Kotimainen vaatekauppa Kekäle avaa myymälän Zaran tilalle Turun ydinkeskustaan – panostaa myymäläkohtaamisiin, vaikka vaatteiden verkkokauppa kasvaa

Jaa

Kotimainen vaatekauppa Kekäle avaa uuden myymälän Turun Hansakortteliin syksyllä 2025. Tiloissa on toiminut tähän asti espanjalainen pikamuotijätti Zara. Vaikka vaatteiden verkkokauppa kasvaa, kivijalkamyymälät ovat avainasemassa vaatealalla vastavirtaan kulkevan Kekäleen asiakaskokemuksessa. 

Kekäle panostaa vahvasti myymälöihin ja henkilökohtaiseen asiakaspalveluun. Kekäle, Triplan myymälä.
Kekäle panostaa vahvasti myymälöihin ja henkilökohtaiseen asiakaspalveluun. Kekäle, Triplan myymälä.

Turun keskustan Hansakortteliin syksyllä aukeava myymälä tulee olemaan Kekäleen viidestoista kivijalkamyymälä Suomessa. 
Liike tulee sijaitsemaan yhdessä Hansakorttelin parhaimmista sijainneista, kävelykadun tasolla aivan Hansatorin laidalla. Liiketila vapautuu kevään aikana muotiketju Zaran käytöstä, minkä jälkeen tiloissa alkavat muutostyöt. Tavoite on avata Kekäleen uusi myymälä jo tämän vuoden syksyllä. 
 
Vaateala on erikoisessa murroksessa, kun vaatteiden verkkokauppa erityisesti ulkomailta kasvaa. Samaan aikaan suuri osa kuluttajista kertoo preferoivansa vaateostoksia myymälöissä. Kuluttajien EU:n ulkopuolelta tilaamien tekstiilitavaraerien lukumäärä kasvoi Tullin tilastojen mukaan vuoden 2024 aikana 633 % vuodesta 2023. 
Kekäleen tammikuussa 2025 toteuttaman kyselytutkimuksen* mukaan 
vastaajista 59 % kertoo kuitenkin ostavansa vaatteet mieluiten myymälästä.  
 
“Kuljemme vaatealalla monessa mielessä vastavirtaan. Haluamme olla pukeutumisen asiantuntijoina läsnä siellä, missä ihmiset haluavat vaatteita sovittaa, eli ostoskeskuksissa. “Osta vähemmän, pidä enemmän” -filosofiamme kannustaa ostamaan laadukkaita vaatteita harkiten ja tarpeeseen – ja ennen kaikkea vaatteita, jotka tulevat ahkeraan käyttöön. Näin taistelemme pikamuodin kestämättömäksi kiihtynyttä ostostahtia vastaan”, Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle kertoo. 
 
Kekäle panostaa myymälöihin ja niissä tapahtuviin asiantuntevan henkilökunnan ja asiakkaiden kohtaamisiin, joiden tavoitteena on, että asiakkaat löytäisivät lempivaatteita. Turun myymälään rantautuvat Kekäleen palvelukonseptit Lempivaatevalmentajasta vaatteiden käyttöikää pidentäviin vaatehuollon välineisin ja vaatteille uuden elämän mahdollistavaan Kekäle Second handiin. 

Kekäleen tuleva 800 neliömetrin myymälä korvaa espanjalaisen Inditex-konsernin omistaman pikamuotijätti Zaran myymälän.  
“Olemme kieltämättä mielissämme siitä symboliikasta, joka syntyy, kun pääsemme kotimaisena perheyrityksenä ottamaan haltuun kansainvälisen jätin liiketilan. Tällaisia kehityskulkuja haluaisimme vaatealalla jatkossakin nähdä. Se vaatii tietysti, että asiakkaat ovat mukana tekemässä tätä muutosta. Tuoreen tutkimuksemme mukaan jo 71 % vastaajista tekee vaateostoksensa yleensä harkiten. Tähän haluamme kannustaa ja tarjota laadukkaita vaihtoehtoja, joihin pukeutuessa ilo kestää pitkään”, Joonas Kekäle kertoo.  
 
 
*Kekäle toteutti Kotimaisen vaatekaupan trenditutkimuksen yhteistyössä Innolink Research Oy:n valtakunnallisen kuluttajapaneelin kanssa tammikuussa 2025. Otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuskyselyyn vastasi yhteensä 1 000 yli 18-vuotiasta henkilöä.  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kekäle. Pitämisen puolesta.

Kekäle on kotimainen vaatealan perheyritys, joka on palvellut vuodesta 1957 lähtien. 
Kekäleen tavoitteena on olla suomalaisen vaatekaupan suunnannäyttäjä muutoksessa kohti kestävää vaatealaa. Vastuullisuustyöstään se on saanut kansainvälisen ja arvostetun B Corp -vastuullisuussertifikaatin. 
Yrityksellä on tällä hetkellä 14 myymälää ja verkkokauppa, ja se työllistää yli 200 työntekijää. 
Liikevaihto oli vuonna 2024 noin 34 miljoonaa euroa. www.kekale.fi

Kekäleen Triplan vaatemyymälän sisäänkäynti ja näkymä myymälään

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy

Vaateliike Kekäleen työnhakijamäärät hurjassa kasvussa – “yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin varrella vastuullisuudesta ja tekee arvovalintoja”27.2.2025 09:15:00 EET | Tiedote

Hakijamäärät Kekäleen vaatemyymälöiden myyjäksi ovat kasvaneet tänä vuonna. Yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin aikana yrityksen vastuullisuudesta ja arvioi arvojen kohtaamista. Kekäle erottuu tavallisista vaatekaupoista edukseen B Corp -vastuullisuussertifioituna toimijana ja asiakaskohtaamisiin panostamisella.

Kekäle vetää pois kohua aiheuttaneet mainokset - jatkaa kampanjaa tärkeän asian puolesta29.4.2024 14:02:00 EEST | Tiedote

Vaateliike Kekäleen Rakkauspuhe-kampanja on herättänyt voimakkaita tunteita sosiaalisessa mediassa. Kampanjan viesti koettiin osittain kehorauhaa rikkovaksi. Mainokseen oli kirjailtu kullalla kehoa arvosteleva lause. Kyseessä oli suora itsekriittinen lainaus kyselyn vastauksista, jossa 750 suomalaista naista kertoi, miten rumasti he itselleen ja itsestään puhuvat. Kampanjan mainokset on nyt vedetty pois.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye