Tutkimusyritys Omnitele mittasi, miten netti toimii junissa: VR-wifillä nettiyhteys on parempi kuin matkapuhelinverkoissa
Riippumattoman tutkimusyrityksen Omnitelen tuoreiden mittausten mukaan VR:n uudistettu wifi toimii varsin kattavasti junissa. Hyvälaatuinen, junan uutta wifiä käyttävä nettiyhteys (yli 5 Mbit/s) saavutettiin 95 prosentilla rataosuuksista suoritetuista mittauksista. Junamatkustajien tyytyväisyys VR-wifiin on parantunut selvästi viime vuodesta. Eri rataosuuksilla on wifin ja mobiiliverkkojen kuuluvuudessa merkittäviä eroja.

Junien nettiyhteyksistä on saatu yksityiskohtaisempaa tutkimustietoa. Riippumaton tutkimusyritys Omnitele suoritti VR:n toimeksiannosta datanopeusmittauksia kaikilla pääradoilla VR:n oman wifi-verkon toimivuuden sekä teleoperaattoreiden matkapuhelinverkkojen peiton ja laadun selvittämiseksi.
”Tutkimus toi merkittävästi uutta tietoa junien nettiyhteyksien toiminnasta. Tulokset auttavat tunnistamaan nyt tarkasti ne rataosuudet, joissa tarvitaan seuraavaksi teleoperaattorien lisätoimia junakuuluvuuden parantamiseksi”, sanoo hankejohtaja Jonas Eriksson VR:ltä.
Omnitelen mittausten mukaan viime vuonna kaikkiin kaukoliikenteen juniin asennetussa VR-wifissä nopea 5 Mbit/s:n nettiyhteys toteutui valtaosalla rataosuuksista. Kun yhteyden nopeus on yli 5 Mbit/s, voi käyttäjä esimerkiksi katsoa HD-laatuista videosisältöä omalta laitteeltaan. Tällöin myös videopuhelut ja etäkokoukset onnistuvat.
”VR-wifin nopea nettiyhteys, joka ylittää 5 Mbit/s, saavutettiin 95 prosentilla mittaustuloksista. Tämä on hieno uutinen junassa työskentelyn ja netin käytön kannalta. VR-wifi hyödyntää kaikkien kolmen operaattorin verkkoja, mikä parantaa VR-wifin kattavuutta tarjoten asiakkaalle aina parhaan käytössä olevan verkon. Nopeampi wifi on saanut myös myönteisen vastaanoton junamatkustajilta. Asiakaspalautteiden perusteella tyytyväisyys VR-wifiin on noussut viime vuodesta ja on nyt 3,6/5”, toteaa Eriksson.
Erikssonin mukaan VR aikoo seuraavaksi parantaa puheluiden ja mobiilidatan kuuluvuutta junissa myös heille, jotka eivät käytä VR-wifiä. VR valmistautuu lähivuosina laseroimaan junien ikkunat parantaakseen tukiasemien radiosignaalin läpäisyä junaan. VR-wifi ei tarvitse laserointia toimiakseen, vaan laserointi tulee parantamaan nimenomaan mobiiliverkkojen ja puheluiden kuuluvuutta.
Teleoperaattoreiden mobiiliverkkojen yhteyksissä yhä katvealueita
VR:n omat keinot eivät yksin riitä takaamaan toimivaa yhteyttä koko junamatkan ajaksi, sillä rataverkolla on edelleen katvealueita, minkä myös Omnitelen tutkimus osoitti. Mittausten mukaan teleoperaattoreiden mobiiliverkoissa yli 5 Mbit/s nettiyhteyden osuus jäi 75–85 prosenttiin, mikä on pienempi kuin VR-wifin kuuluvuus. Yhteyksien parantamiseksi katvealueilla tarvitaan teleoperaattoreiden markkinaehtoisia panostuksia verkkoon ja uusiin tukiasemiin.
VR osallistui torstaina 13.3. keskustelutilaisuuteen, jonka Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Joakim Strand oli kutsunut koolle. Kattavasti toimivat verkkoyhteydet ovat alan toimijoiden yhteinen tavoite ja tilaisuudessa keskusteltiin yhteistyössä junakuuluvuuden parantamiseksi edelleen.
FAKTAA:
- VR on uusinut viime vuonna 5 miljoonalla eurolla kaukojunien langattoman sisäverkon ja wifi-laitteet. Juniin päivitetyt reitittimet ja antennit hyödyntävät kaikkien teleoperaattoreiden 4G- ja 5G-verkkoja.
- Ilmainen junaverkko löytyy nyt junista nimellä ”Uusi VR-wifi”.
- VR:n ylläpitämä kuuluvuuskartta auttaa asiakkaita suunnittelemaan matkanaikaista netinkäyttöään. www.vr.fi/wifi
- Omnitelen mittauksissa paras junakuuluvuus sekä VR-wifissä ja mobiiliverkoissa oli Helsinki-Tampere rataosuudella. Heikon kuuluvuus oli Kouvola-Kuopio -reitillä. Mittaukset suoritettiin sekä toistinvaunussa että rf-ikkunallisessa testivaunussa.
- Wifin lisäksi junissa on ns. toistimia eli laitteita, jotka parantavat junan sisälle tulevan radiosignaalin voimakkuutta, eli asiakkaiden puheluiden kuuluvuutta ja asiakkaan mobiilidatan toimintaa. VR valmistautuu korvaamaan toistimet teettämällä rf-laseroinnin junien ikkunoihin lähivuosien aikana, hankinnan kilpailutus käynnistyy mahdollisimman pian. Laseroinnilla parannetaan tukiasemien signaalin läpäisyä junaan. VR-wifi ei tarvitse laserointia toimiakseen, vaan laserointi tulee parantamaan nimenomaan mobiiliverkkojen ja puheluiden kuuluvuutta.
- Omnitelen mittausten perusteella rf-ikkunallisissa vaunuissa teleoperaattorien mobiiliverkkojen yhteydet ovat nopeampia kuin junavaunuissa, joissa signaalia vahvistetaan toistimien avulla.
- VR-wifin laitteet ovat yhteensopivia myös satelliittiyhteyksille ja VR aikoo testata satelliittiyhteyksien käyttöä junissa. Satelliittiyhteyksien haasteena on, että toistaiseksi Suomen yllä kiertävien satelliittien lukumäärä on hyvin rajallinen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
VR Mediadesk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puh. 029 434 7123 ja viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa ma-pe 8-16. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Liitteet
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2024 kyydissämme tehtiin 15,3 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa Suomessa ja kuljetimme rautateitse 23,2 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 294,7 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 8 400 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR uudistaa matkustusluokat – raiteilta saa entistä yksilöllisempää palvelua12.3.2025 10:00:00 EET | Tiedote
VR:n lisäpalvelulliset matkustusluokat tunnistaa jatkossa Ekstra-nimestä. Tutun Eko-perusmatkustusluokan rinnalle tulevat uudet matkustusluokat Ekstra Rauhallinen, Ekstra Rento ja Ekstra Plus, joiden lisäpalveluilla matkastaan voi räätälöidä juuri itselleen sopivan. Samalla Ekstra-luokkien lippujen hinnoittelu muuttuu dynaamiseksi ja aiemmin varaamalla paikan voi saada entistä edullisemmin.
VR:n vastuullisuustyö palkittiin: Suomen 5. vastuullisin yritys ja toimialansa ykkönen10.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
VR on kuluttajien mielestä kaikista vastuullisin matkustajaliikennebrändi Suomessa vuonna 2025. Lisäksi arvioitujen 248 yrityksen joukosta VR on viidenneksi vastuullisin. Sijoitus parani viime vuodesta, jolloin VR oli kuudes. Tunnustuksen myönsi Sustainable Brand Index, joka on Suomen ja Euroopan suurin brändien vastuullisuutta mittaava tutkimus.
VR Pendolino Plus -junat aloittavat liikennöinnin Helsingistä Turkuun ja Ouluun vuoden lopulla27.2.2025 11:00:12 EET | Tiedote
Aiemmin Allegro-nimellä tunnetut junat alkavat liikennöidä VR:n kaukoliikenteen reiteillä Helsingistä Turkuun ja Ouluun. Junien nimi on jatkossa Pendolino Plus. Samalla VR tuo raiteille uuden, entistä palvelevamman Ekstra Plus -matkustusluokan. Kalusto aloittaa liikennöinnin vuoden 2025 lopulla. VR kertoo tarkemmin lipunmyynnin ja liikennöinnin käynnistymisen aikatauluista ennen kesää.
Talvilomailijan valinnoilla on väliä – junamatkailu pienentää tehokkaasti hiilijalanjälkeä12.2.2025 13:07:25 EET | Tiedote
Matkakohteen sijainnin sekä matkustustavan valinnalla voi vaikuttaa olennaisesti matkustamisen aiheuttamaan päästökuormaan. VR:n ja Protect Our Winters (POW) Finlandin tuore kysely osoittaa, että monet talvilomailijat eivät vielä tiedosta valintojensa vaikutusta päästöihin. Uusi VR:n ja POWin yhdessä laatima Kestävän talvimatkailun opas auttaa tekemään kestäviä matkustusvalintoja.
VR perustaa uuden tukisäätiön vaalimaan rautatiehistoriaa – luopuu myös museokalustonsa omistuksesta4.2.2025 10:52:05 EET | Tiedote
VR on perustanut tukisäätiön Suomen Rautatiemuseolle ja lahjoittanut sille viisi miljoonaa euroa. Samalla VR:n museokaluston omistus on siirtynyt suurelta osin Rautatiemuseolle. VR toteuttaa yhteiskuntavastuutaan turvaamalla rautateiden kulttuuriperinnön säilymisen ja edistämällä rautatiealan kilpailuneutraaliutta myös museotoiminnan osalta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme