää tulevaisuudessa.
– Meitä Kelassa kiinnostaa se, miten olemme onnistuneet kertomaan Kela-asioista saamen kielillä, kertoo viestinnän asiantuntija Arja Jomppanen.
Jomppanen toivoo, että saamenkieliset asiakkaat aloittaisivat Kelan etuuksiin ja palveluihin tutustumisen saamenkielisiltä sivuilta. Usein tiiviit perustiedot riittävät asiakkaalle oman asian alulle saattamiseen. Tarvittaessa lisätietoa saa Kelan asiakaspalvelusta tai suomenkielisiltä verkkosivuilta.
Saamenkielinen sivusto tukee saamenkielisten Kela-asiointia
Saamenkieliset sivut tukevat saamenkielisten omakielistä asiointia tarjoamalla Kela-sanastoa sekä Kelan asiantuntijoiden että asiakkaiden ja Kelan kumppanien käyttöön. Saamenkielinen Kela-sanasto kehittyy sitä mukaa, kun uusia sisältöjä julkaistaan.
Kela tekee saamen kielten käännösasioissa yhteistyötä saamelaiskäräjien saamen kielen toimiston kanssa. Näin varmistetaan sanaston eheys eri yhteyksissä verkkosivulta asiointipalveluun ja lomakkeisiin.
Saamenkielinen sivusto on Kelan pääasiallinen saamenkielisen viestinnän kanava. Sivustolla oli vuonna 2024 noin 6 000 kävijää. Kävijämäärä kasvoi 12 % edellisestä vuodesta.
Kelan saamenkieliset palvelut perustuvat saamen kielilakiin. Kehittämällä saamenkielistä palvelua ja viestintää pyritään varmistamaan, että saamenkielisten asiakkaiden kielelliset oikeudet ja yhdenvertaisuus toteutuvat Kelan palveluissa.
Vastaa kyselyyn ja auta meitä kehittämään sivustoa
Kela on avannut saamenkielisellä sivustolla kyselyn, jolla se kerää palautetta sivustosta. Palautteen avulla Kela kehittää sivustoa entistä paremmaksi. Kysely on auki 12.3.–30.4.2025. Kyselyyn voi vastata pohjoissaameksi, inarinsaameksi, koltansaameksi ja suomeksi.
Tutustu saamenkielisiin verkkosivuihin ja vastaa palautekyselyyn.
Yhteyshenkilöt
Arja JomppanenViestinnän asiantuntijaKela
(kieliviestintä)
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA har fått fler ansökningar om grundläggande utkomststöd än tidigare – Var fjärde sökande uppfyller inte villkoren för att få stöd12.3.2025 11:55:03 EET | Pressmeddelande
Den vanligaste orsaken till att en ansökan om utkomststöd avslås är att den sökande har så höga inkomster att villkoren för att få stödet inte uppfylls. En annan vanlig orsak är att kunden trots begäran inte har lämnat in de bilagor, t.ex. kontoutdrag, som behövs för ansökan.
Kelaan on tullut aiempaa enemmän perustoimeentulotukihakemuksia – Joka neljännellä hakijalla tuen saamisen ehdot eivät täyty12.3.2025 11:55:03 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Toimeentulotukihakemuksen hylkäämisen yleisin syy on se, että hakijalla on tuloja sen verran, että tuen saamisen edellytykset eivät täyty. Toinen tavallinen syy on se, että asiakas ei ole pyynnöstä huolimatta toimittanut hakemukseensa tarvittavia liitteitä, kuten tiliotteita.
Kela receives more applications for basic social assistance than previously – One in four applicants fails to meet criteria12.3.2025 11:55:03 EET | Press release
The most common reason for the rejection of an application for social assistance is that the applicant's income exceeds the criteria for social assistance. Another common reason is that the customer has not submitted the supporting documents, such as bank statements, that Kela needs to process their application despite requests to do so.
Man láhkai sosiáladorvu sodjasa sámegielaide? Oahpásmuva sámegielat kela.fi-siidduide ja vástit máhcahatjearahallamii /Maht sosiaaltorvo sojá sämikieláid? Uáppáásm sämikielâlijd kela.fi-sijđoid já västid macâttâskoijâdâlmân / Mäʹhtt sosiaalstaan sååjj sääʹmǩiõlid? Tobdstõõđ sääʹmǩiõllsaž kela.fi-seiddõʹsse da vaʹstted maacctõskõõjjõʹsse12.3.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Tiedote julkaistaan myös suomeksi.
FPA:s utlåtande: Försök med valfrihet för personer som fyllt 65 år förbättrar möjligheterna att få läkarvård11.3.2025 08:24:17 EET | Pressmeddelande
FPA understöder regeringens förslag om ett försök där personer som fyllt 65 år kan använda privata allmänläkartjänster så att priset de betalar motsvarar klientavgiften inom den offentliga hälso- och sjukvården. I sitt utlåtande framhåller FPA att försöket skulle förbättra tillgången till allmänläkartjänster för personer över 65 år. Det skulle också bidra till att man får en läkartid snabbare än tidigare.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme