Selvitys: Liittyminen eurooppalaiseen rataverkkoon lisäisi Suomen kilpailukykyä
Suomella on käsissään ainutlaatuinen tilaisuus parantaa kilpailukykyään ja huoltovarmuuttaan liittymällä osaksi eurooppalaista rataverkkoa. Rail Baltican kautta Suomenkin logistiikkayhteydet saataisiin eurooppalaisen raideleveyden piiriin, kertoo Itärata Oy:n teettämä tavaraliikenneselvitys.

Itärata Oy:n teettämä Rail Baltica Itäradan tavaraliikenteessä -selvitys osoittaa, että Suomen liittymistä eurooppalaiseen rataverkkoon ja raideleveyteen Baltian maiden kautta puoltaa moni merkittävä tekijä. Keskeisin niistä on, että Baltian maiden kautta kulkeva reitti on jo nyt yksi tärkeimpiä ja nopeimmin kasvavia viennin ja tuonnin väyliä. Baltian läpi kulkee neljäsosa Suomen Euroopan-liikenteen kuorma-autoista ja perävaunuista, ja 2000-luvun aikana Suomen ja Viron välinen kuljetusmäärä on 2,5-kertaistunut ja kuorma-autoilla kuljetetun tavaran määrä kasvanut peräti seitsenkertaiseksi. Vuonna 2023 reitillä kuljetetun tavaran määrä oli yhteensä 11,4 miljoonaa tonnia.
2030-luvun alussa Suomenlahden etelärannalle valmistuu Rail Baltica -ratayhteys, joka kytkee Tallinnan Varsovaan eurooppalaisella raideleveydellä. Sieltä raideyhteydet jatkuvat Keski- ja Itä-Eurooppaan, Balkanin alueelle sekä Aasiaan. Rail Balticaa pitkin matka-ajat Eurooppaan suuntautuvilla reiteillä ovat selvästi lyhyempiä kuin merikuljetuksiin perustuvissa liikenneyhteyksissä.
”Suomi on ainoita EU-maita, jonne eurooppalaiset raideyhteydet eivät aidosti ulotu, ja se on iso riski maamme kilpailukyvylle. Selvityksemme keskeinen havainto onkin, että Suomi kannattaa liittää osaksi eurooppalaista rataverkkoa juuri Rail Baltican kautta. Tätä puoltavat Baltian käytävän jo valmiiksi vakiintunut asema, EU:n aktiivisesti esillä pitämät rahoitusmahdollisuudet siirtymisessä 1 435 millimetrin yhtenäiseen rataverkkoon sekä Euroopan liikenteen laajennettu ydinverkko TEN-T, johon Itäratakin kuuluu”, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva sanoo.
Destian ja AFRY Finlandin toteuttamassa selvityksessä tarkasteltiin Rail Baltican tarjoamia logistisia mahdollisuuksia sekä verrattiin Suomen ja Ruotsin kansainvälisten liikenneyhteyksien eroja. Selvityksestä ilmenee, että Suomi on logistisella takamatkalla verrattuna Ruotsiin, jolla on monipuoliset kansainväliset liikenneyhteydet, mukaan lukien kiinteä rautatie- ja tieyhteys Tanskan kautta manner-Eurooppaan. Noin viisi prosenttia Ruotsin tuonnista ja viennistä kulkeekin raiteita pitkin. Junayhteyksien kilpailukykyä parantaa entisestään Tanskan ja Saksan välille vuosikymmenen lopulla valmistuva Fehmarnbelt-tunneli.
Eurooppalainen raideleveys aina Kouvolaan saakka
Yksi selvityksen löydöksistä on, että Suomi on lähes täydellisen irrallaan intermodaalikuljetuksista, jotka ovat yleisiä Euroopassa. Intermodaalikuljetuksissa esimerkiksi kontteja tai kuorma-autoja kuljetetaan junien kyydissä, ja niiden hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti maantie- ja merikuljetuksia pienemmät. Rail Baltican kautta Suomi kytkeytyisi eurooppalaisten intermodaalikuljetusten verkkoon.
Rail Balticaan liitetty Itärata toisi 1 435 millimetrin raideleveyden Kouvolaan saakka ja liittäisi Kouvolassa sijaitsevan rautatie- ja maantieterminaalin eurooppalaiseen rataverkkoon. Kouvolan RR-terminaalissa rahtikontit saataisiin tehokkaasti siirrettyä eurooppalaisten junien kyytiin suomalaisista tavarajunista ja rekoista.
”Liikenneyhteyksiä tulee tarkastella koko Suomen kilpailukyvyn kannalta, ei osaoptimoituina paikallisina infrahankkeina. Nyt on kyse strategisista päätöksistä, joilla vaikutetaan Suomen kilpailukykyyn ja turvallisuuteen pitkällä aikavälillä. Aikaikkuna Suomen eurooppalaisten liikenneyhteyksien vahvistamiseksi on nyt, kun voimme hyötyä muualla EU:ssa tapahtuvasta kehityksestä”, Itärata Oy:n hallituksen puheenjohtaja Arto Räty sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petteri PortaankorvaToimitusjohtajaItärata Oy
Puh:0503577581petteri.portankorva@itarata.fiArto RätyHallituksen puheenjohtajaItärata Oy
Puh:0504117384Katri ParikkaVastuullisuus- ja viestintäjohtajaItärata Oy
Puh:044 275 3028katri.parikka@itarata.fiKuvat







Liitteet
Itärata Oy
Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Itärata on osa Euroopan laajennettua liikenteen TEN-T-ydinverkkoa (Trans-European Transport Network).
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itärata Oy
Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft20.3.2025 14:24:14 EET | Pressmeddelande
Finland har till hands ett unikt tillfälle att förbättra sin konkurrenskraft och försörjningsberedskap genom att ansluta sig till det europeiska bannätet. Via Rail Baltica skulle även logistikförbindelserna i Finland kunna omfattas av den europeiska spårvidden, berättar utredningen som Östbanan Ab låtit göra om godstrafiken.
Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan blev klar – 101 nya objekt13.3.2025 10:13:26 EET | Pressmeddelande
Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan har färdigställts. Inventeringen som genomfördes av Museiverkets arkeologiska fälttjänster gav en heltäckande bild av det arkeologiska kulturarvet i de nuvarande sträckningsalternativens influensområde. I utredningen hittades bland annat kolmilor, gränsmärken och lämningar av vattenkvarnar.
Itäradan suunnittelualueen arkeologinen selvitys valmistui – 101 uutta kohdetta13.3.2025 10:12:40 EET | Tiedote
Itäradan suunnittelualueella tehty arkeologinen selvitys on valmistunut. Museoviraston arkeologisten kenttäpalvelujen toteuttama inventointi tuotti kattavan kuvan radan tämänhetkisten linjausvaihtoehtojen vaikutusalueella sijaitsevasta arkeologisesta kulttuuriperinnöstä. Selvityksessä löytyi muun muassa hiilimiiluja, rajamerkkejä ja vesimyllyjen jäänteitä.
Enkäten öppnas: Östbanan samlar in invånarnas och intressentgruppernas synpunkter och kommentarer12.3.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Projektet Östbanan öppnar torsdagen den 13 mars en webbenkät som är öppen för alla. I tjänsten kan invånare och andra intressentgrupper i planeringsområdet för banan skicka kommentarer om de planerade bansträckningarna samt dela med sig av sina åsikter om projektets inverkan.
Kysely aukeaa: Itärata kerää asukkaiden ja sidosryhmien näkemyksiä ja kommentteja12.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Itärata-hanke avaa torstaina 13. maaliskuuta kaikille avoimen verkkokyselyn. Palvelussa radan suunnittelualueen asukkaat ja muut sidosryhmät voivat lähettää suunniteltuihin ratalinjauksiin liittyviä kommentteja sekä jakaa näkemyksiään hankkeen vaikutuksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme