Mitä Martti Servo tekee vaalimainoksessa? Bauhausin poikkeuksellinen kampanja näkyy turuilla, toreilla ja telkkarissa
Kevään vaalitunnelma saa uuden käänteen, kun tavarataloketju Bauhaus järjestää valtakunnalliset Hintavaalit. Kyseessä on ennennäkemätön brändiviihteen kampanja, joka näkyy lähiviikkoina laajasti eri kanavissa ja huipentuu vaalipäivän televisiolähetykseen. Viihteen rinnalla kulkee vakava viesti: yhteiskuntaa rakennetaan osallistumalla ja vaalituloksiin voi vaikuttaa vain äänestämällä.

Hintavaalit on viihteellinen markkinointikampanja, joka järjestetään samaan aikaan kunnallis- ja aluevaalien kanssa. Kampanjassa otetaan kantaa ajankohtaiseen teemaan lempeällä huumorilla, juhlistetaan kansalaisvaikuttamista ja tuodaan iloa kevään vaalitunnelmaan. Kampanjallaan Bauhaus viestii, että pienet hinnat ja tekemisen meininki kuuluvat kaikille.
”Hintavaalit on ennen kaikkea iloa ja viihdettä, mutta se on meille myös tilaisuus muistuttaa asenteesta, joka on Bauhausin asiakaskunnalle tärkeä: itse tekemällä voi vaikuttaa maailmaan. Remontoinnissa sen tulos voi olla toimiva keittiö tai viihtyisä puutarha, mutta sama vaikuttamisen asenne saa hyviä asioita aikaan yhteiskunnan mittakaavassa”, sanoo Bauhaus Suomen markkinointijohtaja Jussi Salminen.
Hatunnosto tee-se-itse-ihmisille
Aitoa vaalikampanjointia mukaileva Hintavaalit näkyy perjantaista 28.3. lähtien laajasti muun muassa eri paikkakuntien ulkomainonnassa, digitaalisissa kanavissa ja printtimedioissa. Lisäksi Bauhausin oma vaaliteltta pystytetään Helsingin päärautatieaseman kupeeseen Elielinaukiolle 2.–3.4. ja Kansalaistorille 4.–5.4. Koska Bauhausin mainoskasvona, hinnoittelujohtajan roolissa, toimii viihdetaiteilija Martti Servo, kampanjoi vaaliteltalla useita vaaliehdokas-Martteja.
Kaikkiaan Hintavaalit tavoittaa yhteensä miljoonia suomalaisia valtakunnallisesti, kun Martti Servon kasvot näkyvät esimerkiksi paikallislehtien sivuilla vaalimainoksen tyylisesti.
”Nostamme hattua korkealle ilmaan kaikille aktiivisille kunta- ja aluevaalien ehdokkaille sekä äänestäjille. Olisi aivan upeaa, jos Hintavaalit lisäisi tietoisuutta äänestysajankohdasta ja kasvattaisi kansalaisten kiinnostusta varsinaisia vaaleja kohtaan”, Jussi Salminen sanoo.
”Pohjimmiltaan kyse on siitä yksinkertaisesta ajatuksesta, että jokainen voi tehdä omilla valinnoillaan niin omasta arjestaan kuin koko yhteiskunnastamme hieman paremman”, hän toteaa.
”Vuoden hauskin tv-ohjelma”
Kampanja huipentuu alue- ja kuntavaali-iltana 13.4. Livillä, Jimillä, Ruudussa ja Nelosella nähtävään tv-ohjelmaan, jossa selviää Hintavaalit voittava kuvitteellinen hintapuolue. Ohjelman on tuottanut Nelonen Media yhteistyössä Bauhausin kanssa. Ohjelmassa käytetään vaalilähetyksistä tuttuja elementtejä komedian tarkoituksiin.
Ohjelmassa esiintyvät muun muassa Hintavaalien asiantuntija Martti Servo, näyttelijät Sanna Stellan, Iikka Fors, Adeliina Arajuuri ja Santtu Karvonen sekä somevaikuttaja Leevi Lehtonen.
”Hintavaalit on täysin ainutlaatuinen, rohkea avaus käsikirjoitettuun brändiviihteeseen. Ohjelma on kokonaan käsikirjoitettu ja esiintyjinä on eturivin näyttelijöitä. Bauhausin brändi on mukana läpi ohjelman, mutta ensisijaisesti teemme tässä vuoden hauskinta ohjelmaa, joka tarjoaa kunta- ja aluevaali-iltaan iloisen ja viihteellisen vaihtoehdon”, sanoo Nelonen Median formaateista ja brändiviihteestä vastaava päällikkö Lasse Nikkari, joka on myös tv-ohjelman vastaava tuottaja.
Nikkarin mukaan brändiviihde on noussut kansainväliseksi trendiksi, kun perinteinen televisioala etsii uudenlaisia tapoja rahoittaa ohjelmasisältöjä. Brändiviihde tarkoittaa mainoksista poikkeavia pidempiä sisältöjä, jotka ottavat mallia tv:n viihdeohjelmista tai voivat olla brändien kanssa toteutettuja kansainvälisiä formaatteja.
”Brändiviihteen pitää olla katsojalle niin kiinnostavaa, että se toimisi myös ilman brändiä. Hintavaalit on hyvä esimerkki siitä, miten pitkälle ajatus voidaan viedä. Luvassa on kokonaan fiktiivinen maailma, jonka voima on komediassa. Luulen, että Bauhausin esimerkki avaa tietä muillekin vastaaville toteutuksille”, Nikkari kertoo.
Hintavaalit – suuri tulosilta 2025 nähdään Livillä, Jimillä ja Ruudussa alue- ja kuntavaali-iltana 13.4. klo 20. Nelosella ohjelma nähdään vaalilähetysten jälkeen klo 21.35.
Liitteenä olevat Hintavaalien ja Bauhaus-tavaratalojen kuvat ovat vapaasti käytettävissä tiedotteen aihetta käsittelevän uutisoinnin yhteydessä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jussi SalminenMarkkinointijohtaja
Puh:+358 50 568 8295jussi.salminen@bauhaus.fiKuvat







BAUHAUS on vuonna 1960 perustettu yksi Euroopan johtavista kodin, rakentamisen ja puutarhan tavarataloketjuista. Sillä on yhteensä yli 300 tavarataloa 19 maassa. Suomeen ensimmäinen tavaratalo avattiin Vantaalle vuonna 2001. Suomessa BAUHAUS tarjoaa yli 120 000 tuotteen valikoiman kuudessa tavaratalossa: Vantaalla, Espoossa, Turussa, Tampereella, Lahdessa ja Oulussa. Lisäksi sillä on koko maan kattava verkkokauppa bauhaus.fi. BAUHAUS tunnetaan laadukkaasta palvelusta ja asiakaslähtöisyydestä sekä innovatiivisista ratkaisuista kaikkiin kodin ja puutarhan tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta BAUHAUS & Co. Ky
Maailmalta tuttu brändiviihde haastaa perinteisen televisiotuotannon – Suomessa tästä nähdään poikkeuksellinen esimerkki 13.4.7.4.2025 10:37:03 EEST | Tiedote
Alue- ja kuntavaali-iltana televisiossa on tarjolla ohjelma, jollaista ei ole nähty aiemmin Suomessa eikä ehkä koko Euroopassa. Rempseä ”Hintavaalit – Suuri tulosilta 2025” nappaa sisällöiksi tuttuja vaaliperinteitä, mutta tekee sen kieli poskessa. Kyse on brändiviihteestä ja aivan poikkeuksellisesta sellaisesta, koska lähetys on täysin käsikirjoitettua komediaa. Ohjelman on tuottanut Nelonen Media yhteistyössä Bauhausin kanssa.
Sauna-aiheinen flash mob yllätti viidessä kaupungissa viime lauantaina – mistä oikein on kyse?16.12.2024 08:31:33 EET | Tiedote
Lauantaina 14.12. kello 12 ohikulkijat pysähtyivät hymyillen seuraamaan, kun Helsingissä, Lahdessa, Raisiossa, Lempäälässä ja Oulussa järjestettiin samanaikaisesti näyttävä sauna-aiheinen flash mob. Tempauksen järjestäjä Bauhaus halusi paikallisten mieskuorojen voimin nostaa näkyvästi esiin vuoden alussa voimaan astuvat rakentamislain muutokset. Uudistus mahdollistaa alle 30 m² piharakennusten, kuten saunojen, rakentamisen ilman rakennuslupaa.¹
Uuden rakentamislain myötä odotettavissa pihasaunojen rakennusbuumi – yli puolet suurimpien kaupunkien omakotitaloasujista haaveilee pihasaunasta16.12.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Yli puolet suurimpien suomalaiskaupunkien omakoti-, erillis-, pari- tai rivitalossa asuvista haaveilee omasta pihasaunasta ja lähes puolet on harkinnut pihasaunan rakentamista. Yhtenä kimmokkeena toimii uusi rakentamislaki, joka vuodenvaihteen jälkeen mahdollistaa alle 30 m² piharakennuksen tai saunan rakentamisen ilman rakennuslupaa. Suomalaisten saunaunelmia selvitettiin Bauhausin teettämässä kyselytutkimuksessa, jossa kysyttiin pääkaupunkiseudulla, Lahdessa, Turussa, Tampereella ja Oulussa asuvien kaupunkilaisten ajatuksia ja toiveita saunomiseen liittyen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme