Vaasan kaupunki - Vasa stad

Enkäten om skolresor avslöjar: så tar sig barn och unga till skolan

Dela

Omkring 64 procent av eleverna i Vasa går eller cyklar till skolan under barmarksperioden. På vintern är siffran 50 procent. Målet är att höja dessa siffror, eftersom färdsättet till skolan spelar en central roll både för barnens fysiska aktivitet och skolresornas koldioxidavtryck.

Bild: Vasa stad

Under det här läsåret har två enkäter om skolresor genomförts i alla finskspråkiga skolor inom den grundläggande utbildningen i Vasa. Eleverna har fått svara på hur de vanligtvis tar sig till skolan.

Under barmarksperioden tar sig eleverna till skolan:

  • till fots eller med cykel: 64 %
  • med buss: 14 %
  • med personbil: 12 %

Under vintern:

  • till fots eller med cykel: 50 %
  • med buss: 27 %
  • med bil: 16 %

Skippa skjutsen – uppmuntra till rörelse!

Målet är att ännu fler elever ska gå eller cykla till skolan.

Under ett läsår gör en skolelev cirka 400 resor mellan hem och skola. Idrottsläraren och koordinatorn för programmet Skolan i rörelse, Sanna Laulaja, har ett viktigt budskap till vårdnadshavare:

– Skippa skjutsen och uppmuntra till rörelse! Färdsättet till skolan spelar en central roll för barnens fysiska aktivitet och skolresornas koldioxidavtryck. En aktiv skolväg förbättrar konditionen och väcker hjärnan inför skoldagen, säger Laulaja.

Exempelvis Huutoniemen koulu, Länsimetsän koulu och Nummen koulu visar goda exempel – där tar över 80 procent av eleverna sig till skolan till fots eller med cykel under barmarksperioden.

I cykeltoppen finns Länsimetsän koulu (66 % av eleverna cyklar till skolan), Merikaarron koulu (65 %) och Huutoniemen koulu (63 %).

Gång- och cykelförhållanden förbättras i samarbete med skolorna, kommuntekniken och hussektorn

Enkäterna som genomfördes i september och januari är en del av programmet Skolan i rörelse. En tredje enkät genomförs i april.

– Genom enkäterna får vi konkret information om elevernas färdsätt, vilket hjälper oss att bättre bedöma effekterna av våra åtgärder, säger Laulaja.

Cykelförhållandena förbättras bland annat genom effektivare vinterunderhåll, förbättrad infrastruktur, nya cykelställ med ramlåsning och åtgärder för att öka trafiksäkerheten längs skolvägar och vid skolorna.

I skolorna ordnas också olika kampanjer och evenemang kring skolresor, till exempel under cykelveckan i maj.

Många skolor har också lyft fram temat på föräldramöten och betonat vikten av fysisk aktivitet på skolvägen.

Högskolestuderande väljer att gå eller cykla och önskar bättre cykelvägar

Även högskolestuderande i Vasa tar sig oftast fram till fots eller med cykel och önskar förbättringar av gång- och cykelvägar samt vinterunderhåll. Det här framgår i en enkät om en studerandevänlig stad som Vasa universitets studentkår (VYY) gjort hösten 2024.

– Enkäten gav oss mycket värdefull information om vad studerandena tycker att borde utvecklas i staden. Bland annat önskar studerandena bättre skick på cykelvägar och gångvägar, säger Julius Pentti, styrelsemedlem i VYY.

Vasa stad har denna vinter satsat mer än tidigare på vinterunderhållet av huvudlederna för gång- och cykeltrafik. Målet är att öka cyklingen året runt, och för att lyckas med detta har cykelvägar i superklassen, som omfattas av det intensifierade vinterunderhållet, hållits farbara dygnet runt.

Nyckelord

Kontakter

Koordinator för Skolan i rörelse, idrottslärare Sanna Laulaja, tfn 040 548 8485, sanna.laulaja@edu.vaasa.fi

Projektingenjör Samuli Huusko, tfn 040 354 5778, samuli.huusko@vaasa.fi

Bilder

Bild: Vasa stad
Ladda ned bild

Länkar

I Vasa, Nordens energihuvudstad, är det lätt att vara lycklig.

Följ Vaasan kaupunki - Vasa stad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Vaasan kaupunki - Vasa stad

Arbetslösheten minskade i februari men är fortfarande högre än förra året inom Österbottens Sysselsättningsområde25.3.2025 14:03:56 EET | Pressmeddelande

Enligt Arbetsförmedlingsstatistiken som publiceras varje månad av Arbets- och näringsministeriet samt sysselsättningsöversikten från NTM-centralen i Österbotten var arbetslöshetsgraden inom Österbottens Sysselsättningsområde (Kaskö, Korsnäs, Laihela, Malax, Korsholm, Närpes, Nykarleby, Vasa och Vörå) i januari en av de lägsta i landet (7,1 %). Motsvarande siffra var 12,0 % i hela landet och 7,6 % i hela NTM-centralens område i Österbotten. Jämfört med januari sjönk arbetslöshetsgraden i Österbottens Sysselsättningsområde med 0,3 procentenheter, medan den förblev oförändrad i hela landet.

Työttömyys laski tammikuusta, mutta on yhä korkeampi kuin vuosi sitten Pohjanmaan Työllisyysalueella25.3.2025 14:03:52 EET | Tiedote

ELY-keskusten kehittämis- ja hallintokeskuksen (KEHA-keskus) kuukausittain julkaiseman Työnvälitystilaston sekä Pohjanmaan ELY-keskuksen julkaiseman työllisyyskatsauksen mukaan Pohjanmaan Työllisyysalueella (Kaskinen, Korsnäs, Laihia, Maalahti, Mustasaari, Närpiö, Uusikaarlepyy, Vaasa ja Vöyri) oli helmikuussa työllisyysalueittain vertailtuna yksi alhaisimmista työttömyysasteista (7,1 %). Vastaava luku oli koko maassa 12,0 % ja koko Pohjanmaan ELY-keskusalueella 7,6 %. Tammikuuhun verrattuna työttömyysaste laski 0,3 prosenttiyksikköä Pohjanmaan Työllisyysalueella. Koko maassa työttömyysaste pysyi samana kuin tammikuussa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye