Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio nosti vetovoimaansa eniten – Tampereen suosio jatkuu
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin, pääkaupunkiseutu on asukkailleen mainettaan parempi.

Kaupunkimielikuvia mittaava, vuosittainen Vetovoima&Pitovoima-tutkimus toteutettiin nyt viidennen kerran. T-Media tutki tammi-helmikuussa Suomen kymmenen suurimman kaupungin asukkaiden näkemyksiä kaupunkien pitovoimasta sekä potentiaalisten asukkaiden näkemyksiä kaupunkien vetovoimasta.
Tampere on edellisten vuosien tapaan tutkimuksen vetovoimaisin kaupunki ja onnistui nostamaan mainettaan edellisvuodesta.

“Huomattavasti kehitystyöhön investoineen Tampereen kanssa on vaikea kilpailla elinvoimassa ja kokonaistuloksessa. Kuopio saa kuitenkin Tamperetta paremmat arvosanat turvallisuudessa ja elämisen kustannustasossa”, T-Median vanhempi asiantuntija Andrei Sergejeff sanoo.
Turvallisuus ja viihtyisyys vaikuttaa asuinpaikan valintaan – Kuopio nähdään tutkimuksen turvallisimpana
T-Median toteuttama tutkimus osoittaa, että asuinpaikan valinnassa vaikuttaa jopa kunnallisia palveluita enemmän alueen viihtyisyys ja erityisesti sen turvallisuus. Hyvin tärkeäksi valintatekijäksi nousi myös alueen yhteisöllisyys.
Yleisesti käsitykset kymmenen suurimman kaupungin turvallisuudesta ovat laskeneet potentiaalisten asukkaiden keskuudessa. Kymmenestä suurimmasta kaupungista turvallisimpana nähdään Kuopio, joka sai turvallisuudesta ja viihtyisyydestä arvosanan 4,10.
”Kuopio oli ainoa kaupunki, jonka nykyiset asukkaat antoivat turvallisuudesta ja viihtyisyydestä erinomaiset arvosanat. Mikään muu kaupunki ei päässyt tässä tärkeässä osa-alueessa erinomaiselle tasolle”, Sergejeff sanoo.
Pääkaupunkiseutu on mainettaan parempi – asukkaat arvioivat kaupunkiaan ulkopuolisia suopeammin
Espoon, Helsingin ja Vantaan asukkaat arvioivat omaa kaupunkiaan huomattavasti suopeammin kuin potentiaaliset asukkaat.
Espoon asukkaat arvioivat kaupunkinsa hyvälle tasolle elinpaikkana – arviot ovat jopa nousseet hieman edellisvuodesta. Potentiaalisten asukkaiden mielikuvissa Espoo on menettänyt vetovoimaansa edellisvuodesta ja on kohtalaisella tasolla jääden kuudenneksi vetovoimaisimmaksi kaupungiksi.
Näin tutkimme
Tulokset pohjautuvat T-Median tammi-helmikuussa 2025 toteuttamaan kaupunkien Vetovoima&Pitovoima-tutkimukseen.
Tutkimuksessa selvitettiin Suomen kymmenen asukasluvultaan suurimman kaupungin veto- ja pitovoimaa sekä potentiaalisten että kaupunkien omien asukkaiden joukossa. Kaupunkien asukkaiden tutkimukseen osallistui yhteensä 2 166 ja potentiaalisten asukkaiden tutkimukseen 2 067 vastaajaa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset, Ahvenanmaata lukuun ottamatta.
T-Median Vetovoima&Pitovoima-tutkimusmallissa kaupungin saama vetovoimapistemäärä muodostuu kuuden eri osa-alueen keskiarvona: taloudellinen elinvoima, yhteisö, ympäristö, sijainti, palvelut ja kustannusrakenne.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Andrei SergejeffAsiantuntijaT-Media Oy
Puh:+358 50 3030204andrei.sergejeff@t-media.fiHarri LeinikkaToimitusjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 40 505 5001harri.leinikka@t-media.fiKuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä5.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2 Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.
Pohjoismaiden maineikkaimmat ja heikkomaineisimmat yritykset tutkittu – Temu ja Shein pohjalla18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Temu ja Shein ovat kaikkien Pohjoismaiden huonomaineisimpia yrityksiä, paljastaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus. IKEA on Pohjoismaiden kuluttajien kestosuosikki – parasmaineiset suomalaisyritykset jäävät selvästi jälkeen pohjoismaisista verrokeistaan.
MUUTTUNUT EMBARGOAIKA | Kauppakeskus Mylly maineikkain jo viidettä vuotta putkeen – kauppakeskukset vahvistaneet asemaansa kuluttajien mielikuvissa10.1.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Embargo 10.1. klo 00.01 T-Median toteuttama kauppakeskusten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että kauppakeskukset ovat keskimäärin onnistuneet parantamaan mainettaan kansalaisten parissa. Hyvämaineisimmat keskukset ovat Mylly, Jumbo-Flamingo ja Mall of Tripla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme