Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Chatt för mödra- och barnrådgivning och tjänster för äldre har öppnats i Varha-applikationen

Dela

Nästan 30 000 invånare i Egentliga Finland har redan använd Varha-applikationen och antalet användare ökar hela tiden. Nu har chattarna för mödra- och barnrådgivning och för servicehandledning för äldre öppnats i appen.

Två lila grafiska element som liknar hjärtan eller V-bokstäver mot mörk bakgrund. I övre högra hörnet finns Varhas logo.

Rådgivningens chat en efterlängtad nyhet bland kunderna

Chatten för mödra- och barnrådgivning är öppen för familjer i Egentliga Finland mån.–tors. kl. 7.30–14.30 och fre. kl. 7.30–11.30. I chatten ger hälsovårdare råd som rör graviditet, barnets välbefinnande och uppväxt, samt föräldraskap. Kunden kan också boka, omboka och avboka tider till rådgivningen via chatten. Åboborna kan även boka, avboka om omboka rådgivningstider via chatten. Till andra kommuner utökas denna möjlighet under hösten.

– Varha-appen är en stor sak för familjecentertjänsterna. Det är fint att vi får testanvända appen via chatten och att vi så småningom kan bredda våra digitala tjänster för barnfamiljer, säger Terhi Vierikko, chef för familjecentret.

Chatten med rådgivning för äldre ger handledning till äldre och deras anhöriga

Kundhandledningen för äldre i Egentliga Finland har öppnat en chattjänst i Varha-appen som ett komplement till telefonrådgivningen. Kundhandledningen ger äldre och deras närstående råd om olika servicealternativ som stöder boende i hemmet samt om boendealternativ som välfärdsområdet tillhandahåller och om hur man ansöker om en plats. Kundhandledningen informerar också om lösningar som stöder välbefinnandet, till exempel om verksamhet och tjänster som tillhandahålls av kommuner, företag, föreningar och organisationer. Det är också möjligt att vid behov boka en tid för bedömning av servicebehovet, som genomförs vid ett hembesök.

Chatten med rådgivning för äldre är avsedd för personer över 65 år och deras anhöriga och den är öppen mån.–fre. kl. 9–15. Kundhandledningstelefonen på svenska är öppen mån.–fre. kl. 9–12, tfn 02 262 6174 och på finska mån.–fre. kl. 9–15, tfn 02 262 6164.

-Vi har redan tidigare använt chatten vid sidan om telefonen. Nu finns chatten i Varha-appen. Vi förstår naturligtvis att telefonen är den bästa kontaktkanalen för många äldre, men det finns ett behov för chatten hos till exempel anhöriga. Chatten, liksom telefontjänsten, är avsedd för personer som ännu inte har en klientrelation inom Varhas tjänster, säger Eira Helin, kundhandledningschef.

Antalet användare av Varha-appen fortsätter att växa

Antalet användare av Varha-appen ökar stadigt och nästan 30 000 invånare i Egentliga Finland har redan bekantat sig med appens tjänster. Chatten Sjukdom och hälsovård har till exempel cirka 100 besökare dagligen. Cirka 1 500 kunder besökte chatten Mun- och tandvård i februari.

Varha-appen riktar sig till alla invånare i Egentliga Finland och är en gemensam digital kommunikationskanal för Varhas social- och hälsovårdstjänster samt för ÅUCS-sjukhustjänster. Appen lanserades i oktober 2024 och nya tjänster öppnas varje månad. Öppnandet av olika tjänster sker stegvis under 2024–2026.

Varha-appen kan laddas ner från appbutikerna Google Play och AppStore. Den kan också användas på en dator på adressen digi.varha.fi. Kunden använder appen för att kontakta vårdpersonalen via chattarna och meddelandefunktionen för att få lämplig hjälp, vård och handledning, samt för att få en bedömning av vårdbehovet och boka tid. Vårdpersonalen kan skicka förfrågningar, intyg och vårdanvisningar via appen. Kunden kan också ansluta sig till en bokad distansmottagning via appen.

Läs mer: varha.fi/varha-applikationen

Nyckelord

Kontakter

Egentliga Finlands välfärdsområde

”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Milli 25 år – tillhandahåller tjänster som förnyas efter kundernas behov, på ett och samma ställe27.3.2025 14:31:41 EET | Pressmeddelande

Personer som injicerar droger och deras närstående som bor i Åbo och närbelägna kommuner kan få hjälp och stöd vid Hälsorådgivningen Milli i Åbo centrum. Syftet är att minska de negativa effekterna av narkotikamissbruk – både mänskligt lidande och samhällskostnader. Vid Milli följer man samhällsutvecklingen och anpassar tjänsterna efter nya behov som uppstår, genom ett nära samarbete med andra aktörer inom området.

Milli 25 vuotta – asiakkaiden tarpeiden mukaan uudistuvia palveluja yhdestä paikasta27.3.2025 14:31:41 EET | Tiedote

Pistämällä huumeita käyttävät sekä heidän läheisensä voivat Turun ja lähikuntien alueella saada tukea Turun keskustassa toimivasta Terveysneuvontapiste Millistä. Toiminnalla pyritään vähentämään huumeiden käytöstä aiheutuvia haittoja - niin inhimillistä kärsimystä kuin yhteiskunnalle koituvia kustannuksia. Millissä eletään yhteiskunnan muutoksissa mukana ja palveluja uudistetaan esiin nousevien tarpeiden mukaan laajassa yhteistyössä alan muiden toimijoiden kanssa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye