HSL Helsingin seudun liikenne

Helsingin ja Espoon kaupunkipyörät täyttävät 10 vuotta – vuosien aikana on tehty jo yli 20 miljoonaa matkaa

Jaa

Kaupunkipyöräkausi alkaa jälleen 1.4., ja tänä vuonna sitä vietetään Helsingissä ja Espoossa juhlatunnelmissa! Kaupunkipyörät täyttävät nimittäin pyöreitä tulevan kauden ollessa jo niiden kymmenes.

Kuvassa kaupunkipyöriä sekä keltainen nauha, jossa lukee "Kaupunkipyörät 10 vuotta"
Kaupunkipyöräverkostoon kuuluu Helsingissä ja Espoossa yhteensä lähes 4 600 pyörää.

Kaupunkipyörien 10. kausi käynnistyy - keltainen väri ilmestyi katukuvaan jo vuonna 2016 

Nykyiset kaupunkipyörät tulivat käyttöön Helsinkiin vuonna 2016. Tavoitteena oli parantaa joukkoliikenteen palvelutasoa, kun osan matkasta voisi taittaa pyörällä. Myöskään oman pyörän säilytyksestä ei tarvitsisi kantaa huolta. Kaupunkipyörät nähtiin myös laajemmin osana kestävää liikennejärjestelmää, joka mahdollistaa sujuvan liikkumisen ilman, että tarvitsee omistaa autoa.

”Kaupunkipyörät tarjoavat kätevän, kestävän ja joustavan tavan liikkua kaupungissa ja ovat tänä päivänä luonnollinen osa kaupungin joukkoliikennettä. Palvelua on kehitetty vuosien varrella, ja asemaverkostoa on laajennettu useaan otteeseen kaupunkilaisten toiveet ja tarpeet huomioiden. Samaan tapaan kaupunkipyöräjärjestelmää halutaan kehittää myös tulevaisuudessa”, kertoo Helsingin kaupunkipyöräpalvelusta vastaava johtaja Karoliina Rajakallio Kaupunkiliikenteeltä.

Espooseen saman järjestelmän kaupunkipyörät tulivat kokeiluun vuonna 2017. Pyörät koettiin Helsingin tapaan erittäin potentiaalisena liikkumismuotona osana kehittyvää kaupunkia. Niiden nähtiin myös tukevan alueen raideliikennettä.

“Kaupunkipyöräjärjestelmän hankinnassa kävi aikanaan hyvä tuuri ja Espoo sai saman järjestelmän Helsingin kanssa. Yhteinen palvelu onkin ollut kaupunkilaisille tärkeä asia, sillä kaupunkien välillä on päässyt vaivattomasti kulkemaan myös pyörillä. Nyt kun uusi seudullinen järjestelmä on kilpailutuksessa, meillä on vihdoin mahdollista yhdistää toivottuja ominaisuuksia; sekä yhä useamman kaupungin rajat ylittävä palvelu että laajempi verkko, joka lopputilassa kattaa sekä Länsimetron palvelualueen että tulevan Kaupunkiradan varren alueet”, toteaa Espoon kaupunkiliikennepäällikkö Pauliina Kuronen.

Kaupunkipyörien ensimmäisenä kesänä Helsingissä oli käytössä 50 asemaa ja 500 pyörää. Espoossa lähdettiin liikkeelle puolestaan 10 aseman ja 100 pyörän voimin. Kaupunkipyöriä käytettiin heti alusta lähtien molemmissa kaupungeissa varsin aktiivisesti. Asemaverkostoa lähdettiinkin kasvattamaan vähitellen ja yhä useampi kaupunkilainen löysi pyörien pariin. Tällä hetkellä kaupunkipyöräverkostoon kuuluu Helsingissä ja Espoossa yhteensä lähes 4 600 pyörää ja 460 pyöräasemaa.

Yli 20 miljoonaa pyöräiltyä matkaa

Kaupunkipyöräpalvelun arvioitiin hankinnan suunnittelun yhteydessä vuonna 2014 tuottavan hyötyjä aikasäästöinä, terveyshyötyinä ja päästövähennyksinä arviolta noin 2–4,4 miljoonaa euroa vuodessa. Arvio perustui hankesuunnitelman laskelmiin. Laskelmien pohjana käytetyt pyörien käyttäjämäärät ovat kuitenkin olleet todellisuudessa suuremmat, joten hyödyt voivat tänä päivänä olla arviotakin isommat.

“Kaupunkipyörien käyttö on kansainvälisestikin verrattuna erittäin aktiivista”, Rajakallio Kaupunkiliikenteeltä toteaa. Kaupunkipyörillä on tehty vuosien varrella Helsingissä ja Espoossa yhteensä noin 22 miljoonaa matkaa ja kilometrejä niille on kertynyt noin 49 miljoonaa. Kaupunkipyöräkauden ostaa vuosittain keskimäärin noin 50 tuhatta henkilöä. Päivän käyttöoikeutta hyödyntää vuodessa keskimäärin yli 15 000 henkilöä ja viikon käyttöoikeutta noin 5 000 henkilöä.

“Kaupunkipyörät solahtivat osaksi monen arkea niin sujuvasti alusta asti, että niillä näytti olevan jo oma paikkansa odottamassa. Kaupunkipyöriä kerääntyy viikonloppuna yleisötapahtumiin sadoittain ja maanantaina niillä mennään juna-asemalle – ne palvelevat niin arjessa kuin juhlassa. Kaupunkipyöräkokonaisuutta on vuosien aikana kehitetty aktiivisesti ja seuraavaksi odotetaankin mielenkiinnolla, että millaisen muutoksen vuoden 2026 uudet kaupunkipyörät tuovat ihmisten arkeen”, sanoo HSL:n kestävän liikkumisen asiantuntija Samuli Mäkinen.

Kaupunkipyörät tunnetaan myös Alepa-fillareina

Kaupunkipyörien ulkoasua koristaa Alepan logo ja HOK-Elanto onkin toiminut kaupunkipyörien pääyhteistyökumppanina alusta asti. HOK-Elanto on vuosien aikana vienyt vahvasti kaupunkipyöräilyn ilosanomaa eteenpäin yhdessä kaupunkien ja HSL:n kanssa.

“HOK-Elannolla on ollut ilo toimia Alepa-fillareiden pääyhteistyökumppanina jo 10 vuoden ajan. On hienoa jatkaa yhteistyötä myös tänä pyöräilykautena ja olla mukana kehittämässä kaupunkikulttuuria ja edistämässä kestävää liikkumista”, sanoo HOK-Elannon viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola.

Kaupunkipyörät käytössä 1.4. alkaen Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla

Kaupunkipyöräkausi alkaa 1.4. ja kestää lokakuun loppuun asti. Helsingissä ja Espoossa on yhteinen kaupunkipyöräpalvelu ja Vantaalla on omansa. Palveluiden pyöriä ei voi käyttää ristiin. Käytössä olevat asemat, pyörien määrät ja reitit löytyvät Reittioppaasta.

Kaupunkipyöristä voi lukea lisää kaupunkipyöräsivuilta sekä HSL:n uutisesta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Ei metroliikennettä Vuosaaressa eikä Rastilassa 5.5. alkaen – HSL lisää bussiliikennettä alueelle13.3.2025 12:00:00 EET | Tiedote

Vartiokylänlahden ylittävän Vuosaaren metrosillan peruskorjaus alkaa ma 5.5. Peruskorjauksen vuoksi Vuosaaren ja Rastilan metroasemilla ei ole metroliikennettä 5.5. alkaen. Tavallisesti Vuosaareen kulkevien metrojen pääteasema on 5.5. alkaen Puotila. Metroliikenne Vuosaareen ja Rastilaan alkaa jälleen ma 29.9. HSL lisää korvaavaa bussiliikennettä alueelle.

HSL:n kampanja: jokaisella on oikeus kulkea ilman häirintää joukkoliikenteessä12.3.2025 06:43:00 EET | Tiedote

HSL aloittaa keskiviikkona 12. maaliskuuta kampanjan, jonka teemana on jokaisen oikeus liikkua joukkoliikenteessä näkyvästi omana itsenään ilman häirintää, syrjintää ja rasismia. Kampanja ”Jottei kenenkään tarvitsisi toivoa olevansa näkymätön” näkyy liikennevälineissä ja lisäksi teemaan liittyy oivalluttava 10 jakson podcast-sarja, jossa häirintää kokeneet ihmiset jakavat ajatuksiaan aiheesta.

HSL:llä nousujohteinen vuosi – kovista tavoitteista kuitenkin jäätiin, ja kustannukset ovat kasvussa11.3.2025 12:08:36 EET | Tiedote

HSL:n vuosi 2024 oli talouslukujen valossa nousujohteinen. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin noin 361 miljoonaa kertaa, mikä oli 17 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna. Alkuvuoden heikomman kehityksen takia emme kuitenkaan saavuttaneet kaikkia korkealle asetettuja tavoitteitamme. HSL:n tulosta rasittivat etenkin alkuvuoden 2024 vaikeat keliolosuhteet ja joukkoliikenteeseen kohdistuneet lakot.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye