Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Egen namngiven socialarbetare för alla barnskyddsklienter inom Varha

Dela

Sedan januari 2025 har varje barn som är klient inom Varhas öppenvård och vård utom hemmet en egen socialarbetare som ansvarar för barnets ärenden. En socialarbetare får enligt lag ha högst 30 klienter. Antalet klienter per socialarbetare har överskridits i viss mån ännu i början av året, men situationen är mycket bättre jämfört med ifjol. Nästa mål är att säkerställa att klientarbetet för varje barnskyddsklient är planmässigt.

Två lila grafiska element som liknar hjärtan eller V-bokstäver mot mörk bakgrund. I övre högra hörnet finns Varhas logo.

Året har börjat bra inom barnskyddet i Varha jämfört med tidigare år, vilket beror på lyckad rekrytering av socialarbetare under den senaste tiden. Från och med januari 2025 har varje barn som är klient inom Varhas öppenvård och vård utom hemmet en egen socialarbetare som ansvarar för barnets ärenden. Servicecheferna inom barnskyddet ansvarar inte heller längre för klienter. Antalet ledande socialarbetare som utför klientarbete har också minskat i början av året.

– Det har funnits stora regionala skillnader i tillsättningsgraden av tjänster inom Varhas område. En enhet för vikarier inrättades som en del av programmet för att åtgärda rekryteringssvårigheterna. Socialarbetarna vid enheten har haft en viktig roll när det gäller att lösa regionala utmaningar, säger Paula Laukamo, chef för särskild service för barnfamiljer.

Inom Varha vill man nu upprätthålla det nuvarande goda läget och satsa på att hålla socialarbetarna kvar i arbetet, också med tanke på att antalet barnskyddsanmälningar har ökat (2024 ökade antalet barnskyddsanmälningar med 8,4 procent. An­ta­let barn­skydds­an­mäl­ning­ar och oro­san­mäl­ning­ar ökar | Varha).

Socialarbetarna inom barnskyddet måste få koncentrera sig på klientens, det vill säga barnets, och familjens situation, så att barnets rätt att få hjälp tillgodoses.

– Vi vill hålla kvar våra socialarbetare i Varha, liksom förstås all vår personal. Den aktiva rekryteringen fortsätter, säger Laukamo

Ett planmässigt klientarbete för varje klient som mål

Varha följer upp att de planer som upprättas för klienterna är ändamålsenliga och uppdaterade mer systematiskt än tidigare. I januari 2025 har cirka 75 procent av barnskyddsklienterna en uppdaterad klientplan. Regionförvaltningsverket övervakar hur Egentliga Finlands välfärdsområde genom sin egenkontroll följer upp och säkerställer genomförandet av klientplanerna.

– Målet är att vårt klientarbete ska vara lagstadgat och planmässigt för alla klienter före utgången av 2025. Även i det här arbetet är det avgörande att vi har tillräckligt med personal, tillägger Laukamo. 

Det tar tid att åtgärda den serviceskuld som uppstått på grund av personalbrist, men redan nu kan vi se att det är möjligt med hjälp av ett systematiskt arbete.  

Klientplanen för en barnskyddsklient ska göras upp och ses över i samråd med barnet, vårdnadshavaren eller en annan laglig företrädare för barnet. I klientplanen antecknas syftet med vården utom hemmet och barnets och familjens behov av stöd samt tjänster och andra stödåtgärder genom vilka behovet av stöd ska mötas.
(thl.fi)

Nyckelord

Kontakter

Egentliga Finlands välfärdsområde

”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Välfärdsområdena främjar hälsa och välfärd – verksamheten medför betydande besparingar12.3.2025 14:01:07 EET | Pressmeddelande

Välfärds- och hälsofrämjande arbete kan, utöver den mänskliga nyttan, också leda till betydande besparingar. I en nyligen genomförd doktorsavhandling konstaterades att motionsrådgivning för personer med typ 2-diabetes minskade antalet läkarbesök med 11 procent och antalet besök hos sjuksköterskan med 25 procent. Livsstilsprogrammet Finger för äldre har visat sig minska risken för minnessjukdomar med en tredjedel. Den omfattande användningen av mini-interventioner för alkoholkonsumtion har beräknats minska sjukvårdskostnaderna med mer än 6 miljoner euro. De siffror som presenteras här är bara en liten del av det arbete som utförs i regionerna för att främja välfärd och hälsa.

Hyvinvointialueet edistävät asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä – toiminta tuo merkittäviä säästöjä12.3.2025 14:01:07 EET | Tiedote

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöllä voidaan inhimillisen hyödyn lisäksi aikaansaada mittavia säästöjä. Tuoreessa väitöstutkimuksessa havaittiin, että tyypin 2 diabetesta sairastavien henkilöiden liikuntaneuvonta vähensi lääkärikäyntejä 11 % ja hoitajakäyntejä 25 %. Iäkkäiden Finger-elintapaohjelman on osoitettu vähentävän muistihäiriöiden riskiä kolmanneksella. Alkoholinkäytön mini-intervention laajan käytön on puolestaan arvioitu vähentävän terveydenhuollon kustannuksia yli kuusi miljoonaa euroa. Tässä esitetyt luvut ovat vain pieni osa alueilla tehtävästä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöstä.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye