Kelan, Hyvilin ja Verohallinnon sekä Espoon ja Oulun kaupunkien julkilausuma: Tiedon liikkuvuus parantaa palveluja ja tehostaa julkista sektoria
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kevään vaalit ovat oikea hetki tarttua laajasti tunnustettuun ongelmaan, joka vaikuttaa ihmisten asiointiin ja palvelujen sujumiseen.
Tiedon liikkuvuuden parantaminen tuo hyötyjä niin kuntien ja hyvinvointialueiden asukkaille kuin koko yhteiskunnalle. Julkisissa palveluissa kertyvää asiakas- ja potilastietoa pitää pystyä käyttämään aiempaa tehokkaammin yli organisaatiorajojen. Jo kerättyä yksilö- ja tilastotason tietoa on voitava hyödyntää tehokkaasti palvelujen kehittämisessä ja kohdentamisessa, tiedolla johtamisessa ja tutkimuksessa. Tiedon liikkuvuus tukee kunnan ja alueen kestävää uudistumista sekä saa aikaan pysyviä parannuksia ihmisten hyvinvoinnissa ja alueen elinvoimaisuudessa.
Alue- ja kuntapäättäjät voivat poliittisessa toiminnassaan vaikuttaa tiedon liikkumisen haasteisiin ja ratkaisuihin. He voivat edistää toimintatapoja, jotka helpottavat tiedon liikkumista. Päättäjät ovat myös avainasemassa turvaamassa tiedon liikkuvuuden edellyttämään rahoitusta.
Tiedon liikkuvuus hyödyttää asiakasta
Asiakkaiden kannalta tärkeintä ovat hyvät ja sujuvat palvelut. Tiedon liikkuvuus asiakastyössä edistää oikeita päätöksiä. Kun tiedot liikkuvat sujuvasti viranomaisten välillä, asiakkaat saavat heille sopivia palveluita nopeasti ilman tarpeetonta byrokratiaa ja viivettä. Asiakkaan ei tarvitse toimittaa tietoja moneen kertaan, tehdä toistuvia hakemuksia tai varmistella, ovatko tiedot turvallisesti perillä. Jos tiedot sen sijaan eivät liiku, tilanne johtaa pahimmillaan siihen, että asiakas jää ilman palveluja ja hänen ongelmansa ehtivät kärjistyä.
Esimerkki:
Kunnissa palvellaan eri viranomaistehtävissä ja eri lainsäädännön perusteella samaa asiakasta. Esimerkkeinä tästä ovat työllisyyspalvelut ja kotoutumispalvelut. Tiedon luovuttaminen eri viranomaisten välillä tulee saada helpommaksi.
Sama koskee terveydenhuoltoa: jos potilas siirtyy hyvinvointialueelta toiselle, hänen terveystietojensa tulee olla heti uuden lääkärin saatavilla. Tiedon liikkuvuus mahdollistaa hoidon saumattoman jatkumisen.
Tiedon liikkuvuus tehostaa julkisen sektorin toimintaa
Viranomaisten ja muiden julkisten tahojen järjestelmissä oleva tieto pitää saada nykyistä tehokkaampaan käyttöön. Viranomaisten tulee voida jakaa keskenään tietoa lakisääteisten tehtäviensä hoitamiseksi ja tiedolla johtamisen tueksi. Kun tiedot ovat helposti saatavilla ja turvallisesti jaettavissa, voidaan tehostaa asiakastyötä ja säästää kustannuksissa. Myös sillä on merkitystä, miten tiedot ovat tallennettuina ja käytettävissä. Esimerkiksi automaatiota voidaan hyödyntää vain, jos käytössä on laadukasta tietoa.
Esimerkki:
Työpaikkoja etsivälle, työttömäksi jäävälle tai opiskelijalle voidaan tarjota kattavammin palveluja, kun kunnan, työllisyysalueen, hyvinvointialueen, Kelan tai koulutuksen tarjoajien eri toimijoiden palveluita yhdistellään aiempaa tehokkaammin.
Laadukas tieto on välttämätöntä päätöksenteossa ja palvelujen kehittämisessä
Oikea tieto ja siihen perustuva asiakasymmärrys auttavat kohdistamaan työtä, palveluja ja tukea täsmällisesti. Varhaisen palvelun avulla voidaan säästää kustannuksia, kun ongelmat eivät pääse kasautumaan. Analytiikkaa ja automaatiota on hyödynnettävä enemmän palveluiden vaikuttavuuden arvioimiseksi, asiakaslähtöisen toiminnan kehittämiseksi ja ennaltaehkäisevien palveluiden tarjoamiseksi.
Esimerkki:
Hyvinvointialueilla on tällä hetkellä oikeus saada Kelasta omaan rekisterinpitoonsa kuuluvia, Kanta-palveluihin tallennettuja tietoja vain tilastojen tasolla. Palvelujen tehokas seuranta ja suunnittelu hyvinvointialueilla edellyttää kuitenkin, että tietoja voidaan toimittaa henkilötasolla.
Jotta kunnat voivat arvioida palveluidensa vaikuttavuutta ja suunnitella niiden kohdentamista, ne tarvitsevat hyvinvointialueilta tilastotasoista tietoa asukkaidensa hyvinvoinnista ja terveydestä. Jos tietoa on saatavilla vain koko hyvinvointialueelta tai kunnasta, eikä esimerkiksi postinumeroalueittain, sitä ei voida käyttää riittävästi kunnan kehittämistyössä.
Miten alue- tai kuntapäättäjä voi edistää tiedon liikkuvuutta
1. Sisällytä tiedon liikkuvuus strategiaan ja johtamiseen. Varmista riittävät resurssit tiedonhallintaan, lainsäädännön soveltamiseen sekä tietosuojasta ja tietoturvasta huolehtimiseen.
2. Vahvista digitalisaation, tiedolla johtamisen sekä laadukkaan tietosuojan ja -turvan osaamista kunnassa tai hyvinvointialueella.
3. Puolusta investointeja, joilla edistetään tiedon liikkuvuutta yli hallinto-, organisaatio- ja aluerajojen. Tämä on tärkeää erityisesti tietojärjestelmien hankinnoissa ja niiden uusimisessa.
4. Osallistu aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun tiedon liikkuvuudesta, sitä koskevasta lainsäädännöstä sekä tietojen yhteentoimivuudesta ja hyödyntämisestä.
Outi Antila
pääjohtaja
Kela
Markku Heikura
pääjohtaja
Verohallinto
Veli-Matti Keloneva
kehittämisjohtaja
Oulun kaupunki
Minna Korkiakoski-Västi
toimitusjohtaja
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy
Piia Wollsten
Digipalvelujen kehittämisjohtaja
Espoon kaupunki
Yhteyshenkilöt
Auli Valli-Lintulainsäädännön kehittämisjohtajaKela
Puh:020 634 1303auli.valli-lintu@kela.fiSami KoskinenjohtajaVerohallinto
Puh:029 512 4926sami.koskinen@vero.fiVeli-Matti KelonevakehittämisjohtajaOulun kaupunki
Puh:044 703 1261veli-matti.keloneva@ouka.fiMarjo OravaerityisasiantuntijaHyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy
Puh:050 347 3019marjo.orava@hyvil.fiWilhelmiina GriepkehittämispäällikköEspoon kaupunki
Puh:040 521 9704wilhelmiina.griep@espoo.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA har fått fler ansökningar om grundläggande utkomststöd än tidigare – Var fjärde sökande uppfyller inte villkoren för att få stöd12.3.2025 11:55:03 EET | Pressmeddelande
Den vanligaste orsaken till att en ansökan om utkomststöd avslås är att den sökande har så höga inkomster att villkoren för att få stödet inte uppfylls. En annan vanlig orsak är att kunden trots begäran inte har lämnat in de bilagor, t.ex. kontoutdrag, som behövs för ansökan.
Kelaan on tullut aiempaa enemmän perustoimeentulotukihakemuksia – Joka neljännellä hakijalla tuen saamisen ehdot eivät täyty12.3.2025 11:55:03 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Toimeentulotukihakemuksen hylkäämisen yleisin syy on se, että hakijalla on tuloja sen verran, että tuen saamisen edellytykset eivät täyty. Toinen tavallinen syy on se, että asiakas ei ole pyynnöstä huolimatta toimittanut hakemukseensa tarvittavia liitteitä, kuten tiliotteita.
Kela receives more applications for basic social assistance than previously – One in four applicants fails to meet criteria12.3.2025 11:55:03 EET | Press release
The most common reason for the rejection of an application for social assistance is that the applicant's income exceeds the criteria for social assistance. Another common reason is that the customer has not submitted the supporting documents, such as bank statements, that Kela needs to process their application despite requests to do so.
Man láhkai sosiáladorvu sodjasa sámegielaide? Oahpásmuva sámegielat kela.fi-siidduide ja vástit máhcahatjearahallamii /Maht sosiaaltorvo sojá sämikieláid? Uáppáásm sämikielâlijd kela.fi-sijđoid já västid macâttâskoijâdâlmân / Mäʹhtt sosiaalstaan sååjj sääʹmǩiõlid? Tobdstõõđ sääʹmǩiõllsaž kela.fi-seiddõʹsse da vaʹstted maacctõskõõjjõʹsse12.3.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Tiedote julkaistaan myös suomeksi.
Miten sosiaaliturva taipuu saamen kielille? Tutustu saamenkieliseen kela.fi-sivustoon ja vastaa palautekyselyyn12.3.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Kelan saamenkieliset verkkosivut tarjoavat tietoa Kelan etuuksista ja palveluista kolmella saamen kielellä. Palautekyselyssä voit kertoa mielipiteesi sivustosta ja auttaa meitä kehittämään sitä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme