Keskustelevan tekoälyn käyttö kouluissa voi tukea sekä oppimista että opettajien työtä
Pieta-Anniina Sikströmin väitöskirjassa tutkittiin, miten keskustelevaa opetusteknologiaa voidaan käyttää oppimisen tukena suomalaisessa lukio-opetuksessa. Sikströmin mukaan keskustelevat teknologiat voivat tukea opiskelijoiden yksilöllistä ja itsenäistä oppimista. Lisäksi sen käyttäminen voi vapauttaa opettajan aikaa, mitä opettaja voi käyttää niiden opiskelijoiden auttamiseen, jotka tarvitsevat enemmän tukea.

FM Pieta-Anniina Sikström tutki väitöskirjassaan miten pedagogisten agenttien käyttö voi tukea oppimista suomalaisessa lukio-opetuksessa.
Pedagogisilla agenteilla tarkoitetaan keskustelevia opetusteknologioita, jotka ovat vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa käyttäen puhuttua, tai kirjoitettua kieltä, sekä ilmeitä ja eleitä.
“Uskon, että tulevaisuudessa keskustelevaa teknologiaa käytetään yhä enemmän kouluympäristöissä. Tutkimuksessa opettajat ja opiskelijat suhtautuivat agentteihin yhtä aikaa innokkaasti ja varautuneesti. Heidän mukaansa ne mahdollistavat yksilöllistetymmän oppimisen, mutta pedagogisten agenttien ei silti haluttu saavan liian suurta roolia opetuksessa. Toisaalta niiden käyttämisen nähtiin vapauttavan opettajan aikaa, jota hän voi käyttää enemmän tukea tarvitsevien opiskelijoiden auttamiseen”, Sikström kertoo.
Kouluissa pedagogiset agentit voivat tukea oppimista erilaisissa rooleissa, kuten esimerkiksi opettajana, vertaisena tai tuutorina
”Opiskelijat voivat kysyä agentilta neuvoa tehtävän ratkaisemisessa, tai pyytää sitä selittämään uudelleen opetettava asia. Lisäksi pedagogiset agentit voivat tukea opiskelijan itsenäistä opiskelua auttamalla asettamaan tavoitteita, personoimaan oppimistehtäviä sekä arvioimaan oppimista”, Sikström kuvailee.
Laajat kielimallit parantavat pedagogisten agenttien viestintäominaisuuksia
Tutkimukseen haastatelluille keskeiseksi asiaksi nousi käytettävyys. Opettajat ja opiskelijat olivat samaa mieltä siitä, että pedagogisten agenttien viestinnällä on suuri merkitys oppimiselle.
Tutkimuksessa selvisi, että aikaisemmin teknologiat ovat rajoittaneet agenttien kykyä viestiä ja olla vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla. Nyt generatiivinen tekoäly ja laajat kielimallit ovat kuitenkin parantaneet merkittävästi niiden kykyä viestiä ja tukea oppimista, mikä lisää niiden pedagogista käytettävyyttä.
”Opiskelijoiden mukaan agenttien tulee viestiä kuin hyvä opettaja; olla selkeitä ja luotettavia, sekä kannustavia ja myönteisiä. Opiskelijat toivoivat agentin myös muistuttavan lähestyvistä kokeista ja tehtävänpalautuksista, sekä tunnistavan heidän yksilöllisen oppimistyylinsä ja antavan ehdotuksia sopivista opiskelutavoista ja -materiaaleista”, Sikström kertoo.
Erityisen tärkeää on, että keskustelu on sujuvaa, sillä jos keskustelu teknologian kanssa takeltelee, eikä ihminen ymmärrä, tai tule ymmärretyksi, käyttö turhauttaa. Tämä voi lisätä teknologian käytöstä johtuvaa stressiä ja lopulta johtaa teknologian käytön lopettamiseen.
Käyttäjien osallistaminen keskustelevien teknologioiden suunnitteluun kannattaa
Keskustelevan tekoälyn käyttö lisääntyy kaikilla aloilla ja siksi on tärkeää, että ymmärretään paremmin, miten niiden tulisi olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa.
”Jotta keskustelevat teknologiat ovat mahdollisimman tarkoituksenmukaisia, on tärkeää, että loppukäyttäjät osallistuvat suunnitteluun, ja heidän mieltymyksiään ja kokemuksiaan käytetään toiminnallisuuden parantamiseksi”, Sikström summaa.
Lisätietoja
Pieta-Anniina Sikströmin väitöskirjan “Pedagogical agents communicating and scaffolding student learning” tarkastustilaisuus järjestetään perjantaina 14.3.2025 klo 13.00.
Vastaväittäjänä toimii professori Autumn Edwards (School of Communication, Western Michigan University, Kalamazoo, USA) ja kustoksena professori Tommi Kärkkäinen. Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Väitöstilaisuutta voi seurata salissa H320 tai verkkovälitteisesti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pieta-Anniina SikströmInformaatioteknologian tiedekunta
Puh:+358408053930pieta.p-a.sikstrom@jyu.fiTeemu RahikkaViestinnän asiantuntija
Puh:+358 50 469 9377teemu.m.rahikka@jyu.fiKuvat

Linkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
QS Ranking 2025: Liikuntatieteet sijalla 47, kaikkiaan 10 Jyväskylän yliopiston alaa mukana arvostetussa listauksessa12.3.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Vuoden 2025 QS World University Rankings by Subject -vertailun tulokset on julkaistu. Jyväskylän yliopiston aloista maailman sadan parhaan joukossa jatkoi liikuntatieteet, jonka sijoitus vertailussa on 47:s. Viime vuonna sijoitus oli 39:s. Lähellä huippua kasvatustieteet sijoitettiin välille 101–150 (viime vuonna 76. sija.) Psykologian sekä kielitieteiden sijoitus säilyi välillä 151–200.
28 800 opiskelijan avoin yliopisto: Yli neljännes Suomen avoimista yliopisto-opinnoista opiskellaan Jyväskylän yliopistossa12.3.2025 08:56:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto pitää paikkansa Suomen suosituimpana avoimena yliopistona. Vuonna 2024 JYU avoimessa opiskeltiin 26 prosenttia Suomen avoimista yliopisto-opinnoista. ”Joustava osaamisen kehittämisen mahdollisuus on keino tuoda tutkittua tietoa osaksi yhteiskunnan toimintoja”, sanoo avoimen yliopiston varajohtaja Merja Karjalainen Jyväskylän yliopistosta.
Pakko jaksaa – korostuuko korkeakouluopinnoissa suoriutuminen hyvinvoinnin kustannuksella?11.3.2025 09:44:38 EET | Tiedote
Opiskelijoiden hyvinvointi ja opiskelumenestys eivät aina kulje käsi kädessä. Vaikka opiskelijat olisivat sitoutuneita opintoihinsa, tämä ei välttämättä paranna heidän akateemista suoriutumistaan ja ’opiskeluholismi’ voi jopa haitata hyvinvointia ja suoriutumista. Tämä haastaa perinteiset käsitykset siitä, että opintoihinsa tiukasti sitoutuneet opiskelijat pärjäisivät myös opinnoissaan hyvin.
Yhteishaku 2025 alkaa: Tarjolla uusi kansainvälisiin tehtäviin tähtäävä koulutus11.3.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku on käynnissä 11.–25.3.2025. Jyväskylän yliopistossa on tarjolla noin 2 800 aloituspaikkaa 100 hakukohteessa kuudessa tiedekunnassa ja Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Suosituimpia koulutusalojamme ovat psykologia, kauppatieteet, luokanopettajankoulutus sekä liikuntapedagogiikka.
Väitös: Uudelle säteilyilmaisinsovelluksella voidaan havaita tehokkaasti kehonsisäisiä radioaktiivisia aineita (Jutila)11.3.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston fysiikan alan väitöskirjatyössä tutkittiin menetelmiä, joilla voidaan havaita paremmin sisäänhengitettyjä radioaktiivisia atomiytimiä suorissa keuhkomittauksissa. Tulokset osoittavat, että uudella säteilyilmaisinsovelluksella voidaan laskea havaitsemisrajoja merkittävästi ja se voi tarjota kustannustehokkaan vaihtoehdon esimerkiksi liikkuviin laboratorioihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme