Kreate urakoi 58 miljoonalla eurolla Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella – Uusin urakkasopimus allekirjoitettiin maaliskuussa
Kreate on rakentanut kuutta urakkaa Helsinki-Riihimäki-ratahankkeella. Ensimmäiset kolme urakkaa ovat jo valmistuneet, ja kolmen osalta työt ovat vielä käynnissä. Viimeisin noin kahden miljoonan euron urakkasopimus allekirjoitettiin Väyläviraston kanssa maaliskuun alussa. Kreaten monipuolinen infraosaaminen on saatu hyödynnettyä täysimittaisesti Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella: toteutuksessa on hyödynnetty yhtiön koko infran kirjo ratarakentamisesta turvalaite- ja sähkörataosaamiseen sekä väylä-, silta- ja pohjarakentamisesta kiertotalouteen. Kuuden urakan yhteenlaskettu arvo on noin 58 miljoonaa euroa.

Infrarakentaja Kreate tekee yhteistyötä ja yhteensovittamista mittavalla Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella, kun yhtiön toteuttamat samanaikaiset ja eritahtiset urakat etenevät Keravan Kytömaalta Järvenpään Ainolaan ja Järvenpään Purolasta kohti Tuusulan Nuppulinnaa.
Ensimmäiset kolme Väyläviraston tilaamaa urakkaa Kytömaan ja Ainolan välillä käynnistyivät touko–kesäkuussa 2023 ja valmistuivat joulukuussa 2024. Viime syksynä Kreate siirtyi pääradan toiselle puolelle rakentamaan Kytömaalta Järvenpäähän muun muassa neljää kilometriä uutta läntistä raidetta, viittä siltaa ja kuutta vaihdetta. Uusin urakka käynnistyi maaliskuussa 2025, kun Kreate allekirjoitti sopimuksen Väyläviraston kanssa pylväsperustusurakka 2:sta välille Purola–Nuppulinna.
– Olemme panostaneet urakoiden kilpailutuksiin innovoimalla uusia ratkaisuja sekä hyödyntämällä eri yksiköidemme osaamista, mikä on lisännyt myös kustannustehokkuutta. Tiukoissa aikatauluissa toimimista ovat helpottaneet hyvä yhteistyö tilaajan kanssa sekä töiden onnistunut yhteensovittaminen. Säännölliset palaverit ovat taanneet sen, että esimerkiksi etukäteen suunniteltujen katkojen aikana ei tule yllätyksiä, kertoo ratarakentamisen työmaapäällikkö Arttu Ketonen Kreatelta.
Ensi kesän rataliikennekatko pitää infrarakentajat kiireisinä
Kesästä 2025 tulee erityisen kiireinen, sillä heinä–elokuun vaihteen kahden viikon rataliikennekatko tietää hetkiä, jolloin Kreaten Helsinki-Riihimäki-hankkeen työmailla ei ole aikaa ylimääräisiin tuumaustaukoihin.
– Työskentelemme kolmessa eri kohteessa täydellä teholla, jotta rata saadaan aikataulussa liikenteelle. Leikkaamme reilu 5 000 kuutiota maata, lyömme paalua 2,5 kilometriä ja valamme paalulaattaa vanhan radan alle yli 4 00 kuutiota. Lisäksi palautamme ratakerrokset takaisin sekä asennamme kiskot ja pöllit takaisin, Ketonen luettelee.
Siltojen ja raidekilometrien lisäksi urakassa on tehty mittavia pohjarakentamisen töitä Kreaten yhteisyritys KFS Finlandin toimesta. Tähän mennessä Kreaten Helsinki-Riihimäki-urakoissa on stabiloitu 115 226 metriä 129 000 metristä sekä lyöty noin 30 000 metriä paaluja. Samalla on tehty omanlaista historiaakin: lyöntipaalutuksessa on vastikään otettu käyttöön radiopuhelinkuulosuojaimet ensimmäisenä KFS Finlandin työmailla.
– Radiopuhelinyhteyden ansiosta kuskin ja apumiehen kommunikaatio paranee merkittävästi, kun ei työskennellä pelkkien käsimerkkien varassa. Tai jos apumies huomaa jo kauempana ollessaan virheen tai riskitilanteen, hän voi välittömästi puhua kuljettajan kanssa. Muuttuviin tilanteisiin voidaan reagoida nyt paljon nopeammin ja näin myös työn tehokkuus ja turvallisuus kasvavat, Ketonen valottaa.
Ahkeraa kiertotalouden hyödyntämistä hankkeella
Kreate on hyödyntänyt HERI-urakoissaan myös vahvaa kiertotalousosaamistaan. Yhtiön omille kiertotalousalueille on toimitettu purku- ja ylijäämäbetonia uudelleen käsiteltäväksi. HERI-urakoille on puolestaan hyödynnetty noin 11 400 tonnia Kreaten Tikkurilantien kiertotalousalueella Vantaalla tuotettua KreMu-betonimursketta.
– Saimme käytännössä työmailla syntyneet betonijätteet takaisin työmaille hyödynnettäväksi. Olemme toimittaneet hankkeille yli 1 000 tonnia vanhoja rakennekerroksia uudelleen käytettäväksi ja hankkeelta tulleet yli 350 betonista ratapölkkyä meni puolestaan ulkopuoliselle taholle aurinkokennojen jalustoiksi, kertoo kiertotalouden tuotantopäällikkö Topias Lahti Kreatelta.
Kiertotalouden osallistuminen urakoihin jo laskentavaiheessa on auttanut kehittämään sopivimmat ja kustannustehokkaimmat kiertotalouden ratkaisut.
– Näin tuemme kestävää kehitystä ja parannamme projektien materiaalinhallintaa. Esimerkiksi betonimurske on yli puolet edullisempaa kuin neitseellinen kalliomurske, joten myös kustannussäästö on merkittävä.
Yksi erityisimmistä onnistumisista liittyy kuivakuorisaveen. Lahti kertoo, että Kreate on käyttänyt sitä Mäntsälän Hirvihaaran kiertotalousalueella suojavallin rakentamisessa. Vallin pintarakenteen tiiviskerrokselle on tiukka vaade vedenläpäisevyysarvojen suhteen, ja HERI-urakoilta sattui löytymään siihen soveltuvaa kuivakuorisavea, jota saatiin hyödynnettyä yli 18 000 tonnia.
Kreaten nyt urakoimat Helsinki–Riihimäki-hankkeen työt valmistuvat heinäkuuhun 2027 mennessä.
Kreaten urakat Helsinki–Riihimäki-hankkeella
Valmistuneet:
- Ensimmäinen rataurakka käynnistyi toukokuussa 2023. Keravan Kytömaan ja Järvenpään Ainolan välille rakennettiin yli 3 kilometriä raidetta, neljä siltaa ja yhdeksän vaihdetta. Samalla parannettiin ja vahvistettiin radan pohjaolosuhteita sekä tehtiin tie- ja katutöitä. Urakan arvo oli yli 10 miljoonaa euroa ja se valmistui joulukuussa 2024.
- Toisessa rataurakassa ja samaan aikaan kesäkuussa 2023 voitetussa sähkörataurakassa rakennettiin Ainolan uuden seisakkeen itäisen laiturin rakenteet, hissikuilu ja alikäytävän silta sekä suunniteltiin ja sähköistettiin noin 3,5 kilometriä rataa. Urakkaan kuului myös yli 7 kilometriä ajojohdintöitä. Urakoiden yhteisarvo oli lähes 7 miljoonaa euroa ja ne valmistuivat joulukuussa 2024.
Käynnissä:
- Neljäs urakkasopimus allekirjoitettiin kesäkuussa 2024. Urakassa rakennetaan Kytömaan ja Järvenpään välille 4 kilometriä uutta läntistä raidetta, 5 siltaa ja 6 vaihdetta. Lisäksi toteutetaan tarvittavat muutokset nykyiseen läntiseen raiteeseen. Urakan arvo on yli 34 miljoonaa euroa ja se valmistuu heinäkuuhun 2027 mennessä.
- Viides urakka käynnistyi syyskuussa 2024. Tällöin aloitettiin esikuormitusten ja sähkörataperustusten rakentaminen Purolan ja Nuppulinnan välille. Nämä valmistelut tehdään myöhemmin kilpailutettavaa urakkaa varten, jossa rakennetaan uusia lisäraiteita. Urakan arvo on 5 miljoonaa euroa ja se valmistuu toukokuussa 2025.
- Kuudennen urakan sopimus allekirjoitettiin maaliskuussa 2025. Siinä rakennetaan sähköradan pylväsperustukset välille Purola–Nuppulinna. Urakkahinta oli lähes 2 miljoonaa euroa ja se valmistuu elokuun 2025 loppuun mennessä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Haastattelu- ja materiaalipyynnöt
Arttu KetonenTyömaapäällikköKreate Oy
Kreaten Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella toteuttamat urakat
Topias LahtiKiertotalouspäällikköKreate Oy
Puh:+358 40 566 6053topias.lahti@kreate.fiKuvat




Linkit
- Katso Arttu Ketosen haastattelu Youtube-videolta
- Kreate voitti yli 34 miljoonan urakan mittavalta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta
- Kreatelle lisää urakoita laajasta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeesta – yhteisarvo lähes 7 miljoonaa euroa
- Kreate voitti yli 10 miljoonan euron rataurakan mittavasta Helsinki–Riihimäki-hankkeesta
Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin. Konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli yli 275 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 500 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate aloittaa rantaradan parantamisen välillä Inkoo–Karjaa25.4.2025 15:34:33 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 5,5 miljoonan euron sopimuksen Inkoo–Karjaa stabiliteetin parantaminen -rataurakasta. Projekti on toinen toteutukseen edennyt urakka hallitusohjelmaan rantaradan parantamiseksi kohdennetusta 80 miljoonasta eurosta. Urakan erikoisuutena on se, että mittavin osa siitä rakennetaan viiden viikon rataliikennekatkon aikana kesällä 2025.
40 metrin syvyydestä Eiranrannan aurinkoon – Kreate urakoi Helenin uuden lämpöpumppulaitoshallin vaativat pohja- ja betonityöt22.4.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Kreate toimi pääurakoitsijana energiayhtiö Helenin Eiranrannan lämpöpumppulaitoksen maanalaisen laitoshallin pohja- ja betonitöiden urakassa Helsingissä. Hyvin sujunut yhteistyö sai jatkoa ja Kreate nousi 40 metriä ylöspäin toteuttamaan myös jätevesipumppaamon maanpäällisen rakennuksen perustustyöt ja rakentamisen. Valmistuttuaan voimalaitos tuottaa helsinkiläisille puhdistetun jäteveden hukkaenergiasta hiilineutraalia kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä.
Kreatelle Mähkönsillan urakka – uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli15.4.2025 16:19:38 EEST | Tiedote
Kreate Oy on allekirjoittanut 5,4 miljoonan euron sopimuksen Lieksan kaupungin kanssa Lieksanjoen ylittävän sillan uusimisesta. Uuden Mähkönsillan rakentamisen lisäksi Kreate purkaa nykyisen sillan sekä saneeraa katurakenteet ja hulevesiviemäröinnin. Arkkitehdin osallistuminen sillan suunnitteluun takaa sen, että marraskuussa 2026 liikenteelle avataan näyttävä silta.
Kreate Sverige nousee aliurakoitsijan roolista pääurakoitsijaksi uuden noin 9 miljoonan euron urakan myötä11.4.2025 09:45:28 EEST | Tiedote
Kreate Sverige on allekirjoittanut merkittävän pääurakoitsijasopimuksen, kun se allekirjoitti 10.4.2025 Trafikverketin kanssa tähän mennessä arvoltaan suurimman urakkasopimuksensa. Sopimus koskee Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelin sisustamisurakkaa ja on arvoltaan 98 miljoonaa kruunua eli noin 9 miljoonaa euroa.
Kreate aloittaa Tampereen henkilöratapihan ensimmäisen vaiheen rakentamisen – sopimuksen arvo noin 40 miljoonaa euroa27.3.2025 11:49:30 EET | Tiedote
Kreate ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet noin 40 miljoonan euron arvoisen toteuttamissopimuksen Tampereen henkilöratapihan uudistuksen ensimmäisen vaiheen töistä. Työt käynnistyvät 7.4.2025 ja valmistuvat vuoden 2026 aikana. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan uusi Erkkilän silta, matkaterminaalin liittyvän Ratapihankadun sillan työt, Perkiön alueen ratatyöt sekä työvaiheita rautatieasemalla. Muiden töiden osalta hankkeen kehitysvaihe jatkuu, ja seuraavaan toteutusvaiheeseen arvioidaan päästävän vuonna 2026. Hankkeen kokonaisbudjetti on 202 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme