GRK on valittu mukaan tähän mennessä suurimpaan Rail Baltica -rataprojektiin Virossa
Rail Baltic Estonia OÜ on valinnut GRK Eesti AS:n, GRK Suomi Oy:n, NGE Contractingin, TSO SAS:n, AS Merko Ehitus Eestin, Sweco Finland Oy:n ja Sweco Sverige AB:n muodostaman ryhmittymän suunnittelemaan ja rakentamaan Rail Baltican päärata Viroon. Kyseessä on allianssihanke, jonka arvo GRK:lle on alustavasti noin 158–216 miljoonaa euroa. Urakan arvo tarkentuu myöhemmin kehitysvaiheen perusteella.

Rail Baltica on Baltian maiden yhteinen liikennehanke, jossa rakennetaan uusi eurooppalaisella 1 435 millimetrin raideleveydellä oleva ratayhteys Tallinnasta Baltian maiden läpi Puolaan. Viroon rakennetaan yhteensä 213 kilometriä täysin uutta pääraidetta, jonka arvioidaan valmistuvan vuonna 2030.
Tarjouskilpailussa Viron pääraiteen suunnittelu ja rakentaminen jaettiin kahteen maantieteelliseen kokonaisuuteen. Tarjouskilpailun voittaja, eli GRK:n, NGE:n, TSO:n, Merkon ja Swecon muodostama allianssiryhmittymä sai toteutettavakseen näistä suuremman pohjoisen päärataosuuden Tallinnan Ülemisten ja Pärnun välillä. Rail Baltic Estonia OÜ ilmoitti päätöksestä 12.3.2025. Hankintapäätöksen valitusaika on kesken.
Tallinnan Ülemisten ja Pärnun välistä päärataa koskevan projektin kokonaisarvo optioineen on 394–540 miljoonaa euroa. GRK toimii allianssissa rakentajana. GRK:n osuus rakennusprojektista on 40 prosenttia, joten sen arvo GRK:lle on noin 158–216 miljoonaa euroa. Lopullinen arvo riippuu kehitysvaiheen perusteella määritetyistä allianssin kustannuksista ja urakan täsmentyneestä laajuudesta.
Rakentamisen arvioidaan alkavan vuonna 2026
Allianssihanke koostuu kahdesta vaiheesta, eli kehitys- ja toteutusvaiheesta. Alustavan hankeaikataulun mukaan kehitysvaihe kestää vuoteen 2026 saakka, ja toteutusvaihe puolestaan 2026–2030. Allianssiurakoille tyypilliseen tapaan kehitysvaiheen jälkeen toteutusvaiheesta tehdään erillinen päätös ja toteutusvaiheen sopimus. Rail Baltican päärata - projekti siirtyy GRK:n tilauskantaan vasta siinä vaiheessa, kun sopimus toteutusvaiheesta on allekirjoitettu.
”Tämä on jälleen hieno osoitus siitä, miten GRK on menestynyt allianssihankkeisiin liittyvissä tarjouskilpailuissa, joissa hinnan lisäksi valintaan vaikuttaa laadulliset kriteerit, kuten suunnitelmat ja projektiosaaminen. Tämän lisäksi viime aikojemme onnistumisiin kuuluvat Turun raitiotie ja Vantaan ratikan itäosan allianssihankkeet. Nämä merkittävät projektit ovat vasta kehitysvaiheessa. Ne eivät siten näy vielä tilauskannassamme, joka oli vuoden 2024 lopussa 845,6 miljoonaa euroa”, GRK:n toimitusjohtaja Juha Toimela sanoo.
GRK toteuttaa allianssikumppaniensa kanssa radan päällysrakennetta, eli tukikerrosta ja varsinaista raidetta. Projektiin kuuluu Tootsi-Pärnu välisellä osalla myös radan alusrakenne, jossa tehdään mm. meluesteitä, rautatiesiltoja, vihersiltoja, tunneleita ja radan läheisyyteen tehtävä kulku- ja kunnossapitoteitä.
”Pääsemme rakentamaan Euroopan mittakaavassa historiallista projektia: täysin uutta päärataa, joka yhdistää Baltian Eurooppaan. Meillä on Virossa meneillään lukuisia ratahankkeita, joiden ansiosta olemme onnistuneet kasvattamaan liikevaihtoamme ja kannattavuuttamme vuonna 2024. Teemme parhaillaan useita Rail Balticaan liittyviä projekteja. Lisäksi sähköistämme Viron nykyisiä ratoja”, Viron maayhtiön GRK Eesti AS:n toimitusjohtaja Tiit Roben sanoo.
“Nyt pääsemme yhdessä allianssikumppaneidemme kanssa aloittamaan kehitysvaiheen, jonka aikana tarkennemme yhdessä hankkeen sisällön ja riskit. Tässä vaiheessa hankkeelle tarkennetaan tavoitekustannus, johon osapuolet sitoutuvat. Toteutusvaiheessa kustannusrikit ja -mahdollisuudet jaetaan tilaajan ja palveluntuottajien kesken periaatteella ”kaikki voittavat tai kaikki häviävät” kuitenkin niin, että rakentajan maksimiriski on rajattu palkkion määrään”, Roben avaa allianssiurakan vaiheistusta.
Lisätiedot Rail Balticasta:
Lähteenä käytetty Rail Baltican informaatiota osoitteesta: https://info.railbaltica.org/en/in-brief
-
Rail Baltica on yhteensä 870 kilometrin pituinen rautatieyhteys, joka kulkee Tallinnasta Viron, Latvian ja Liettuan läpi Puolaan. Viron osuus on 213 kilometriä.
-
Kyseessä on täysin uusi, nopea kaksiraiteinen sähköistetty ja ERTMS:llä varustettu rata, joka on tarkoitettu sekä henkilö- että tavaraliikenteelle.
-
Rail Baltica yhdistää valmistuessaan Baltian maat muun Euroopan rataverkkoon. Junien suunniteltu matkanopeus on maksimissaan 249 kilometriä tunnissa (henkilöliikenne) ja 120 kilometriä tunnissa (rahti).
-
Rahoittaja EU (CEF), Viro, Latvia, Liettua
-
Uusi rata suunnitellaan 1 435 mm:n raideleveydellä, mikä vastaa raideleveyttä muualla Euroopassa. Tällä hetkellä Baltian maiden rautateiden raideleveys on sama kuin Venäjällä eli 1 520 millimetriä. Suomessa raideleveys on 1 524 millimetriä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha ToimelaToimitusjohtajaGRK Infra Oyj
Puh:+358 40 594 5473juha.toimela@grk.fiTiit RobenToimitusjohtajaGRK Eesti AS
Puh:+372 5680 5407tiit.roben@grk.eeKuvat
GRK
GRK suunnittelee, korjaa ja rakentaa teitä, väyliä, raiteita ja siltoja, jotta arki sujuu, ihmiset kohtaavat ja syntyy kestävämpi tulevaisuus. GRK:n osaamista on myös ympäristöteknologia.
Toimimme Suomessa, Ruotsissa ja Virossa noin 1 100 ammattilaisen voimin. GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat monipuolisten infrarakennushankkeiden toteutus, suurten ja pienten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen rataosaaminen. GRK tarjoaa palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Asiakkaitamme ovat valtionhallinto, kunnat ja kaupungit sekä yksityinen sektori. GRK toimii useissa projekteissa yhteistyössä infra-alan muiden yritysten kanssa.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi maayhtiöt jokaisessa toimintamaassa: Suomessa GRK Suomi Oy, Virossa GRK Eesti AS ja Ruotsissa GRK Sverige AB. Emoyhtiö GRK Infra Oyj vastaa konsernin hallinnosta ja rahoituksesta. Tytäryhtiöt GRK Suomi Oy, GRK Eesti AS ja GRK Sverige AB harjoittavat konsernin operatiivista toimintaa.
GRK:n liikevaihto vuonna 2024 oli 728,6 miljoonaa euroa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK Infra suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq Helsingin pörssilistalle11.3.2025 08:00:02 EET | Tiedote
EI JULKAISTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, HONGKONGISSA, JAPANISSA, UUDESSA-SEELANNISSA, ETELÄ-AFRIKASSA TAI SINGAPORESSA TAI MISSÄÄN MUUSSA MAASSA, JOSSA JULKAISEMINEN TAI LEVITTÄMINEN OLISI LAINVASTAISTA.
GRK Infra is planning an initial public offering and listing on the official list of Nasdaq Helsinki11.3.2025 08:00:02 EET | Press release
NOT FOR PUBLICATION, DISTRIBUTION OR RELEASE, IN WHOLE OR IN PART, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN OR INTO THE UNITED STATES, AUSTRALIA, CANADA, HONG KONG, JAPAN, NEW ZEALAND, SOUTH AFRICA OR SINGAPORE, OR ANY OTHER JURISDICTION IN WHICH PUBLICATION OR DISTRIBUTION WOULD BE UNLAWFUL.
GRK on ottanut käyttöönsä luonto- ja ilmastotiekartan, ja aloittaa ennallistamispalveluiden tarjoamisen28.2.2025 09:44:56 EET | Tiedote
Rakennusalalla vastuu ympäristöstä tarkoittaa erityisesti toiminnan ilmastopäästöjen vähentämistä sekä toimenpiteitä luonnon monimuotoisuuden vahvistamiseksi. Kiertotalous on avainasemassa, kun tavoitellaan vähähiilistä infrarakentamista ja luontopositiivisuutta. Kestävän infrarakentamisen edelläkävijänä GRK on julkaissut luonto- ja ilmastotiekartan, joka toimii oppaana konkreettisten toimenpiteiden käyttöönotossa kohti yhteistä tavoitetta: vuonna 2030 luonto on näkyvästi ja mitattavasti elpymässä.
GRK:n tulostiedote tammi-joulukuu 2024: Taloudellisesti vahva vuosi: liikevaihto kasvoi merkittävästi, liikevoitto lähes kaksinkertaistui25.2.2025 13:01:00 EET | Tiedote
Tammi-joulukuu 2024 lyhyesti (IFRS): Liikevaihto kasvoi noin 33 prosenttia 728,6 (546,2) miljoonaan euroon. Oikaistu käyttökate oli 61,3 (38,0) miljoonaa euroa, eli 8,4 (7,0) prosenttia liikevaihdosta. Käyttökate oli 60,9 (37,7) miljoonaa euroa, eli 8,4 (6,9) prosenttia liikevaihdosta. Oikaistu liikevoitto oli 45,6 (24,9) miljoonaa euroa, eli 6,3 (4,6) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto oli 45,2 (24,2) miljoonaa euroa, eli 6,2 (4,4) prosenttia liikevaihdosta. Omavaraisuusaste oli 42,9 (39,9) prosenttia. Sitoutuneen pääoman tuotto oli 150,1 % (47,8 %) prosenttia. Tilauskanta kasvoi ollen vuoden lopussa 845,6 (568,3) miljoonaa euroa.
Carl Andersson on valittu GRK:n Ruotsin maayhtiön toimitusjohtajaksi24.1.2025 12:30:00 EET | Tiedote
Carl Andersson on valittu GRK Sverige AB:n toimitusjohtajaksi ja GRK-konsernin johtoryhmän jäseneksi. Hän seuraa tehtävässään Mika Mäenpäätä, joka siirtyy GRK-konsernin toimitusjohtajaksi. Anderssonilla on monipuolinen kokemus rakennusalalta ja hän on työskennellyt GRK:lla useita vuosia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme