Miten sosiaaliturva taipuu saamen kielille? Tutustu saamenkieliseen kela.fi-sivustoon ja vastaa palautekyselyyn
Kelan saamenkieliset verkkosivut tarjoavat tietoa Kelan etuuksista ja palveluista kolmella saamen kielellä. Palautekyselyssä voit kertoa mielipiteesi sivustosta ja auttaa meitä kehittämään sitä.
Kela julkaisi saamenkieliset verkkosivut vuosina 2019–2020. Verkkosivut sisältävät perustiedot Kelan etuuksista ja palveluista pohjoissaameksi, inarinsaameksi ja koltansaameksi. Sivustolla kerrotaan lisäksi Kelan saamenkielisestä asiakaspalvelusta, ja sieltä löytyvät myös Kelan julkaisemat saamenkieliset lomakkeet. Sivustolla julkaistaan myös saamenkieliset tiedotteet.
Saamenkielisiä sivuja kehitetään osana monikielistä kela.fi-sivustoa. Sivustoa päivitetään vuosittain.
Kela on julkaissut saamenkielisellä sivustolla kyselyn, jonka avulla se kerää palautetta sivustosta. Kyselyyn toivotaan ehdotuksia siitä, miten sivustoa pitäisi kehittää tulevaisuudessa.
– Meitä Kelassa kiinnostaa se, miten olemme onnistuneet kertomaan Kela-asioista saamen kielillä, kertoo viestinnän asiantuntija Arja Jomppanen.
Jomppanen toivoo, että saamenkieliset asiakkaat aloittaisivat Kelan etuuksiin ja palveluihin tutustumisen saamenkielisiltä sivuilta. Usein tiiviit perustiedot riittävät asiakkaalle oman asian alulle saattamiseen. Tarvittaessa lisätietoa saa Kelan asiakaspalvelusta tai suomenkielisiltä verkkosivuilta.
Saamenkielinen sivusto tukee saamenkielisten Kela-asiointia
Saamenkieliset sivut tukevat saamenkielisten omakielistä asiointia tarjoamalla Kela-sanastoa sekä Kelan asiantuntijoiden että asiakkaiden ja Kelan kumppanien käyttöön. Saamenkielinen Kela-sanasto kehittyy sitä mukaa, kun uusia sisältöjä julkaistaan.
Kela tekee saamen kielten käännösasioissa yhteistyötä saamelaiskäräjien saamen kielen toimiston kanssa. Näin varmistetaan sanaston eheys eri yhteyksissä verkkosivulta asiointipalveluun ja lomakkeisiin.
Saamenkielinen sivusto on Kelan pääasiallinen saamenkielisen viestinnän kanava. Sivustolla oli vuonna 2024 noin 6 000 kävijää. Kävijämäärä kasvoi 12 % edellisestä vuodesta.
Kelan saamenkieliset palvelut perustuvat saamen kielilakiin. Kehittämällä saamenkielistä palvelua ja viestintää pyritään varmistamaan, että saamenkielisten asiakkaiden kielelliset oikeudet ja yhdenvertaisuus toteutuvat Kelan palveluissa.
Vastaa kyselyyn ja auta meitä kehittämään sivustoa
Kela on avannut saamenkielisellä sivustolla kyselyn, jolla se kerää palautetta sivustosta. Palautteen avulla Kela kehittää sivustoa entistä paremmaksi. Kysely on auki 12.3.–30.4.2025. Kyselyyn voi vastata pohjoissaameksi, inarinsaameksi, koltansaameksi ja suomeksi.
Tutustu saamenkielisiin verkkosivuihin ja vastaa palautekyselyyn.
Yhteyshenkilöt
Arja JomppanenViestinnän asiantuntijaKela
(kieliviestintä)
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Resultat från enkäten om FPA:s lättlästa sidor: Beröm för tydlighet, önskemål om mer illustrationer24.4.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
84 personer svarade på enkäten om FPA:s lättlästa sidor på webben. De flesta ansåg att sidornas språk och layout var tydliga. Bland förbättringsförslagen betonades önskemål om fler illustrationer.
Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää24.4.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan palvelupiste Outokummussa muuttaa24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Outokummun palvelupiste muuttaa osoitteeseen Hovilankatu 2. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan palvelupiste Varkaudessa palvelee jatkossa ajanvarauksella24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Varkaudessa on avoinna vain ajanvarauksella 1.5.2025 alkaen. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Torneå ändras23.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Torneå har ändrade öppettider under perioden 1.5–31.8.2025. Rådgivning ges på bokad tid och kunderna kan sköta ärenden på egen hand på servicestället. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme