FPA har fått fler ansökningar om grundläggande utkomststöd än tidigare – Var fjärde sökande uppfyller inte villkoren för att få stöd
Den vanligaste orsaken till att en ansökan om utkomststöd avslås är att den sökande har så höga inkomster att villkoren för att få stödet inte uppfylls. En annan vanlig orsak är att kunden trots begäran inte har lämnat in de bilagor, t.ex. kontoutdrag, som behövs för ansökan.
Antalet ansökningar om utkomststöd som inkommit till FPA har ökat avsevärt på ett år. År 2023 inkom sammanlagt 1 398 484 ansökningar, medan antalet år 2024 var redan 1 592 641. Ökningen mellan dessa år är nästan 14 procent.
För närvarande måste dock cirka 23–25 procent av alla ansökningar om utkomststöd avslås. Av dem som ansöker om utkomstöd för första gången får upp till 60 procent avslag.

– Den klart vanligaste orsaken är att den sökande har så pass mycket inkomster att villkoren för att få den här sistahandsförmånen inte uppfylls, säger Petri Hannula, serviceenhetsdirektör vid FPA.
Utkomststödet är ett ekonomiskt stöd som samhället erbjuder i sista hand och som alltså är avsett för situationer där en person inte klarar sig med sina inkomster, tillgångar och andra stöd.
– En annan vanlig orsak är att kunden trots begäran inte har lämnat in de bilagor, t.ex. kontoutdrag, som behövs för ansökan. Kontoutdrag krävs för att FPA ska kunna skapa en tillförlitlig bild av den sökandes ekonomiska situation, säger Hannula.
FPA har svarat på den ökade arbetsmängden genom att utbilda sakkunniga som tidigare arbetat med andra förmåner att nu också handlägga utkomststödsansökningar. På det här sättet har ansökningarna i regel kunnat behandlas inom de lagstadgade sju vardagarna.
– Varje ansökan måste dock behandlas med omsorg och inte bara de som leder till att förmånen beviljas. Det här ser man inte genast på en ansökan.
Alla disponibla inkomster och tillgångar inverkar på utkomststödet
En orsak till att antalet ansökningar har ökat är nedskärningarna i många av de förmåner som är primära i förhållande till utkomststödet. År 2024 och i början av 2025 kom det lagändringar som särskilt påverkar bostadsbidraget och arbetslöshetsförmånerna.
– Människor kan ha en felaktig uppfattning att utkomststödet automatiskt skulle ersätta nedskärningarna i de andra förmånerna, bedömer Hannula och fortsätter:
– Vi är oroliga för de kunder som planerar sitt liv med utgångspunkt i att de får utkomststöd. Många förstår inte hur stränga villkoren för att få utkomststöd är. När verkligheten klarnar kan besvikelsen vara stor eller kunden kan ha utmaningar med att betala hyran.
Utkomststödets belopp beräknas genom att från den sökandes alla disponibla inkomster och tillgångar dra av de godtagbara nödvändiga utgifter som godkänns inom utkomststödet, såsom boende och mat. Om de godtagbara utgifterna är större än inkomsterna beviljas skillnaden som utkomststöd.
Exempel på hur stödbeloppet beräknas
Följande exempel hjälper till att få en uppfattning av hur utkomststödets belopp beräknas. Det är bra att lägga märka till att grunddelen hör till utgifterna i beräkningen. Grunddelen är ett kalkylerat belopp av utgifter i vardagen, såsom matinköp och bussbiljetter. Läs mer om grunddelen och om andra utgifter som godkänns inom utkomststödet.



Närmare information för kunder
Nyckelord
Kontakter
Petri HannulaserviceenhetsdirektörFPA
Intervjuförfrågningar tas emot via FPA:s telefonnummer för medier, 020 634 7745, vardagar kl. 9–16
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Resultat från enkäten om FPA:s lättlästa sidor: Beröm för tydlighet, önskemål om mer illustrationer24.4.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
84 personer svarade på enkäten om FPA:s lättlästa sidor på webben. De flesta ansåg att sidornas språk och layout var tydliga. Bland förbättringsförslagen betonades önskemål om fler illustrationer.
Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää24.4.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan palvelupiste Outokummussa muuttaa24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Outokummun palvelupiste muuttaa osoitteeseen Hovilankatu 2. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan palvelupiste Varkaudessa palvelee jatkossa ajanvarauksella24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Varkaudessa on avoinna vain ajanvarauksella 1.5.2025 alkaen. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Torneå ändras23.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Torneå har ändrade öppettider under perioden 1.5–31.8.2025. Rådgivning ges på bokad tid och kunderna kan sköta ärenden på egen hand på servicestället. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum