Uttalande från FPA, Hyvil, Skatteförvaltningen samt städerna Esbo och Uleåborg: Datarörlighet bidrar till bättre tjänster och ökad effektivitet inom den offentliga sektorn
Vårens val är rätt tillfälle att ta itu med ett allmänt erkänt problem som påverkar hur smidigt offentliga tjänster fungerar.
Bättre datarörlighet ger fördelar för invånare i kommuner och välfärdsområden, liksom för samhället i stort. De klient- och patientdata som samlas inom offentliga tjänster måste kunna användas effektivare och över organisationsgränserna. Individuella och statistiska data som samlats in behöver användas effektivt för att utveckla och rikta tjänster, för kunskapsbaserad ledning och för forskning. Datarörlighet stöder en hållbar förnyelse av kommuner och områden, samtidigt som den bidrar till bestående förbättring av invånarnas välbefinnande och områdets livskraft.
Beslutsfattarna i kommuner och områden kan genom sin politiska verksamhet påverka och lösa utmaningarna i fråga om datarörlighet. De kan främja sådana verksamhetssätt som underlättar rörligheten. Beslutsfattarna har också en nyckelroll när det gäller att trygga den finansiering som krävs för att förbättra datarörligheten.
Datarörlighet gynnar kunden
Det viktigaste för kunderna är välfungerande tjänster. Smidigt datautbyte gör det lättare att fatta rätt beslut i kundarbetet. När data rör sig effektivt mellan myndigheter får kunderna de tjänster de behöver snabbt, utan onödig byråkrati och dröjsmål. Kunden behöver inte lämna in uppgifter flera gånger, göra upprepade ansökningar eller försäkra sig om att uppgifterna har nått tryggt fram. När data inte rör sig kan det i värsta fall leda till att kunden blir utan tjänster och problemen förvärras.
Exempel:
Kommunerna kan betjäna en och samma kund i olika myndighetsuppgifter och utifrån olika lagar. Ett bra exempel är sysselsättningstjänsterna och integrationstjänsterna. Det måste bli lättare att lämna ut information mellan olika myndigheter.
Detsamma gäller inom hälso- och sjukvården: om en patient flyttar från ett välfärdsområde till ett annat ska den nya läkaren genast få tillgång till patientens hälso- och sjukvårdsuppgifter. Ett bra utbyte av information garanterar en sömlös kontinuitet i vården.
Datarörlighet gör den offentliga sektorn mer effektiv
Den information som finns i myndigheters och andra offentliga aktörers system måste kunna användas effektivare än tidigare. Myndigheter ska kunna dela information med varandra för att sköta sina lagstadgade uppgifter och för att få stöd för kunskapsbaserad ledning. Lätt tillgängliga data som kan delas på ett säkert sätt gör kundarbetet effektivare och medför inbesparingar. Det har också betydelse hur informationen lagras och hur den görs tillgänglig. Till exempel automatisering förutsätter tillgång till data av hög kvalitet.
Exempel:
Arbetssökande, arbetslösa och studerande kan erbjudas ett större utbud av tjänster om de tjänster som tillhandahålls av kommuner, sysselsättningsområden, välfärdsområden, FPA och olika utbildningsanordnare kan kombineras på ett effektivt sätt.
Data av hög kvalitet är avgörande för beslutsfattande och utveckling av tjänster
Kundförståelse som baserar sig på rätt information bidrar till att arbete, tjänster och stöd kan fördelas på ett ändamålsenligt sätt. När kunderna får hjälp i ett tidigt skede sparas kostnader då problemen inte hopar sig. Dataanalys och automatisering måste utnyttjas i större utsträckning för att bedöma effekten av olika tjänster, för att öka kundorienteringen och för att erbjuda förebyggande tjänster.
Exempel:
Välfärdsområdena har för närvarande rätt att från FPA få data som omfattas av deras egen registerföring och som lagrats i Kanta-tjänsterna endast på statistisk nivå. En effektiv uppföljning och planering av tjänsterna i välfärdsområdena förutsätter dock att data kan lämnas ut på individnivå.
För att kunna bedöma effekten av sina tjänster och planera hur de ska riktas behöver kommunerna statistiska data om invånarnas välbefinnande och hälsa från välfärdsområdena. Om dessa data endast finns tillgängliga för hela välfärdsområdet eller kommunen, och inte till exempel per postnummerområde, kan de inte i tillräckligt stor utsträckning användas i kommunens utvecklingsarbete.
Hur kan en beslutsfattare i ett välfärdsområde eller en kommun främja datarörligheten
1. Ta med datarörligheten i strategiarbetet och ledarskapet. Se till att det finns tillräckliga resurser för informationshantering, för tillämpande av lagstiftningen och för att säkerställa dataskydd och datasäkerhet.
2. Stärk kompetensen inom digitalisering, kunskapsbaserad ledning samt dataskydd och datasäkerhet i kommunen eller välfärdsområdet.
3. Verka för investeringar som främjar datarörlighet över organisations- och områdesgränser och gränser inom förvaltningen. Det här är särskilt viktigt vid upphandling och uppdatering av datasystem.
4. Delta aktivt i samhällsdebatten om datarörlighet och om lagstiftningen på området samt om interoperabilitet och utnyttjande av data.
Outi Antila
generaldirektör
FPA
Markku Heikura
generaldirektör
Skatteförvaltningen
Veli-Matti Keloneva
utvecklingsdirektör
Uleåborgs stad
Minna Korkiakoski-Västi
verkställande direktör
Välfärdsområdesbolaget Hyvil Ab
Piia Wollsten
utvecklingsdirektör för digitala tjänster
Esbo stad
Kontakter
Auli Valli-Lintudirektör för lagstiftningsutvecklingFPA
Tel:020 634 1303auli.valli-lintu@fpa.fiSami KoskinendirektörSkatteförvaltningen
Tel:029 512 4926sami.koskinen@vero.fiVeli-Matti KelonevautvecklingsdirektörUleåborgs stad
Tel:044 703 1261veli-matti.keloneva@ouka.fiMarjo OravaspecialsakkunnigVälfärdsområdesbolaget Hyvil Ab
Tel:050 347 3019marjo.orava@hyvil.fiWilhelmiina GrieputvecklingschefEspoo stad
Tel:040 521 9704wilhelmiina.griep@espoo.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
FPA har fått fler ansökningar om grundläggande utkomststöd än tidigare – Var fjärde sökande uppfyller inte villkoren för att få stöd12.3.2025 11:55:03 EET | Pressmeddelande
Den vanligaste orsaken till att en ansökan om utkomststöd avslås är att den sökande har så höga inkomster att villkoren för att få stödet inte uppfylls. En annan vanlig orsak är att kunden trots begäran inte har lämnat in de bilagor, t.ex. kontoutdrag, som behövs för ansökan.
Kelaan on tullut aiempaa enemmän perustoimeentulotukihakemuksia – Joka neljännellä hakijalla tuen saamisen ehdot eivät täyty12.3.2025 11:55:03 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Toimeentulotukihakemuksen hylkäämisen yleisin syy on se, että hakijalla on tuloja sen verran, että tuen saamisen edellytykset eivät täyty. Toinen tavallinen syy on se, että asiakas ei ole pyynnöstä huolimatta toimittanut hakemukseensa tarvittavia liitteitä, kuten tiliotteita.
Kela receives more applications for basic social assistance than previously – One in four applicants fails to meet criteria12.3.2025 11:55:03 EET | Press release
The most common reason for the rejection of an application for social assistance is that the applicant's income exceeds the criteria for social assistance. Another common reason is that the customer has not submitted the supporting documents, such as bank statements, that Kela needs to process their application despite requests to do so.
Man láhkai sosiáladorvu sodjasa sámegielaide? Oahpásmuva sámegielat kela.fi-siidduide ja vástit máhcahatjearahallamii /Maht sosiaaltorvo sojá sämikieláid? Uáppáásm sämikielâlijd kela.fi-sijđoid já västid macâttâskoijâdâlmân / Mäʹhtt sosiaalstaan sååjj sääʹmǩiõlid? Tobdstõõđ sääʹmǩiõllsaž kela.fi-seiddõʹsse da vaʹstted maacctõskõõjjõʹsse12.3.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Tiedote julkaistaan myös suomeksi.
Miten sosiaaliturva taipuu saamen kielille? Tutustu saamenkieliseen kela.fi-sivustoon ja vastaa palautekyselyyn12.3.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Kelan saamenkieliset verkkosivut tarjoavat tietoa Kelan etuuksista ja palveluista kolmella saamen kielellä. Palautekyselyssä voit kertoa mielipiteesi sivustosta ja auttaa meitä kehittämään sitä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum