Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde

Social- och patientombudets årsredogörelse 2024 har publicerats

Dela

Östra Nylands välfärdsområdes social-och patientombud har utarbetat en årsredogörelse för år 2024 som har publicerats. Ombudet följer hur patienternas och kundernas rättigheter och ställning har utvecklats och sammanställer årligen en redogörelse till välfärdsområdesstyrelsen.

Under år 2024 kontaktades ombudet 419 gånger, vilket är mindre än år 2023 (516 kontakter). Av kontakterna gällde 219 uppgiften som socialombud, och 200 gällde frågor som ingår i patientombudets uppgifter. Det minskade antalet kontakter från invånarnas sida kan tyda på att konsolideringen av välfärdsområdets verksamhet har lett att tidigare missförhållanden som berott på organisationsförändringen har rättats till.

Kundkontakter och anmärkningar

Patientombudets tjänster hade 147 kunder och socialombudets tjänster 105 kunder. Kundantalet minskade något jämfört med året innan.

Socialombudet kontaktades oftast av vårdnadshavare till kunder, av intressebevakare, anhöriga eller närstående. Ungefär en tredjedel av kontakterna kom från kunder. Mest togs det kontakt angående funktionshinderservice, näst mest om tjänster för äldre och på tredje plats var tjänster för barn, unga och familjer.

Patientombudet kontaktades oftast av patienterna själva. Kontakterna gällde oftast hälsostationstjänster, mun- och tandvård samt hälsocentralsjukhusverksamhet.

År 2024 registrerades 125 anmärkningar i välfärdsområdets registratorskontor, vilket är något fler än året innan. Största delen av de anmärkningar som ombudet hade kännedom om gällde patienternas rättigheter. Anmärkningarna gällde oftast hälsostationstjänster, funktionshinderservice, tjänster för äldre och mun- och tandvård.

De klagomål som riktades till regionförvaltningsverket gällde i 19 fall hälso- och sjukvård och i 14 fall socialvård. Av dessa återbördades 16 till välfärdsområdet som anmärkningar som skulle besvaras.

Ombudets utvecklingsförslag för år 2025

I socialvårdstjänsterna bör uppmärksamhet fästas vid att ansökningar och kundkontakter ska införas i kundjournalerna på behörigt sätt. Inom tjänster för äldre bör det ske en förbättring av uppföljningen av situationer där kunder har fallit eller trillat. Även samarbetet med de anhöriga bör stärkas. Ett digitalt formulär för begäran om omprövning borde tas i bruk för begäran om omprövning av socialvårdsbeslut och av välfärdsområdets fakturor.

Inom hälso- och sjukvården bör verksamhetsmodellerna effektiviseras så att eventuella felaktiga diagnoser eller vårdrutiner kan undvikas. På hälsocentralsjukhusen bör samarbetet med de anhöriga förbättras, och det bör säkerställas att förflyttningen av patienter mellan sjukhuset, hemmet och avdelningen inte försämrar patientens tillstånd.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Östra Nylands välfärdsområde producerar och ordnar offentliga social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet i sju kommuner: Askola, Borgå, Lappträsk, Lovisa, Mörskom, Pukkila och Sibbo.

Följ Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye