FPA:s chattbot svarar nu också på frågor om rehabilitering
Chattbotten FPA-Folke kan nu också svara på frågor som gäller FPA-rehabilitering. Kunderna får information om olika rehabiliteringsalternativ, och FPA-Folke ger även råd gällande ansökningsprocessen och vilka bilagor som behövs för ansökan.
FPA:s chattbot FPA-Folke ger nu kunderna råd också i ärenden som gäller rehabilitering. Den berättar bland annat vad rehabilitering innebär, vilka rehabiliteringsalternativ det finns, hur ansökningsprocessen framskrider och vilka bilagor som behövs för ansökan. Den kan också ge information om handläggningstider och var kunderna kan följa hur handläggningen av den egna ansökan framskrider, samt hänvisar kunderna till tjänsten för sökning av serviceproducent.
FPA-Folke svarar på frågor om rehabilitering på FPA:s webbplats på sidan fpa.fi/rehabilitering. Rådgivning på finska ges av chattbotten Kela-Kelpo på sidan www.kela.fi/kuntoutus.
Rehabilitering är en viktig och omfattande helhet som berör en stor del av FPA:s kunder. Att chattbotten nu kan ge information om rehabilitering är till hjälp särskilt för sådana kunder som gärna uträttar ärenden självständigt, föredrar webbtjänster och vill uträtta ärenden skriftligt.
Flexibel tjänst som ständigt utvecklas
FPA-Folke betjänar kunderna mångsidigt och flexibelt dygnet runt. Den lär sig hela tiden nytt utifrån kundernas frågor. Det här gör att chattbotten hålls uppdaterad och kan reagera snabbt på förändringar i kundernas behov.
– Om kundens situation visar sig vara för komplicerad för chattbotten, kan den hänvisa kunden vidare till en lämplig servicekanal, såsom MittFPA eller telefontjänsten. På det viset får kunden alltid den hjälp hen behöver, förklarar Antti Lankia, planerare vid FPA.
Att FPA-Folke nu kan svara på frågor om de olika rehabiliteringstjänsterna är ytterligare ett steg framåt. I framtiden kommer chattbotten att utvecklas vidare och kunna ge information också om andra hälsorelaterade förmåner.
– Utvecklingen av FPA-Folke stöder FPA:s mål att erbjuda kunderna aktuella och tillgängliga tjänster i alla livssituationer, sammanfattar Antti Lankia.
FPA-Folke och Kela-Kelpo har betjänat kunderna sedan 2020. Under den här tiden har de besvarat frågor om grundläggande utkomststöd, familjeförmåner, bostadsbidrag, förmåner för studerande och militärunderstöd. Under 2024 förde kunderna över 114 000 diskussioner med chattbottarna.
Närmare information för kunderna
Testa chattbotten på fpa.fi med frågor om rehabilitering
Läs mer om FPA-Folke
Kontakter
Antti LankiaplanerareFPA
enheten för utveckling av serviceverksamheten
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
I fortsättningen kan man få brådskande utkomststöd endast för nödvändiga utgifter såsom mat och mediciner2.4.2025 10:42:50 EEST | Pressmeddelande
FPA ändrar processen för brådskande utkomststöd i april. Förändringen innebär att FPA i fortsättningen oftare beviljar den brådskande delen av utkomststödet som betalningsförbindelser till exempel för livsmedel och läkemedel. Till övriga delar behandlas ansökan inom den normala utsatta tiden.
Kiireellistä toimeentulotukea voi jatkossa saada vain välttämättömiin menoihin, kuten ruokaan ja lääkkeisiin2.4.2025 10:42:50 EEST | Tiedote
Kela uudistaa kiireellisenä myönnettävän perustoimeentulotuen käytäntöjä huhtikuussa. Uudistus tarkoittaa sitä, että jatkossa asiakkaat saavat hakemuksen kiireellisimpiin osiin nykyistä useammin maksusitoumuksen esimerkiksi elintarvikkeisiin ja lääkkeisiin. Muilta osin hakemus käsitellään normaalissa ajassa.
Urgent social assistance soon to be granted only for essential expenses such as food and medicine2.4.2025 10:42:50 EEST | Press release
Kela is changing the criteria for granting urgent basic social assistance as of April. Under the changed criteria, vouchers will be granted more often for customers' most urgent needs, such as food and medicine, while the rest of the customer’s application will be processed within the standard processing time.
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum