Hyvinvointialue haluaa vähentää takaisinsoittoja - digitaalinen asiointi Lunna avataan 9.4.
Länsi-Uudenmaan asukkaat saavat 9.4. käyttöönsä Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin. Lunna tarjoaa aiempaa sujuvamman yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Samalla halutaan vähentää puhelinasioinnin tarvetta ja takaisinsoittoja.

Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin kautta asiakas saa hyvinvointialueen ammattilaisiin yhteyden sujuvasti chatissa tai kiireettömän viestin kautta.
Asiakaspalautteen ja hyvinvointialueen selvitysten perusteella asiakkaat kokevat erityisesti takaisinsoiton ja nykyisen suuren määrän yhteydenottoon tarkoitettuja eri puhelinnumeroita haastavaksi ja epäselväksi.
Pyrkimyksenä on se, että mahdollisimman moni länsiuusimaalainen rekisteröityy Lunnan käyttäjäksi, jolloin myös tarvetta takaisinsoitolle voitaisiin vähentää. Hyvinvointialueen palveluissa voi asioida paikan päällä tai puhelimella myös jatkossa, mutta Lunnan käyttöä suositellaan ensisijaisena tapana ottaa yhteyttä palveluihin.
– Tavoitteemme on, että mahdollisimman moni alueen asukas rekisteröityy Lunnaan, hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn sanoo.
Lunna-sovelluksen voi ladata puhelimeen sovelluskaupoista 9.4. alkaen. Lunnaa voi käyttää myös tietokoneella osoitteessa lunna.fi.
Chat ja kiireettömät viestit mahdollistavat monenlaisten asioiden hoitamisen
Lunnassa asiakkaalla on käytössään kaksi erilaista toimintoa, jotka soveltuvat erilaisiin tilanteisiin. Chat ja kiireettömät viestit otetaan käyttöön huhtikuussa terveysasemilla, neuvoloissa, hammashoidossa ja Seniori-infossa sekä yleisessä asiakasneuvonnassa.
– Chatissa vastauksen saa aukioloaikojen puitteissa nopeasti, ja se soveltuu myös kiireellisten asioiden hoitamiseen, kuten uuden oireen selvittämiseen digiklinikalla, Sanna Svahn kertoo.
– Kiireetön viesti on aina auki, ja sen avulla voi lähettää kiireettömässä asiassa viestin silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ammattilainen vastaa viestiin viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa, Svahn jatkaa.
Lunnaa voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. Yleisessä asiakasneuvonnassa voi asioida ilman tunnistautumista.
Lunnassa onnistuu myös puolesta asiointi, kun asiakkaalla on siihen oikeus tai Suomi.fi -valtuutus. Myös ulkopaikkakuntalainen voi asioida Lunnassa.
Käyttö pääosin maksutonta – poikkeuksena etävastaanotot
Chat ja kiireetön viesti ovat Lunnassa pääsääntöisesti maksuttomia. Jos asiakas ohjataan digiklinikan sairaanhoitajan chatista keskusteluun lääkärin kanssa, voidaan vastaanotosta veloittaa terveyskeskusmaksu samaan tapaan kuin hoitopuhelusta. Tästä kerrotaan asiakkaalle ennen yhteyden muodostamista. Lisäksi osa etävastaanotoista on maksullisia.
Lunnan palvelut laajenevat vaiheittain
Lunnan toiminnallisuudet laajenevat toukokuussa muun muassa kuntoutuspalveluihin. Syksyllä 2025 on tarkoitus avata palveluja myös aikuisten sosiaalityöhön, mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä vammaispalveluihin. Myös ensimmäiset videovastaanotot tulevat käyttöön syksyllä.
Taulukko:
Lunnan palvelut 9.4.2025 alkaen
Chat arkisin klo 8–16 |
Kiireettömät viestit 24/7 |
Tavoitteena nopea yhteyden saanti: |
Vastaus kolmen arkipäivän kuluessa. |
Terveysaseman digiklinikka
|
Terveysaseman digiklinikka
|
Neuvola
|
Neuvola
|
Hammashoito
|
Hammashoito
|
Ikääntyneiden neuvonta
|
Ikääntyneiden neuvonta
|
Asiakaspalvelu
|
Asiakaspalvelu
|
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
|
|
Kuntoutus
|
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Svahnhyvinvointialuejohtaja / välfärdsområdesdirektör
Puh:050 544 6535sanna.svahn@luvn.fiLänsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Verkkosivut: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Välfärdsområdet vill minska antalet återuppringningar – den digitala plattformen Lunna öppnas den 9 april26.3.2025 09:50:25 EET | Tiedote
Invånarna i västra Nyland kan den 9 april börja använda en ny plattform för välfärdsområdets digitala tjänster, Lunna. Lunna erbjuder möjligheten att kontakta yrkespersoner inom social- och hälsovården smidigare än tidigare. Samtidigt önskar man minska behovet av telefontjänsten och antalet återuppringningar.
En ny tandklinik öppnas i Ängskulla11.3.2025 12:09:56 EET | Tiedote
Personalen från tandkliniken på Mattsgatan flyttar till Ängskulla och dessutom har man rekryterat nya tandläkare, tandskötare och munhygienister till kliniken. De nya lokalerna öppnar för patienter onsdagen den 5 mars.
Niittykumpuun avautuu uusi hammashoitola11.3.2025 12:08:18 EET | Tiedote
Niittykumpuun muuttaa Matinkadun hammashoitolan henkilökunta ja lisäksi hoitolaan on rekrytoitu uusia hammaslääkäreitä, -hoitajia sekä suuhygienistejä. Ensimmäiset potilaat on otettu vastaan uusissa tiloissa keskiviikkona 5.3.
Välfärdsområdesstyrelsen gjorde en begäran om omprövning avseende 2025 års finansiering3.3.2025 17:04:44 EET | Tiedote
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade göra en begäran om omprövning avseende finansministeriets finansiering till välfärdsområdena för 2025. Dessutom godkände välfärdsområdesstyrelsen resultatet av samarbetsförhandlingarna gällande ledningen av välfärdsområdets egen produktion av boendeservice samt planen för internrevisionen för 2025–2029.
Aluehallitus teki oikaisuvaatimuksen vuoden 2025 rahoituksesta3.3.2025 17:01:12 EET | Tiedote
Aluehallitus päätti tehdä oikaisuvaatimuksen valtiovarainministeriön hyvinvointialueille maksettavasta vuoden 2025 rahoituksesta. Lisäksi aluehallitus hyväksyi hyvinvointialueen oman asumispalvelutuotannon johtamista koskevien yhteistoimintaneuvottelujen toimenpiteet sekä sisäisen tarkastuksen suunnitelman vuosille 2025–2029.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme