Kelan palvelupiste Akaassa ja Sastamalassa korvataan muilla palveluilla
Kelan Akaan ja Sastamalan palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi 1.4. alkaen hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja etäpalvelupisteissä.
Kelan palvelupisteet Akaassa ja Sastamalassa ovat palvelleet asiakkaita ajanvarauksella, ja asiakaskäyntien määrä on ollut vähäinen. Suurin osa asiakkaista on hoitanut Kela-asiansa verkossa, puhelimessa, postitse tai Kelan muissa palvelupisteissä.
Kela palvelee asiakkaita etäpalvelupisteissä
Nuorten Ohjaamo Akaassa palvelee osoitteessa Sampolantie 5 torstaisin klo 13–15. Ohjaamossa on Kelan etäpalvelu. Etäpalvelussa asiakas saa tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan ja voi hoitaa kaikkia samoja asioita kuin Kelan palvelupisteessä. Asiointiin tarvitaan henkilötodistus ja mukaan kannattaa ottaa myös tarvittavat tiedot tai asiakirjat.
Kela on myös neuvotellut Akaan kaupungin kanssa mahdollisuudesta asiointipisteen perustamiseen.
Akaata lähimmät Kelan palvelupisteet sijaitsevat Hämeenlinnassa ja Lempäälässä. Hämeenlinnan palvelupiste on osoitteessa Rauhankatu 1. Palvelupiste on avoinna ma–pe, klo 9–12. Lempäälän palvelupiste palvelee asiakkaita ajanvarauksella osoitteessa Manttaalitie 15.
Sastamalassa Kela-asioita voi hoitaa pääkirjaston etäasiointipisteellä osoitteessa Sillankorvankatu 1, jossa asiakas saa kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan maanantai-iltapäivisin klo 13–14.30. Etäpalvelu on osa kaupungin ja sen yhteistyötahojen järjestämää yhteisöneuvontaa.
Kelan palveluasiantuntijaan voi olla yhteydessä kuva- ja ääniyhteydellä myös hyvinvointialueen Lähitorilla (Tays Sastamala), joka sijaitsee osoitteessa Itsenäisyydentie 2. Lähitori on auki ti klo 8–15 ja ke klo 8–12.
Sastamalaa lähimmät Kelan palvelupisteet ovat Nokialla, Huittisissa ja Tampereella. Nokian palvelupiste palvelee ajanvarauksella osoitteessa Maununkatu 12. Huittisten palvelupiste palvelee ajanvarauksella osoitteessa Risto Rytin katu 36. Tampereen palvelupiste sijaitsee osoitteessa Aleksis Kiven katu 18. Palvelupisteen info on avoinna ma–ti ja to–pe klo 9–12 sekä ke klo 10–12. Muina aikoina palvelua saa ajanvarauksella.
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa
Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Tarvittaessa puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen.
Asiakas voi soittaa puhelinpalveluun myös tunnistautuneena OmaKelassa. Tunnistautuminen tapahtuu tilaamalla kertakäyttöinen koodi OmaKelassa. Puhelinpalveluun voi jatkossakin soittaa ilman tunnistautumista, mutta etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia.
Asiakas voi myös jättää soittopyynnön puhelinpalveluun OmaKelassa. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle. Kelan asiantuntija soittaa puolen tunnin kuluessa valitusta ajasta.
Lue lisää
Tiedotetta muokattu 27.3. klo 11.55: Lisätty tieto lähimmistä palvelupisteistä ja muutettu kappaleiden järjestystä.
Yhteyshenkilöt
Lauri Eloranta:palveluryhmän päällikköKela
Keskinen asiakaspalveluyksikkö
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
I fortsättningen kan man få brådskande utkomststöd endast för nödvändiga utgifter såsom mat och mediciner2.4.2025 10:42:50 EEST | Pressmeddelande
FPA ändrar processen för brådskande utkomststöd i april. Förändringen innebär att FPA i fortsättningen oftare beviljar den brådskande delen av utkomststödet som betalningsförbindelser till exempel för livsmedel och läkemedel. Till övriga delar behandlas ansökan inom den normala utsatta tiden.
Kiireellistä toimeentulotukea voi jatkossa saada vain välttämättömiin menoihin, kuten ruokaan ja lääkkeisiin2.4.2025 10:42:50 EEST | Tiedote
Kela uudistaa kiireellisenä myönnettävän perustoimeentulotuen käytäntöjä huhtikuussa. Uudistus tarkoittaa sitä, että jatkossa asiakkaat saavat hakemuksen kiireellisimpiin osiin nykyistä useammin maksusitoumuksen esimerkiksi elintarvikkeisiin ja lääkkeisiin. Muilta osin hakemus käsitellään normaalissa ajassa.
Urgent social assistance soon to be granted only for essential expenses such as food and medicine2.4.2025 10:42:50 EEST | Press release
Kela is changing the criteria for granting urgent basic social assistance as of April. Under the changed criteria, vouchers will be granted more often for customers' most urgent needs, such as food and medicine, while the rest of the customer’s application will be processed within the standard processing time.
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme