Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde

Hyvinvointialue haluaa vähentää takaisinsoittoja - digitaalinen asiointi Lunna avataan 9.4.

Jaa

Länsi-Uudenmaan asukkaat saavat 9.4. käyttöönsä Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin. Lunna tarjoaa aiempaa sujuvamman yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Samalla halutaan vähentää puhelinasioinnin tarvetta ja takaisinsoittoja.

Hymyilevä raskaana oleva nainen käyttää älypuhelinta.
Lunna otetaan käyttöön 9.4.2025

Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin kautta asiakas saa hyvinvointialueen ammattilaisiin yhteyden sujuvasti chatissa tai kiireettömän viestin kautta.  

Asiakaspalautteen ja hyvinvointialueen selvitysten perusteella asiakkaat kokevat erityisesti takaisinsoiton ja nykyisen suuren määrän yhteydenottoon tarkoitettuja eri puhelinnumeroita haastavaksi ja epäselväksi.  

Pyrkimyksenä on se, että mahdollisimman moni länsiuusimaalainen rekisteröityy Lunnan käyttäjäksi, jolloin myös tarvetta takaisinsoitolle voitaisiin vähentää. Hyvinvointialueen palveluissa voi asioida paikan päällä tai puhelimella myös jatkossa, mutta Lunnan käyttöä suositellaan ensisijaisena tapana ottaa yhteyttä palveluihin.  

– Tavoitteemme on, että mahdollisimman moni alueen asukas rekisteröityy Lunnaan, hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn sanoo. 

Lunna-sovelluksen voi ladata puhelimeen sovelluskaupoista 9.4. alkaen. Lunnaa voi käyttää myös tietokoneella osoitteessa lunna.fi.  

Chat ja kiireettömät viestit mahdollistavat monenlaisten asioiden hoitamisen 

Lunnassa asiakkaalla on käytössään kaksi erilaista toimintoa, jotka soveltuvat erilaisiin tilanteisiin. Chat ja kiireettömät viestit otetaan käyttöön huhtikuussa terveysasemilla, neuvoloissa, hammashoidossa ja Seniori-infossa sekä yleisessä asiakasneuvonnassa.  

– Chatissa vastauksen saa aukioloaikojen puitteissa nopeasti, ja se soveltuu myös kiireellisten asioiden hoitamiseen, kuten uuden oireen selvittämiseen digiklinikalla, Sanna Svahn kertoo.  

– Kiireetön viesti on aina auki, ja sen avulla voi lähettää kiireettömässä asiassa viestin silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ammattilainen vastaa viestiin viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa, Svahn jatkaa.  

Lunnaa voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. Yleisessä asiakasneuvonnassa voi asioida ilman tunnistautumista.  

Lunnassa onnistuu myös puolesta asiointi, kun asiakkaalla on siihen oikeus tai Suomi.fi -valtuutus. Myös ulkopaikkakuntalainen voi asioida Lunnassa. 

Käyttö pääosin maksutonta – poikkeuksena etävastaanotot 

Chat ja kiireetön viesti ovat Lunnassa pääsääntöisesti maksuttomia. Jos asiakas ohjataan digiklinikan sairaanhoitajan chatista keskusteluun lääkärin kanssa, voidaan vastaanotosta veloittaa terveyskeskusmaksu samaan tapaan kuin hoitopuhelusta. Tästä kerrotaan asiakkaalle ennen yhteyden muodostamista. Lisäksi osa etävastaanotoista on maksullisia.  

Lunnan palvelut laajenevat vaiheittain 

Lunnan toiminnallisuudet laajenevat toukokuussa muun muassa kuntoutuspalveluihin. Syksyllä 2025 on tarkoitus avata palveluja myös aikuisten sosiaalityöhön, mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä vammaispalveluihin. Myös ensimmäiset videovastaanotot tulevat käyttöön syksyllä.  

Taulukko: 

Lunnan palvelut 9.4.2025 alkaen 

Chat arkisin klo 8–16  

Kiireettömät viestit 24/7 

Tavoitteena nopea yhteyden saanti:
pikainen ratkaisu tai selkeä kuva asian
etenemisestä (mm. ajanvaraus) 

Vastaus kolmen arkipäivän kuluessa. 

Terveysaseman digiklinikka 

  • Digiklinikka
  • Lasten digiklinikka 

Terveysaseman digiklinikka 

  • Kiireetön viesti terveysasemalle 

Neuvola 

  • Raskausajan chat
  • Lastenneuvolan chat
  • Ehkäisyneuvonnan chat 

Neuvola 

  • Kiireetön viesti neuvolaan
  • Kiireetön viesti ehkäisyneuvontaan 

Hammashoito 

  • Hammashoidon chat 

Hammashoito 

  • Kiireetön viesti hammashoitoon 

Ikääntyneiden neuvonta 

  • Seniori-infon chat 

Ikääntyneiden neuvonta 

  • Kiireetön viesti seniori-infoon 

Asiakaspalvelu 

  • Asiakaspalvelu–chat 

Asiakaspalvelu 

  • Kiireetön viesti asiakaspalveluun 

Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto 

  • Kiireetön viesti koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon 

Kuntoutus 

  • Kiireetön viesti kuntoutussuunnitteluun 

 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.

Twitter: @LUhyvinvointi@LUpelastus

Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue@LansiUudenmaanPelastuslaitos

LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Verkkosivut: www.luvn.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye